"صلاح الدین المصری" رئیس انجمن رواداری تونس در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امام خمینی سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی موضع روشن و ثابت و اصولی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد و گفت که وظیفه امت اسلامی تلاش و جهاد برای از بین بردن این رژیم غاصب است. امام خمینی به خوبی او را غده سرطانی در پیکره امت اسلام و انسانیت توصیف کرد چرا که خطر آن به مرزهای فلسطین عزیز محدود نمی‌شود، بلکه به همه منطقه عربی و امت اسلامی کشیده می‌شود.

رئیس انجمن رواداری تونس ( الرابطة التونسیة للتسامح) در گفتگوی ویژه با خبرگزاری حوزه
 
انقلاب اسلامی ایران یک حادثه منحصر به فرد در تاریخ معاصر امت اسلامی و انسانی به شمار می‌رود / فرمانده شهید سلیمانی الگوی مومن متعهد و فرمانده مجاهد است.
خبرگزاری حوزه: "صلاح الدین المصری" رئیس انجمن رواداری تونس در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امام خمینی سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی موضع روشن و ثابت و اصولی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد و گفت که وظیفه امت اسلامی تلاش و جهاد برای از بین بردن این رژیم غاصب است. امام خمینی به خوبی او را غده سرطانی در پیکره امت اسلام و انسانیت توصیف کرد چرا که خطر آن به مرزهای فلسطین عزیز محدود نمی‌شود، بلکه به همه منطقه عربی و امت اسلامی کشیده می‌شود. همانا ذات این رژیم، توسعه طلبانه و شهرک محور است و تأسیس و بقای آن به منظومه ظلم جهانی (امپریالیسم) مرتبط می‌شود و به منظور پایبندی به این ارزش‌های ثابت انقلابی و ایدئولوژیک، یک هفته پس از پیروزی انقلاب سفیر رژیم صهیونیستی از تهران اخراج و لانه جاسوسی صهیونیستی تعطیل شد و سپس فلسطینیان همان مکان را تحویل گرفتند تا نخستین سفارت کشور فلسطین در جهان و نخستین نقطه از خاک فلسطین باشد که آزاد می‌شود.

متن این گفتگو به شرح زیر است:

حوزه: روند انقلاب اسلامی در ایران از بیش از ۴۰ سال قبل تا امروز از نظر شعارها و مسائل و دستاوردهای را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

انقلاب اسلامی ایران از نظر محتوا و موضوعاتی که اعلام کرده است که با عنوان اسلامی و انقلابی ضد استبداد و امپریالیسم و صهیونیسم برجسته شد، از نظر مشارکت مردمی گسترده و فداکاری‌های بزرگ در ایستگاه‌های مختلف از سال ۱۹۶۳ یعنی در زمان قیام خرداد تا سال‌های اخیر، یک رخداد منحصر به فرد در تاریخ معاصر امت اسلام و انسانیت به شمار می‌رود. این انقلاب، انقلاب شهداست که در طول ۶۰ سال ادامه پیدا کرده است و نقطه قوت آن در رهبری آن بروز کرد. این انقلاب مردمی و سیاسی، تنها انقلابی است که یکی از فقهای امت اسلام آن را رهبری کرد و تنها انقلاب در جهان است که توسط یک روحانی و عالم دینی رهبری شد و این رهبری توانست مهمترین عنصر در ادامه انقلاب باشد و به محتوا و شعارهای آن پایبند بماند و بزرگترین پیروزی‌ها را در مقابله با دشمنان رقم بزند. از جمله پدیده‌های منحصر به فرد رهبری اسلامی این است که این انقلاب در طول ۶۰ سال، چه با امام خمینی و چه با آیت الله خامنه‌ای، با همان سطح از هوشیاری و ثبات و شجاعت در مقابله با تهدیدات بزرگ در داخل و خارج به حیات خود ادامه داد و در کل امتحانی بود که نشان‌گر کارآمدی و قدرت گسترده و اخلاص بالا به انقلاب و امت اسلامی و مستضعفان جهان بود و هیچ کس نمی‌تواند حجم پیروزی‌هایی که انقلاب اسلامی در تمامی سطوح داخلی در ایران تا منطقه‌ای در منطقه غرب آسیا و تا سطح بین‌المللی رقم زد را انکار کند و کافیست این نکته یادآوری شود که ۳۶ دانشگاه ایران در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۹ جای دارند و این لیست بهترین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در جهان از نظر کارآمدی عملکرد و برنامه‌ها و پیشرفت علمی و فناورانه و پژوهش علمی و همچنین موفقیت منظومه‌های آموزشی و قدرت ابتکار و نوآوری را رتبه‌بندی می‌کند. انقلاب اسلامی همچنین توانست تمامی گروه‌های مقاومت در امت اسلامی و در جهان را پشتیبانی کند و هویت اصلی و مقدس‌ترین وظیفه شرعی خود که همان "لیقوم الناس بالقسط" است را حفظ کند.
حوزه: نظر شما درباره تبعات و تاثیرات انقلاب ایران در منطقه و جهان اسلام و الهام گرفتن ملت‌ها از آن و تشکیل جبهه مقاومت در شرایط کنونی چیست؟ 
امام خمینی سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی موضع روشن و ثابت و اصولی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد و گفت که وظیفه امت اسلامی تلاش و جهاد برای از بین بردن این رژیم غاصب است. امام خمینی به خوبی او را غده سرطانی در پیکره امت اسلام و انسانیت توصیف کرد چرا که خطر آن به مرزهای فلسطین عزیز محدود نمی‌شود، بلکه به همه منطقه عربی و امت اسلامی کشیده می‌شود. همانا ذات این رژیم، توسعه طلبانه و شهرک محور است و تأسیس و بقای آن به منظومه ظلم جهانی (امپریالیسم) مرتبط می‌شود و به منظور پایبندی به این ارزش‌های ثابت انقلابی و ایدئولوژیک، یک هفته پس از پیروزی انقلاب سفیر رژیم صهیونیستی از تهران اخراج و لانه جاسوسی صهیونیستی تعطیل شد و سپس فلسطینیان همان مکان را تحویل گرفتند تا نخستین سفارت کشور فلسطین در جهان و نخستین نقطه از خاک فلسطین باشد که آزاد می‌شود.
پیروزی انقلاب اسلامی علیه نظام شاه - که یک نظام مستبد و مزدور پادشاهی بود - به منبع الهام‌بخش همه مظلومان در امت اسلام و جهان تبدیل شد و این نگاه را حاصل کرد که زمان شکست ملت‌ها باید به پایان برسد و مرحله جدیدی آغاز شود که در آن مستضعفان راه خود را با ثبات و صبر به سوی پیروزی نهایی باز کنند. از جمله معجزه‌های بزرگ انقلاب اسلامی این بود که در کنار آزادگان امت اسلام و مستضعفان جهان به صورتی کاملاً برابر و همراه در در مقابل استکبار آمریکایی و صهیونیستی ایستاد و ما می‌توانیم ده‌ها شاخص را برشماریم که این واقعیت میدانی را بیان می‌کنند:
در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی ارتش دشمن صهیونیستی در شهر بیروت، پایتخت لبنان، جولان می‌داد و مرتکب زشت‌ترین جنایت‌ها و کشتارها می‌شد. مقاومت فلسطین با همکاری رسمی نظام‌های عربی طرد می‌شد. در حالی که شرایط حاکی از شکست‌های مکرر مظلومان و مستضعفان بود. مقاومت اسلامی در لبنان با حمایت مستقیم انقلاب اسلامی متولد شد و توانست دستاورد تاریخی منحصر به فردی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن رقم بزند. این مقاومت کار خود را با عملیات‌های استشهادی آغاز کرد و توانست نیروهای چندملیتی و حامی اشغالگران صهیونیستی را اخراج کند و سپس با همان روش مدیریتی هوشمندانه و در شرایط جنگ داخلی و تفرقه‌های داخلی، نبردی را مدیریت کرد که توانست ارتش اشغالگر صهیونیستی را به خروج شبانه و ذلیلانه از جنوب لبنان وادار سازد، امری که باعث سقوط هیبت دروغین ارتش رژیم صهیونیستی شد. جناب سید حسن نصرالله نیز به همین مناسبت سخنرانی معروف خود را ایراد کردند و در آن بیان کردند که "اسرائیل از خانه عنکبوت سست‌تر است". همه جهان از آن پیروزی بزرگ در ماه مه سال ۲۰۰۰ مبهوت بودند و در آنجا بود که مفهوم محور پایداری و مقاومت آرام آرام سر بر آورد و حزب‌ الله به الگوی دومی تبدیل شد که روح انقلاب اسلامی را به تمامی جنبش‌های مقاومت در منطقه می‌دماند و در نتیجه، جنبش‌های مقاومت فلسطین توانستند راه خود را به سمت تحقق پیروزی‌های متوالی علیه دشمن صهیونیستی باز کنند و آن را مجبور سازند تا در سال ۲۰۰۵ از غزه عقب‌نشینی کند. جنگ جولای سال ۲۰۰۶ نیز تثبیت معادله مقاومت بود و یک پیروزی مضاعف را رقم زد.
وقتی که استکبار جهانی تلاش کرد تا با جنگ افروزی جهانی علیه کشور سوریه شکست‌های خود را جبران کند، در واقع به مفهوم محور مقاومت این امکان را داد تا به یک واقعیت جغرافیایی و سیاسی ممتد از تهران تا قدس بروز کند. امروز اشغالگران آمریکایی و صهیونیستی خود را در برابر ملت‌های مقاومتی منطقه در حالت فلج کامل می‌بینند و هرگاه که جنگی را آغاز کردند تا بر شکست‌های گذشته سرپوش بگذارند، شکست جدیدی را متحمل می‌شوند و شاید نمونه اخیر یمن بزرگترین دلایل برای این نظریه باشد.

حوزه: نقش رهبری را در پیشبرد و تحقق انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب‌های اخیر در جهان اسلام چگونه ارزیابی می‌کنید؟
یکی از پدیده‌های برجسته انقلاب اسلامی در ایران رهبری آن بود، امری که در تاریخ معاصر انسانیت نظیر ندارد، به طوری که برای ملت ایران و امت اسلام و همه جهان کاملا روشن بود که انقلاب اسلامی در طول ۲۰ سال نبرد با شاه و در طول ۴۰ سال نظام سازی و مبارزه سنگین علیه امپریالیسم و صهیونیسم و تروریسم تحت رهبری فقهای مجاهد، بصیر، حکیم و شجاع ایستادگی می‌کند و هر انسان منصفی که شرایط انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار دهد به سهولت حجم چالش‌هایی که این رهبری با آن مواجه بود و سنگینی امانتی که بر دوش کشید را در می‌یابد و کارآمدی این رهبری و اقتدار روحی و اخلاقی و سیاسی آن بر همگان کاملا آشکار بود و راه ثابتی را در حفظ هویت انقلاب اسلامی و حفظ حضور خود و تحقق پیروزی‌هایی که برای درخشش آن ضروری بود، در پیش گرفته است. این رهبری (امام خمینی و آیت الله خامنه‌ای) توانست درس‌های عملی در حوزه قدرت روح بر پیروزی در مقابل همه عوامل مادی به همه انسانیت و بشریت بدهد و به همه جهان ثابت کند که صداقت و اخلاص برای خدا و امت و مستضعفان، ارزش‌های آینده است و اینکه سیاست در دین ما عبادت است و عبادت نیز سیاست. این رهبری فرهنگ جدیدی را به امت اسلام و انسانیت تقدیم کرد تا آماده ایجاد حکومت عدل جهانی باشد و کشورهای ظلم و جور و اشغالگری را سرنگون سازد. رهبری انقلاب اسلامی به ادای نقش یک رهبر سنتی بسنده نکرد بلکه به الگو و نمونه اخلاقی و انسانی و تربیتی تبدیل شد که در آینده حیات بشری، زندگی معنوی را در جان‌ها بر می‌انگیزد و یک انسان کامل را می‌سازد.

حوزه: چگونه می‌توان طرح‌های دشمنان به ویژه آمریکا و صهیونیست علیه محور مقاومت را نقش بر آب ساخت و اینکه شما آینده مقاومت و جهان اسلام را چگونه می‌بینید؟

انقلاب اسلامی و محور مقاومت تجربه طولانی مدت و متنوعی در مقابله با استکبار آمریکایی و صهیونیستی و انگلیسی در طول دهه‌های طولانی از جنگ نظامی و جنگ نرم و فتنه انگیزی به دست آورده است. این تجربه به سرمایه هنگفتی تبدیل شد که انقلاب و مقاومت برای شکست دادن طرح‌های دشمن از آن بهره بردند و این امر می‌تواند به تعیین سرنوشت این نبرد کمک شایانی انجام دهد. جنگ جهانی علیه سوریه نیز رنج بزرگی برای محور مقاومت و همه امت اسلام بود، به طوری که در قالب آن تمامی قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای با یکدیگر ائتلاف کرده و امکان انتقال نیرو از مناطق مختلف اسلامی به سوریه را فراهم کردند. دشمن این گونه می‌پنداشت که نابود کردن سوریه و گروه‌های مقاومت زمان زیادی از آنها نخواهد برد، اما ایستادگی محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران توانست برنامه شیطانی آنها را سرنگون و داعش را نابود سازد. داعشی که ایالات متحده آمریکا می‌خواست آن را به قدرت ویرانگری تبدیل کند که فراتر از همه پروژه‌های استعماری است و این، چیزی است که دشمن برنامه‌ریزی کرده بود تا در طول سی سال وجود امت اسلامی و گروه‌های مختلف مقاومت و آن سطح تمدنی که محقق ساخت را نابود کند. اما داعش سرنگون شد و انقلاب اسلامی و محور مقاومت، پیروزی تاریخی و الهی بزرگی را در سطح مادی اخلاقی و سیاسی رقم زدند.

حوزه: نظر شما درباره شهید مجاهد بزرگ حاج قاسم سلیمانی که زندگی خود را برای فلسطین و مسائل برحق امت اسلامی وقف کرد و شرق و غرب را درنوردید تا مجاهدانی را بپروراند و مقاومتی را بکارد و با همه امکانات رشد و ایستادگی و ثبات آن را آبیاری کند چیست؟
این فرمانده شهید، حاج قاسم سلیمانی، الگوی یک مومن متعهد مجاهد بود که همه زندگی خود را برای دفاع از انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین و یمن و مقاومت در سوریه و عراق و همه جهان وقف کرد و با تمام قدرت و توان خود برای نابود ساختن پروژه‌های استکبار جهانی و صهیونیسم اقدام کرد. فرماندهی او بر نیروی قدس از سال ۱۹۹۸ باعث تحقق بزرگ‌ترین پیروزی‌ها در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ در لبنان شد و به پشتیبانی تسلیحاتی از همه گروه‌های مقاومت فلسطین کمک کرد. این ژنرالِ سرباز کارآمدی فوق‌العاده‌ای در طول سال‌های اخیر در نبرد با اشغالگران آمریکایی و داعش بزرگ از خود نشان داد.
https://ar.hawzahnews.com/news/۳۶۵۰۲۸/%D۸%AA%D۸%B۹%D۸%AA%D۸%A۸%D۸%B۱-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%AB%D۹%۸۸%D۸%B۱%D۸%A۹-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%A۵%D۸%B۳%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۹%۸۵%D۹%۸A%D۸%A۹-%D۹%۸۱%D۹%۸A-%D۸%A۵%D۹%۸A%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%AD%D۸%AF%D۸%AB%D۸%A۷-%D۹%۸۱%D۸%B۱%D۹%۸A%D۸%AF%D۸%A۷-%D۹%۸۱%D۹%۸A-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%AA%D۸%A۷%D۸%B۱%D۹%۸A%D۸%AE-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۵%D۸%B۹%D۸%A۷%D۸%B۵%D۸%B۱
 

کد خبر 11215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =