۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷

در سال ۱۹۹۲ در تحقیقی که توسط دانشگاه دولتی بلاروس درباره تعلق مذهبی بعمل آمد، نشان داد که تقریبا ۱۰۰۰۰۰ بلاروسی خود را کاتولیک های یونانی می دانند. طبق اطلاعات سال ۲۰۰۵ تعداد افرادی که برای عبادت به کلیسای کاتولیکی- یونانی می آمدند، حدود ۳۰۰۰ نفر بود که متعلق به ۲۰ معبد بودند (از میان آن ها ۱۳ معبد به ثبت رسیده) و حدود ۴۰۰۰ نفر که خارج از محدوده های دارای معبد زندگی می کردند.

  سازمان های مرتبط با کلیسای ارتدوکس بلاروس شامل موارد زیر است:

- بخش های مرتبط با اجلاس کلیسا و کمیسیون ها،

-  مرکز امور اکزارخات (روسای کلیساها) مینسک،

- کمیسیون قانونگذاری،

- شورای انتشارات،

- و مراکز آموزش عالی مربوطه که خود آن، بخش های زیر را دربردارد:

   آکادمی، حوزه، انستیتوی الهیات و موسسات مذهبی.

موسسه آموزشی دولتی "انستیتوی الهیات کیریل و مفودی مقدس" دانشگاه دولتی بلاروس

    انستیتوی الهیات بر پایه دانشکده الهیات دانشگاه علوم انسانی اروپایی بوجود آمد. دانشکده ای که از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۴ فعالیت می کرده است. تاسیس این انستیتو نیز همانند دانشکده اولیه تا حد زیادی به همت میتروپولیت (درجه عالی اسقف های اعظم) فیلارت و در سال ۲۰۰۴ بود.

ریاست انستیتو

   در حال حاضر ریاست این مرکز بر عهده میتروپولیت مینسک و زاسلاو، پاول می باشد که اکزارخ پاتریارکی (رئیس کلیساهای) تمام بلاروس (پونوماریوف گئورگی واسیلیویچ)، دکترای الهیات و عضو اجلاس مقدس کلیسای ارتدوکس روسی است. در سال ۱۹۹۷ برای اولین بار در تاریخ اروپای شرقی، از سوی وزیر آموزش جمهوری بلاروس تخصص "الهیات" ایجاد شد.

گروه ها

 در انستیتوی الهیات سه گروه در حال فعالیت است:

- مطالعات مربوط به کتاب مقدس و آموزه های مسیحیت،

-  الهیات،

- مذهب شناسی.

این انستیتو ۵ فوق دکترای افتخاری دارد که پاتریارک مسکو و تمام روسیه، کیریل نیز از این افراد است.

مراحل آموزش تکمیلی

     متخصصانی را در دو مرحله آموزشی تربیت می کند:

- مرحله اول تحصیلات تکمیلی در تخصص "الهیات" (با مهارتی تحت عنوان "مذهب شناسی- خداشناسی. استاد دروس جامعه شناسی")؛

- مرحله دوم یا همان کارشناسی ارشد در تخصص "مذهب شناسی، مردم شناسی فلسفی، فلسفه فرهنگ" (که برابر مرحله آکادمیک علوم فلسفی/ تاریخی است).

آموزش در تخصص "الهیات" در سه شاخه زیر انجام می شود:

- "جنبش و سازمان های مذهبی جدید و گذشته"؛

- "مردم شناسی فلسفی مسیحی"؛

- "مطالعات درباره کتاب مقدس و آموزه های مسیحیت".

حوزه های فعالیت حرفه ای متخصص در زمینه "الهیات" موارد زیر است:

- علوم،

-  آموزش،

- فرهنگ،

-  ادارات دولتی،

-  امور سازمان های (اتحادیه های) مذهبی و اجتماعی.

دوره های افزایش سطح مهارت

   این انستیتو علاوه بر برنامه های اصلی آموزشی خود، دوره های افزایش سطح مهارت نیز برای معلمان مدارس متوسطه و اساتید مراکز آموزش عالی در مجموعه موضوعات تاریخی-کلیسایی، مذهب شناسی و فرهنگ شناسی برگزار می کند.

مسابقات علمی و ادبی

   این مرکز هر ساله مسابقات علمی و ادبی با موضوعات معنوی- اخلاقی در میان دانش آموزان مدارس و آموزشگاه های فنی- حرفه ای بلاروس برپا می کند که بیش از ۱۷۰ نفر در آن شرکت می کنند. امسال نیز مسابقه ای در نظر گرفته شده است و علاقمندان تا ۲۸ فوریه فرصت داشتند تا آثار خود را ارسال کنند.

کتابخانه انستیتوی الهیات در حال حاضر شامل ۲۷ هزار اثر است.

   این مرکز آموزش عالی، فضایی کارآمد برای گفتگوی بین مذهبی و بین فرقه ای کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک، جماعت های مسلمان و یهودی بلاروس است که سبب تحکیم صلح و دوستی میان مذهبی در جمهوری بلاروس و افزایش شهرت بین المللی کشور می شود.

   طبق سنتی که در سده های اخیر شکل گرفته است، برای هر مرکز آموزشی مربوط به کلیسای ارتدوکس، معبدی وجود دارد که همه دانشجویان و اساتید برای عبادت دسته جمعی در آنجا گرد هم می آیند. مراسم عبادی معمولا دوشنبه عصر انجام می شود.

   در این انستیتو از سال ۲۰۱۲ موزه ای با عنوان کتاب مقدس فعالیت دارد. در این موزه علاوه بر بازدید از آثار،
می توان به تماشای فیلم مستندی با موضوع کتاب مقدس و یا شنیدن سخنرانی هایی با مضامین زیر پرداخت:

   کشورهای دارای کتاب مقدس، پیامبران دارای کتاب مقدس، ترجمه های کتاب مقدس، زندگی اولین مسیحیان، تاریخ تاسیس و ویرانی معبد سلیمان، زندگی و مرگ حواریونی چون پتر و پاول.

   هر ساله در انستیتوی الهیات کنفرانس بین المللی دانشجویان تحت عنوان "ارزش های مسیحیت در فرهنگ جوانان امروز" برگزار می شود که دانشجویان، کارشناسان ارشد و فارغ التحصیلان دکترای مراکز آموزش عالی و مراکز آموزش مذهبی عالی جمهوری بلاروس و کشورهای خارجی نزدیک و همچنین دانش آموزان سال های آخر مدارس، در آن شرکت می کنند.

 حوزه عناوین این کنفرانس از قرار زیر است:

- اصول ارزشی فرهنگ جوانان در شرایط امروز: مشکلات و چشم اندازها؛

- ارزش های مسیحیت در زندگی جوانان امروز: خانواده – شغل – وظیفه اجتماعی؛

-  جنبش های جوانان و ارزش های مسیحیت در دنیای امروز: شرق-غرب؛

-  ارزش های مسیحیت در بطن فرهنگ اینترنتی جوانان امروز؛

-  ارزش های مسیحیت در هنر امروز؛

-  ارزش های مسیحیت در آموزش غیرمذهبی امروز؛

-  فعالیت تبلیغاتی کلیسا و جنبش های جوانان؛

-  ارزش های مسیحیت در گذشته فرهنگی بلاروس؛

-  مسائل روز الهیات امروز؛

- مسائل روز مذهب شناسی امروز؛

-  ارزش های مسیحیت و مسائل روز اکولوژیکی.

 آکادمی مذهبی مینسک

تاریخچه ای مختصر از آکادمی مذهبی مینسک

   آکادمی مذهبی مینسک، یک مرکز آموزش عالی مرتبط با کلیسای ارتدوکس است که از سال ۱۹۹۶ در حال فعالیت می باشد. این مرکز توسط مجمع کلیسای ارتدوکس بلاروس و با همیاری الکسی دوم، پاتریارک مسکو و سراسر روسیه تاسیس شد.

در روز ۵ دسامبر سال ۲۰۱۲ در شورای علمی این آکادمی تصمیمی مبنی بر گشایش دوره ارشد اتخاذ شد.

در روز ۵ می سال ۲۰۱۵ مجمع کلیسا امکان افتتاح دوره دکترا را مورد تایید قرار داد.

   از ۲۵ دسامبر سال ۲۰۱۴ سرگی (آکیموف)، فوق دکترای الهیات، پروفسور آرخیماندریت (درجه عالی کشیش ها) به عنوان رئیس این آکادمی فعالیت می کند و اما در روز ۲۱ فوریه ۲۰۱۹ پاول، میتروپولیت (درجه عالی اسقف های اعظم) مینسک و زاسلاو، و اکزارخ پاتریارکی (رئیس کلیساهای) سرتاسر بلاروس کار خود را در راس امور آغاز کرد و جلسه شورای علمی آکادمی را برپا نمود.

در سال ۲۰۱۵ اساتید و دانشجویان آکادمی در سمینار "مسیحیت و یهودیت در بلاروس امروز" در شهر والوژین شرکت کردند، این سمینار در مرکز بین المللی آموزشی "یوح النسا رائو" برگزار شد.

در سال ۲۰۱۶ دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در برگزاری جشن روز بین المللی جوانان ارتدوکس در کشور اوکراین مشارکت کردند.

موزه تاریخی-کلیسایی این آکادمی از سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرده است و شامل سه سالن با مضامین کلیسای ارتدوکس در سرزمین بلاروس می باشد. بر پایه فعالیت های این موزه، هر جمعه از ساعت ۱۹:۰۰ الی ۲۰:۰۰ علاقمندان می توانند به مطالعه دنیای هنر مسیحیت بپردازند. این کلاس ها برای عموم آزاد است.

گروه ها

در این آکادمی سه گروه وجود دارد:

- مطالعات کتاب مقدس و الهیات،

- تاریخ کلیسا و دروس عملی کلیسا،

-  اثبات حقایق دینی مسیحیت.

شاخه های تخصصی دوره ارشد نیز دقیقا با عناوین گروه ها برابری می کند. دو لابراتوار و سه دفتر تخصصی مطالعات کتاب مقدس، تاریخ کلیسا، فرقه شناسی، به ترتیب، وابسته به گروه های مذکور هستند. لابراتوار تبلیغاتی وابسته به گروه اثبات حقایق دینی مسیحیت، فضایی برای تحقیقات تجربی در زمینه فعالیت تبلیغات کلیسای ارتدوکس است. 

از سال ۲۰۱۵ دوره های تبلیغاتی برای مردم عادی خارج از آکادمی برقرار است. در آینده، این آکادمی در نظر دارد دوره های افزایش مهارت برای روحانیون برگزار کند.

 در این مرکز کارهای علمی- تحقیقاتی اساتید و دانشجویان در سالنامه ای با عنوان "آثار آکادمی مذهبی مینسک"، یک مجله الکترونیکی و چهار سالنامه تخصصی دیگر منتشر می شوند.

از سال ۲۰۱۵ معبد آکادمی در حال فعالیت است و هر روزه در آن مراسم عبادی انجام می شود.

از سال ۱۹۹۹ مکتب کاتخازیتورها (افرادی که به مطالعه اصول مسیحیت و آموزه های آن می پردازند) در مرکز معنوی- فکری آکادمی ایجاد شد و از سال ۲۰۱۴ کار خود را به عنوان دوره هایی برای این افراد در موسسه مذهبی ادامه می دهد و در طی فعالیت خود حدود هزاران دانشجو داشته است که فارغ التحصیلان آن در دیگر مراکز مذهبی آموزشی کلیسای ارتدوکس روسیه ادامه تحصیل داده اند. در حال حاضر این موسسه ۱۵۰ مستمع از گروه های سنی مختلف دارد. هدف از این بخش از آکادمی شامل موارد زیر است:

- مطالعه اصول مسیحیت و آموزه های آن و اهل کلیسا کردن مومنان و کسانی که گرایش به ایمان دارند؛

-  روشنفکری مذهبی در میان افراد خارج از آکادمی، به خصوص جوانان؛

- آماده سازی کاتخازیتورها و اساتید برای برطرف کردن نیاز کلیساها.

کلیسای کاتولیک

   احیای کلیسای کاتولیک در اواخر دهه ۸۰ قرن بیستم آغاز شد، یعنی زمانی که بازسازی سیاسی و تبلیغات در این زمینه در اتحاد جماهیر شوروی شروع شد. در سال ۱۹۸۹ کلیسای اسقف نشین کاتولیک در بلاروس تاسیس شد و در سال ۱۹۹۱ شعباتی از این کلیسا در شهرهای گرودنا، پینسک، مینسک، ماگیلیوف و پس از آن در ویتبسک ساخته شد.

   در حال حاضر  در کشور بلاروس چهار کلیسای اسقف نشین کاتولیک وجود دارد و در مجمع اسقف های کاتولیک، نه معبد به چشم می خورد. همچنین در این میان می توان به چهار نهاد مذهبی-آموزشی (۲ کالج و ۲ مدرسه تخصصی مذهبی عالی متوسطه) اشاره کرد. ۴۷۹ ساختمان مذهبی در اختیار مقامات کاتولیک قرار گرفت که ۱۹۴ مورد از آنها امروزه از آثار تاریخی و معماری کشور به شمار می آیند. تعداد زیادی از آنها در دست مرمت و بازسازی اند و بیش از سی کلیسای کاتولیک جدید در دست احداث است.

   کلیسای کاتولیک به طور فعال در امور خیریه ایفای نقش می کند. سازمان " کاریتاس" نقش مهمی در این زمینه اجرا می کند و شعبات متعددی دارد. این موسسه و شعبات آن با برنامه های ویژه ای تحت عنوان " کودکان"، "تعطیلات عید پاک"، " هفته خیریه" و غیره فعالیت می کنند.

   کلیساهای کاتولیکی- یونانی بلاروس

   نام کاتولیکی- یونانی از کلیسای کاتولیکی-رومی گرفته شده است. این اصطلاح در معنای ظریفتر در رابطه با کلیساهای کاتولیکی به کار برده می شود که مراسم عبادی را بر اساس آیین بیزانسی به زبان یونانی انجام می دهند. این کلیساها شامل کلیسای کاتولیکی- یونانی، کلیسای کاتولیکی ایتالیایی- آلبانیایی و کلیسای کاتولیکی ملکیتسکی می باشند.

  

کلیسای کاتولیکی-یونانی

کلیسای کاتولیکی- یونانی بلاروس، یک کلیسای کاتولیک شرقی برای کاتولیک هایی است که پیروی آیین بیزانسی در بلاروس و همچنین کاتولیک های یونانی بلاروسی هستند.

   در سال ۱۹۹۲ در تحقیقی که توسط دانشگاه دولتی بلاروس درباره تعلق مذهبی بعمل آمد، نشان داد که تقریبا ۱۰۰۰۰۰ بلاروسی خود را کاتولیک های یونانی می دانند. طبق اطلاعات سال ۲۰۰۵ تعداد افرادی که برای عبادت به کلیسای کاتولیکی- یونانی می آمدند، حدود ۳۰۰۰ نفر بود که متعلق به ۲۰ معبد بودند (از میان آن ها ۱۳ معبد به ثبت رسیده) و حدود ۴۰۰۰ نفر که خارج از محدوده های دارای معبد زندگی می کردند.

   در ماه ژوئن سال ۲۰۰۸ بنا به اطلاعات بازدیدکننده حواریونی اداره مطبوعات تعداد افرادی که در بلاروس به انجام مراسم و آیین کاتولیکی یونانی می پرداختند، حدود ۱۰۰۰۰ نفر بود.

کلیسای جامع مریم مقدس

   کلیسای جامع مریم مقدس، یک کلیسای کاتولیکی و اصلی ترین معبد آن ها در مینسک و بلاروس و مرکز اسقف های اعظم مینسک و ماگیلیوف است. بنای این کلیسا جزء فهرست ارزش های تاریخی- فرهنگی جمهوری بلاروس می باشد. این معبد در سال ۱۷۱۰-۱۷۰۰ ساخته شد.

کلیسای جامع مریم مقدس

کد خبر 1227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =