۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰

در منطقه بالکان به موازات رشد غرب گرائی و گسترش پدیده شوم مدرنیته فاصله گذاری با هویت اصیل بیشتر و بیشتر می شود. حتی در حوزه تفکرات دینی و عقیدتی و گرایشات مذهبی نیز نوعی تزلزل و سیر نزولی مشاهده می شود.

۱- جوامع حاضر در منطقه بالکان عمدتا نگاه مثبتی به ایران اسلامی دارند هم به لحاظ تمدنی و هم به لحاظ فرهنگی. مردمان شبه جزیره همواره از سفره رنگین ادب و هنر ایران اسلامی سیراب شده اند. نماد های گوناگونی را می توان آدرس داد که هر یک به تنهایی بر تعامل گسترده و تغذیه فکری- فرهنگی  کلنی های متنوع این سرزمین از ایران دلالت دارد. چهره های علمی- ادبی در متن تاریخ همچون بو علی سینا، خیام، مولانا، حافظ، سعدی و... و نیز اسطوره ها و گرایشات در سبک زندگی و سنت ها بگونه ای فراگیر و ذاتی با زندگی مردم منطقه عجین شده اند. حضور زبان و ادبیات فارسی و یا حضور طریقت های اهل البیتی و شاخه هائی از تصوف که عمدتا ریشه در ایران اسلامی دارند همگی نشان از همین واقعیت دارند.

حوادث و رویدادهای کوتاه و بلند تاریخی و گردش ایام و تحولات اجتماعی طی قرون متمادی نیز نتوانسته این شباهت ها و اشتراکات را دگرگون کند گرچه امروزه عوامل نو ظهوری این تعامل و داد و ستدهای فرهنگی و تمدنی را تحت تاثیر قرار داده، جهت گیری های بین المللی و منطقه ای و اصالت منافع و رویکرد سیاستمداران و دولتمردان و بیش از همه سو گیری رسانه های جمعی نقشی بمراتب جدی تر از گذشته یافته اند. در بین این جوامع آلبانی و آلبانی تبار های غرب بالکان  بیش از دیگر اقوام این نزدیکی و قرابت را حس می کنند. آن گاه که به سابقه هویتی و عمق داشته های فرهنگی و تمدنی خویش می نگرند این حقیقت غیر قابل انکار را بدرستی لمس می کنند. امروزه این دلبستگی و تعلق خاطر به فرهنگ و تمدن ایران اسلامی تحت تاثیر تبلیغات و رسانه های غرب مورد تهدید واقع شده و مثلث آمریکا، عربستان و ترک ها با پیگیری سیاست ایران هراسی در صدد تغییر شرایط بر آمده اند و به موازات رشد غرب گرائی و گسترش پدیده شوم مدرنیته فاصله گذاری با هویت اصیل و منابع تغذیه کننده که ایران از مهمترین آنها است بیشتر و بیشتر می شود. حتی در حوزه تفکرات دینی و عقیدتی و گرایشات مذهبی نیز نوعی تزلزل و سیر نزولی مشاهده می شود. بویژه آنکه بازیگران بیرونی اعم از منطقه ای و یا بین المللی این تزلزل و فاصله گزاری را تقویت و گاه تزریق می کنند.

۲- می دانیم که جامعه آلبانی بطور طبیعی ناظر بر منازعات فکری – فلسفی و سیاسی اجتماعی مبتنی بر تنوع برداشت های اسلامی نبوده و عمدتا در فضای خام و اجمالی و فهم اولیه از اسلام زندگی کرده اند چه آنان که در قالب طریقت های اهل البیتی و چه آنان که در قالب اهل سنت منقسم می شوند نه تنها زندگی مسالمت آمیز و کاملا منعطف را برگزیده اند بلکه اساسا فاقد ظرفیت برای پذیرش مرز بندی های نوین اند. لکن امروزه بازیگران بیرونی هر یک به تناسب منافع و مطامع خود منازعات نا مرتبط با جامعه آلبانی را بشکل سرسام آوری به درون جامعه پمپاژ می کنند و سعی دارند با همراه ساختن خرده جوامع حوزه بالکان بویژه آلبانی به عنوان تنها کشور اسلامی در اروپا به سیاست های منطقه ای و بین المللی خود مشروعیت بخشیده و یارگیری نمایند. اسلام ناب و اسلام آمریکائی مرزبندی حکیمانه و دقیقی بود که حضرت امام در فرایند تقابل با سلطه جهانی مطرح کردند. روشن است که بین این دو اسلام سه اسلام دیگر نیز تردد دارند و در حال قبض و بسط اند گرچه هر سه از جهت کارکردی بازگشت به همان اسلام آمریکائی دارند. یکی اسلام وهابی خشن و خشک و رادیکال که عربستان آن را نمایندگی می کند و یکی اسلام گولنی با گرایشات صوفیانه و معطوف به شریعت فردگرا که در ایران از آن با عنوان اسلام رحمانی یاد می شود و انطباق کامل با لیبرالزم و نگرش اسلام آمریکائی دارد و این نسخه بدل یا نسخه آسیایی همان است. دیگری اسلام اخوانی است که دارای دو شاخه اصلی اخوان مصری و اخوان ترکی است که حزب اسلام گرای توسعه و عدالت به رهبری رجب طیب اردوغان آن را نمایندگی می کند.

اسلام ترکی با تاکید بر سکولاریزم سعی دارد شریعت را به نفع مدرنیته قربانی کند. همه اسلامیت را در حجاب که برای جامعه اسلامی ترکیه واجد اهمیت است متبلور ساخته و از بعد سیاسی ایده نو عثمانی گری را دنبال می کند. روشن است که اسلام اخوانی ترکی در بعد فکری و فرهنگی طفیل اسلام آمریکائی محسوب می شود ولی از زاویه سیاسی و گرایشات نو عثمانی در تعارض با تئوری خاورمیانه نوین مدنظر غرب بخصوص آمریکا است.

اسلام آمریکائی که بر سر هر سه اسلام چتر گشوده تلاش می کند در عرصه جهانی بویژه در خاورمیانه از آنها بهره کشی کرده و مبانی و اهداف خود را تثبیت و منافع هژمونی خود را تامین کند. سیسی در مصر به نمایندگی از آمریکا موفق شد اسلام اخوانی مصر را سرکوب و از رده خارج کند. اکنون پس از شکست داعش در سوریه و عراق و اتمام تاریخ مصرف اخوان ترک و رجب طیب اردوغان در صدد بر آمده اند تا اخوان ترکی را نیز عقیم ساخته و منفعل نمایند و بدین منظور بازی گولن- اردوغان را به عرصه آورده اند. چرا که اسلام گولنی در شرایط حاضر برای تقابل با جبهه مقاومت و اندیشه انقلاب اسلامی و جبران شکست داعش و اجرای تئوری خاورمیانه نوین بسیار کارساز و تازه نفس است. بویژه آنکه اردوغان نزدیکی به ایران و روسیه بمنظور چرخش در سیاست منطقه ای خود و احیاء سیاست تنش صفر با همسایگان و بازگشت به دوره ما قبل بحران سوریه را مورد توجه قرار داده بود. و این به معنای فاصله گرفتن از مدار اسلام آمریکائی ولو در کوتاه مدت است.

بنابراین بازی گولن- اردوغان که از مدت ها پیش بستر سازی می شد در قالب کودتای نافرجام ترکیه عملیاتی شد. در باب بستر سازی یکساله این بازی بظاهر درونی دو اصل اساسی مورد توجه بود یکی ایران هراسی و شیعه هراسی دوم گولنیزه کردن جامعه ترکیه و کشورهای پیرامونی و در راس آنها حوزه بالکان. بر همین مبنا در چند سال اخیر جهت گیری رسانه ها و نهاد های رسمی به شدت معطوف به جدائی و نفی ایران و اندیشه شیعی بوده و تلاش می شده از ایران یک دشمن و یک هیولا تصویر شود. این تصویر سازی صرفا به حوزه رسانه و تبلیغات محدود نمی شد بلکه مقامات و نهاد های دینی و فرهنگی را نیز با خود همراه کرده بود. طی ماه مبارک رمضان گذشته موج سنگینی از ایران هراسی و شیعه هراسی در کشورهای آلبانی، کوزوو و دیگر کشورهای بالکان براه افتاد. در راستای همین سیاست بود که امسال برای اولین بار در چند دهه گذشته اداره مشخیت اسلامی و مفتی اهل سنت آلبانی سفره افطاری خود را با سفارت آمریکا و اسرائیل به اشتراک گذاشت در حالیکه هر ساله آمریکا و اسرائیل جداگانه افطاری می دادند. آقای اسکندر بروچای مفتی و رئیس مشیخت اسلامی آلبانی برای اولین بار دعوت سفیر ج.ا.ایران را رد کرد و طبق گفته جناب آقای مظفری سفیر محترم ج.ا.ایران درتیرانا، اعلام کرده بودند که شما به ما نیاز دارید نه ما به شما لذا این شما هستید که باید به دیدن ما بیایید. از طرفی روابط سرد بدانجا رسید که اصولا نه سفیر و نه بنده را به افطاری خود دعوت نکردند.

نماز عید فطر را امام جماعت مسجد الحرام مکه در تیرانا برگزار کرد و صراحتا مومنین و مردم را به پرهیز و کناره گیری از ایران و شیعه دعوت کرد . طی مدت دو هفته در آلبانی اقامت گزید شهر به شهر و روستا به روستا به دیدار امامان جماعت و بازدید مساجد رفت. پول کلانی را صرف نمود تا دو اصل پایه ای را تثبیت کند. ۱- از ایران و مجوسی ها بپرهیزید. ۲- مکه و مدینه و عبدالله گولن را بیشتر بشناسید و همراهی کنید. پی آمد چنین حرکتی که با پخش پول همراه بود نتیجه داد و مفتی اعظم تیرانا طی بخش نامه ای از همه امامان جماعت بطور کتبی درخواست نمود که در هیچ برنامه و مراسمی که از سوی ایران ولو هنری هم باشد تشکیل می شود، شرکت نکنید.

در آنسوی مرز و در کوزوو پنج موسسه و نهاد اسلامی که یا به ایران وابسته بودند یا رویکرد ایرانی داشتند را تعطیل کردند. موسسه " ابن سینا"، " ساحل آفتاب"، "انجمن قرآن"،" انجمن اهل بیت (ع)" و موسسه "نساء" در ظاهر به جرم پول شوئی به این دلیل که پول دریافتی از طریق بانک و مجاری رسمی نمی آید. بنابراین حتما پول شوئی در کار است. در یک یورش ناگهانی هر پنج موسسه را تعطیل و مسئولین آنها را تحت تعقیب قرار دادند و موج سنگینی از ایران هراسی و شیعه هراسی را به راه انداختند.

فتح الله گولن از طریق سفارت آمریکا و این وهابی خر پول تبلیغ شد کما اینکه از دو سال قبل نیز چنین می شد. مدارس و تجمّعات و مراسم اهل سنت در آلبانی تبدیل به محل تبلیغ و ترویج افکار فتح الله گولن گردیده بود بطوری که وقتی رجب طیب اردوغان در تاریخ ۱۴ می ماه ۲۰۱۵ میلادی به آلبانی سفر کرد به مفتی گولنی تیرانا پشت کرد و صراحتا اعلام کرد که از افکار خطرناک و کفر آمیز وی پرهیز کنید. تلاش مستمر سفارت آمریکا و اسرائیل و عربستان با توزیع پول های کلان بالاخره جامعه مذهبی و اسلامی آلبانی را رنگ و بوی گولنی بخشید و فتح الله گولن شد الهام بخش و الگو و لیدر فکری و مذهبی تمام عیار، منتهی این چیزی نبود که دست های پشت پرده و عناصر امنیتی نشسته در آمریکا و اسرائیل را اشباع کند. آنها چیزی فراتر را نشانه رفته بودند که آن روز برای خیلی ها روشن نبود اما امروز پس از کودتا تا حدی پرده ها کنار رفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا جان کری تمام عناصر تاثیرگذار جامعه اسلامی و امامان و مفتیان طراز اول کشورهای حوزه بالکان را به آمریکا دعوت نمود. مجموعه قابل قبولی از شخصیت های تاثیر گذار مذهبی منطقه را در واشنگتن جمع کرد. چند روزی تحت تعلیم قرار دادند و فتح الله گولن را به عنوان لیدر و قدیس و شخصیت کاریزما و رهبر دینی جهان اسلام تثبیت کردند و این به صف شدگان بالکانی نیز سر تعظیم فرود آوردند. زبان به ستایش گشودند . پروژه گولنیزه کردن بالکان یک قدم جلوتر رفت چه آنکه این عناصر تاثیر گذار در بین مسلمانان منطقه به هنگام ضرورت و پیروزی کودتا در ترکیه، بایستی یک قیام منطقه ای ضد اردوغانی را سامان بدهند و فتوا ها در حمایت از دولت و نظام جدید گولنی که خمیر مایه اش اسلام آمریکائی است و جهت گیریش ضدیت با "ایران و محور مقاومت" است صادر نمایند . پشتوانه منطقه ای کودتا را ساماندهی کنند و دولت های خود را نیز تشویق به حمایت نمایند. البته این بدان معنا نیست که اسلام اردوغان اسلام اصیل و ناب است. زیرا چه اردوغان و چه گولن هر دو متصف به اسلام آمریکائی اند اما سخن در این است که اولا تاریخ مصرف اردوغان با شکست داعش در سوریه و عراق رو به اتمام رفته. ثانیا فتح الله گولن در تطبیق و بالانس خود با ارزشهای آمریکائی انعطاف بیشتری نشان می دهد. به هر حال آن دوره گردی مفتیان و نخبگان مذهبی جوامع بالکان بستر لازم را برای حرکت جمعی در حمایت از کودتاگران و به رسمیت شناختن دولت بر آمده از کودتا را فراهم آورد تا اینکه بالاخره بازی اردوغان-گولن با مدیریت آمریکا و اسرائیل کلید خورد از قضا سکنجبین صفرا فزود ناگهان کودتا ناکام ماند و آنی نشد که قرار بود. اکنون در این سو جوامع اسلامی بویژه مفتیان و مدارس امام خطیب دچار نوعی سردرگمی اند از یک سو آن آموزه های وهابی مبتنی بر ایران هراسی و شیعه هراسی را حفظ کرده اند از طرف دیگر ناچارند با فتح الله گولن ولو به ظاهر هم که شده خدا حافظی کنند. لذا می بینیم که در مدرسه معروف به گولنیستها طلاب و دانش آموزان تجمع برگزار می کنند و از فتح الله گولن ابراز برائت می کنند و در یک حرکت نمادین دانش نامه و کارنامه های خود را که نشان مدارس امام خطیب و فتح الله گولن را دارد در ملاء عام و در برابر دوربین ها و رسانه ها پاره می کنند و صراحتا اعلام می دارند که ما اشتباه کردیم شما اشتباه نکنید. و جالب آنکه در همین قبیل برنامه ها اظهار وفاداری به رجب طیب اردوغان را هم فراموش نمی کنند. آیا این به صف شدگان در بخش ایران هراسی و شیعه هراسی نیز چنین رویکردی اتخاذ خواهند کرد؟ بعید است چنین کنند چراکه ایران هراسی پروژه ای مشترک بین اسرائیل و آمریکا و عربستان و ترکیه و کشورهای عربی است. لذا انتظار می رود جو ضد ایرانی علیرغم شکست کودتا در ترکیه همچنان استمرار داشته باشد و این خواسته رجب طیب اردوغان پیروز هم هست. ما در شرایط حاضر چاره ای نداریم جز آنکه سیاست مدارا و دوستی یک طرفه را ادامه دهیم تا شاید بستر هر گونه تغییری شکل بگیرد. در حال حاضر آلبانیایی ها راهی جز همراهی با دوستان آمریکا ندارند.

گرچه در قبال ترکها نوعی احساس بدهکاری و شرمندگی دارند. چراکه "ژنرال آدم حدودی" از رهبران کلیدی کودتا یک آلبانی تبار بود که در کوزوو به دنیا آمده.

اکنون با استفاده از چنین شرایطی رجب طیب اردوغان فرصت را غنیمت شمرده و لیست بلند بالائی از گولنی های آلبانی به نخست وزیر جناب آقای ادی راما ارسال کرده است تا انتقام لازم از ایشان گرفته شود.

۱۳۹۵/۴/۳۰

ضمائم :

۱. رجب طیب اردوغان در مسیر افشا و تصفیه  طیف مخالف خود فراتر از جغرافیای ترکیه عمل می کند و هواداران سازمان فتو را حتی در خارج از کشور تعقیب می کند. خبر زیر گویای همین مطلب است.

آنکارا فهرست اسامی گولنی ها که حتی تا دولت آلبانی نفوذ کرده اند برای تیرانا فرستاد

یک روز بعداز کودتای نظامی در ترکیه، آنکارا فهرستی در باره نفوذ گولنی ها در ساختار های مخفی مالی، اجتماعی و سیاسی در آلبانی، برای تیرانا ارسال کرد.

به گزارش منابع نزدیک وزارت کشور آلبانی ، فهرست رسمی از سوی ترکیه پیرامون سرمایه گذاری های سازمان فتو، جهت بررسی دقیق دریافت کرده است . در این فهرست مفصل که از طریق ارتباطات رسمی بسیار  محرمانه رسیده است اطلاعات فراوانی در باره نفوذ سازمان فتو در نظام جامعه مدنی، رسانه ها، صنعت و حتی سیاست درج گردیده است .

گفته می شود که فهرست دو بخش است، بخش اول پیرامون انجام تحقیقات دست داشتن گولنی های آلبانی در ساختارهای ترکیه و بخش دوم یاد آوری و توصیه پیرامون گسترش ساختار های موازی گولنی در جامه آلبانی می باشد.

بزودی ترکیه لیست پرداخت مزد های دوره ای که در روزهای اخیر زیاد شده اند، ارسال خواهد کرد.مقامات رسمی سابق و کنونی آلبانی و صاحب نظران این کشور ماموریت داشتند تا به رئیس جمهور ترکیه حمله کنند، ودراین رابطه پولهای کلانی از سازمان فتو دریافت کرده اند .

در روز های اخیر یک شخصیت بسیار مهم آلبانی که صاحب تعداد زیادی سایتهای اینترنتی می باشد و به عنوان نماینده اپوزسیون  بدون جایگاه سیاسی شناخته می شود، پول نقد توزیع کرده است.در ضمن دراین فهرست لیست اسامی مقامات رسمی بسیار مهم آلبانی که از گولن حقوق می گیرند، آمده است.آقای ارمیر جینیشی، رئیس سابق کمیته مسلمانان آلبانی طی مقاله ای که در رسانه ها چاپ شد ازساختار های دولتی تحت نفوذ گولنی ها، نام برد.

این موضوع برای آقای ادی راما، نخست وزیر آلبانی سردرد آور است زیرا از یک طرف با آقای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روابط تنگاتنگ دارد و از طرف دیگر یکی از مهمترین وزارای کابینه دولتی وی عضو ساختارهای گولنی می باشد.

آقای د.ب ( احتمالان منظور آقای دیتمیر بوشاتی وزیر خارجه فعلی آلبانی باشد)  با سازمان های گولنی قبل از وارد عرصه سیاست شود همکاری داشته و بودجه هایی جهت ایجاد نظر منفی علیه اردوغان در نزد افکار عمومی آلبانی دریافت کرده است.هویت دینی نقش الزامی برای عضویت در ساختار های گولنی ندارد به عنوان مثال در عرصه سیاست آقای د.ب، در عرصه رسانه ها آقای م.ک. که به عنوان آتئیست شناخته می شوند.  دیگر چهره رسانه ای آقای آ.چ می باشد که مسیحی مذهب است ولی این باعث نمی شود که عضو ساختار های گولنی نباشد.در این فهرست همچنین اسامی تحلیلگران سیاسی و سیاستمداران که با گولن وابسته هستند هم آمده است.

منبع:

http://www.balkanweb.com/site/ankaraja-i-dergon-tiranes-listen-e-gylenisteve-prezente-deri-ne-qeverine-e-rames/comment-page-۲/#comment-۸۲۸۸۳۶

۲. گروهی از دانش آموزان آلبانیایی تبار فارغ التحصیل در کالج "یحییی کمال" وابسته به فتح الله گولن در اسکوپیه پایتخت کشور مقدونیه، مدارک تحصیلی خود را در اعتراض به کودتای نافرجام در ترکیه، پاره کردند.

کودتا و فراسوی کودتا

گروهی از دانش آموزان آلبانیایی تبار فارغ التحصیل در کالج "یحییی کمال" وابسته به فتح الله گولن در اسکوپیه پایتخت کشور مقدونیه، مدارک تحصیلی خود را در اعتراض به کودتای نافرجام در ترکیه، که پشت آن فتح الله گولن صاحب مدارس زنجیره ای" یحیی کمال" می باشد، پاره کردند.

محمد طاهری، یکی از دانش آموزان سابق خطاب به والدین گفت فرزندان خود را در این کالج ثبت نام نکنید تا این اشتباه دیگر تکرار نشود. ما دیروز اشتباه کردیم شما فردا اشتباه نکنید. ما امروز انزجار خود را علیه گروه تروریستی فتح الله گولن که مسئول رخداد ها علیه جمهوری ترکیه بود از طریق پاره کردن مدارک تحصیلی مان اعلام می نماییم.

صوت و تصویر دانش آموزان آلبانیایی تبار به نشانه زیر قابل دسترسی است.

http://www.dailymotion.com/video/x۴ki۱w۲_yahya-kemal-۱۶-۰۷-۲۰۱۶_news

۳. مسافرت رهبران دینی جامعه اسلامی آلبانی به آمریکا وملاقات با وزیرخارجه آمریکا ومسئولین کاخ سفید

کودتا و فراسوی کودتا

کودتا و فراسوی کودتا

کودتا و فراسوی کودتا

۴. اقامه نمازعید فطر به امامت امام جماعت وهابی مسجدالحرام

کودتا و فراسوی کودتا

 

کودتا و فراسوی کودتا

کودتا و فراسوی کودتا

۵. امام جماعت وهابی مسجد الحرام

کودتا و فراسوی کودتا

۶. حضور گسترده رهبران مسلمان آلبانی واقشار مختلف مردم در نماز عید فطر

کودتا و فراسوی کودتا

کودتا و فراسوی کودتا

۷. ملاقات امام مسجدالحرام  با رئیس کمیته مسلمانان آلبانی

کودتا و فراسوی کودتا

کد خبر 11327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =