شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در اتریش مشکلات زیادی را موجب شده است و پرسش ها و نیاز های معنوی زیادی را بین باورمندان مسیحی پیش آورده که نهاد کلیسای کاتولیک در اتریش مواجهه ویژه و متفاوتی نسبت به این پدیده داشته است.

شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در اتریش مشکلات زیادی را موجب شده است و پرسش ها و نیاز های معنوی زیادی را بین باورمندان مسیحی پیش آورده که نهاد کلیسای کاتولیک در اتریش مواجهه ویژه و متفاوتی نسبت به این پدیده داشته است. مهم ترین مسایلی که نهاد کلیسا در قضیه اخیر با آن مواجه شد را شاید بتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

الف) خالی شدن کلیساها از باورمندان مسیحی و تعطیلی مراسم مذهبی

هر یک از اسقف نشین ها می توانستند مستقل در این باره تصمیم گیری کنند ولی با نگاه به تصمیمات اسقف نشین وین و شخص کاردینال شونبورن به عنوان ارشدترین مقام کلیسا در اتریش که در مصاحبه با دوخبرنگار به صورت زنده از تلویزیون ملی اتریش پخش شد، به تعطیلی کامل مراسم نیایش تن دادند. با این حال این مراسم هنوز به صورت نمادین در بعضی از کلیساهای جامع به صورت محدود برگزار می شود. به عنوان مثال در کلیسای جامع سنت اشتفان شهر وین که در روزهای عادی ۵ و در روز های یکشنبه ۷ بار مراسم نیایش برگزار می شد، اکنون تنها یک بار و با حضور یک کشیش و یک مِنِستر و دو یا سه شهروند به صورت نمادین و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود. بعضی از کلیساهای مجهز تر که امکان فیلمبرداری و پخش استودیویی دارند نیز به صورت آنلاین و در چند نوبت مراسم نیایش را در فیسبوک  و اینستاگرام به اشتراک می گذارند که به صورت متوسط چند صد بازدید کننده مجازی دارد.

پخش زنده آنلاین مراسم دعا. چهار بار در روز (۵:۱۵ تا ۷:۰۰، ۱۲:۰۰ تا ۱۲:۲۰، ۱۸:۰۰ تا ۱۸:۲۰، ۱۹:۵۰ تا  ۲۰:۱۵ به وقت اتریش)  در لینک زیر:

http://livestream.stift-heiligenkreuz.org.global.prod.fastly.net/s۷xhuz۴sXRmGFu-bernardi-UFkTfYqFRR۸۴wG/

مصاحبه شبکه ۲ تلویزیون ملی اتریش با کاردینال شونبرن در ارتباط با موضع کلیسا در قبال بیماری کووید ۱۹

ب) تعطیلی مدارس علوم دینی مسیحی

با شروع فاصله گذاری اجتماعی کلاس های درس مدارس علوم دینی نیز تعطیل شدند. از جمله مدرسه عالی علوم دینی هایلیگن کروتس در جنوب شهر وین که از مهم ترین مراکز آموزش تعلیمات مذهبی است. پیش از شروع قرنطینه دانشجویان سایر رشته ها مانند الهیات و فلسفه نیز در این کلاس ها حضور می یافتند که  منجر به سرایت بیماری به این مدرسه گردید و در حال حاضر ۳ نفر از راهبان مقیم این صومعه  با مبتلا شدن به این بیماری ویروسی  هم اکنون در سلول های این دژ-صومعه در قرنطینه به سر میبرند. اوضاع در سایر مدارس علوم مسیحی بویژه در ایالت تیرول که به جای قرنطینه قانون منع آمد و شد جاری است و تلفات انسانی بیشتری گزارش شده حتی سخت تر از این است. سایت فیسبوک مدرسه عالی علوم مسیحی در پستی وظایف جدید راهبان مسیحی را چنین گزارش میکند:

قهرمانان زندگی روزمره: داستان این مردان خدا این روزها به ویژه برجسته شده و تعهد آنها برای همه ما آشکار تر از همیشه می شود.  در صومعه واقع در وینروالد نیز چنین قهرمانانی حضوردارند: پدر توبیاس که سالهاست به مراقبت از بیماران مشغول است و البته کارهای زیاد دیگری هم دارد. از آنجا که از یک طرف بیماران قدیمی و عادی در صومعه وجود دارند و از طرف دیگرسیاست ما در مورد بیماری کرونا پیشگیری و احتیاط است، او به همراه پدر یوجینیوس، برادر افرایم، برادر زکریا و دیگران ، این روزها به ویژه فعالیت می کنند تا از گسترش بیماری جلوگیری کنند. باشد که خداوند به همه قهرمانان روزهای سخت پاداش دهد!

کشیش آسیایی تبار در تصویر اصالتا ویتنامی است

ج) انجام امور روزمره و نیازهای مذهبی باورمندان مسیحی

کلیسا یا سازمان های مذهبی وابسته به آن روزانه موظف به انجام اعمالی نظیر تعلیم باورها، ازدواج، غسل تعمید یا مجالس ختم  و تدفین هستند. برخی از این مراسم مانند ازدواج و غسل تعمید عمدتا به تعویق افتاده و معدود ازدواج ها نیز با رعایت فاصله گذاری و تنها با حضور دو شاهد و بدون مشارکت خانواده ها برگزار میشود که این موارد نادر بعضا مورد پوشش شبکه ۱ تلویزیون ملی اتریش قرار گرفت. با این حال دعا و طلب شفا برای بیماران و انجام امور کفن و دفن روند شتابان و افزایشی داشته است. هرچند بنابر قوانین اتریش در حفظ حریم اطلاعات شخصی اجرای مراسم دعا برای طلب شفا در بیمارستان ها  و همینطور طلب آمرزش برای درگذشتگان تنها بر پایه تقاضای شخص بیمار یا متوفی صورت میپذیرد.

د) کمک های دارویی و غذایی و فراهم کردن سرپناه برای افراد نیازمند و بی خانمان

با اجرای قرنطینه و خلوت شدن خیابان ها بسیاری از افراد بی خانمان کسی را برای تکدی پیدا نمیکنند. بسیاری افراد شغل خود را از دست داده اند و منبع درآمدی ندارند. بعضی نیز با وضع قانون منع آمد و شد در تیرول در راه مانده اند و امکان بازگشت به شهر خود را ندارند. در بسیاری از این موارد کلیسا ورود پیدا کرده و با منابع مالی که در اختیار دارد، به سد جوع و فراهم کردن سرپناه برای افراد نیازمند یاری میرساند. با توجه به وظایف جاری راهبان مسیحی در نگهداری و رسیدگی به بیماران، در تعدادی از بیمارستان های وابسته به کلیسا و تحت نظارت کادر پزشکی، راهب و راهبه هایی که دوره های پرستاری را گذرانیده اند، به کار پرستاری از بیماران کرونایی مشغولند. از مهم ترین این بیمارستان ها، بیمارستان Ordensklinikum Linz Elisabethinen linz وابسته به اسقف نشین لینتس در ایالت اتریش علیا میباشد.

اسقف هرمان از اینسبروک در ایالت تیرول در کنار رییس بنیاد کاریتاس آقای  گئورگ شرمردر حال تهیه آذوقه برای افراد بی خانمان

بیمارستان رهبانیت الیزابت وابسته به اسقف نشین لینتس که بیمارستان اصلی برای درمان بیماران کرونایی  در ایالت اتریش علیا است.

پرستاران بیمارستان رهبانیت الیزابت در شهر لینتس ایالت اتریش علیا  مرکز نگهداری بیماران کرونایی در ایالت اتریش علیا

کد خبر 1107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =