کنفرانس بین المللی بزرگداشت شیخ محمد بن عبدالوهاب بنیانگزار فرقه وهابیت با حضور جمعی از شخصیتهای برجسته سلفی به مدت سه روز در کویت برگزار شد .

در این کنفرانس که تحت عنوان ( دعوت جهانی امام مصلح محمد بن عبدالوهاب و پیامدهای نیکوی آن) منعقد شد سخنرانان متعددی پیرامون اندیشه های نوگرایانه فرقه وهابیت و تلاش آن برای احیای اسلام ناب و خالی از آلایش و بدعت و جلوگیری از دوری مردم از عقاید راستین سخن گفتند.

سخنرانان تاکیدکردند که هدف این فرقه تجدید دعوت اسلامی و اصلاح عقاید مسلمانان میباشد عقایدی که در دوره خلافت عثمانی دچار انحراف و شرک و بدعت و خرافات زیادی شده است.

محورهای کنفرانس عبارتند از :

- اصالت و تجدید در دعوت امام محمد بن عبدالوهاب – سخنران شیخ دکتر عبدالرحمن آل نابت از سودان

- تاثیر دعوت عبدالوهاب در وحدت جامعه اسلامی و تحقق امنیت – سخنران شیخ عبدالمالک رمضانی از الجزایر

- بازتاب و ارزیابی دعوت امام عبدالوهاب در جوامع اسلامی – سخنران دکتر محمد لوح از سنگال

- تلاش محمد عبدالوهاب در مبارزه با غلو و افراطگرایی – سخنران دکتر محمد طاهری از افغانستان

- اثبات مخالفت گروههای جهادی معاصر با اندیشه های محمد بن عبدالوهاب – سخنران  شیخ فیصل الجاسم از کویت

جمعی از استادان دانشکده الهیات دانشگاه کویت و شخصیتهای سرشناس سلفی این کشور مانند دکتر عثمان الخمیس و دکتر محمد ماندگار و دکتر محمد نوح در این مراسم حضور داشتند. این نشست با صدور بیانیه پایانی به کار خود خاتمه داد.

در بخشهایی از این بیانیه ادعا شده است :

۱ - مکتب و تفکر شیخ محمد بن عبدالوهاب بیانگر اسلام ناب و خالص توحیدی است و به فرقه خاصی محدود نبوده بلکه خطاب به همه مسلمانان جهان است و هدف آن همگرایی و وحدت گروهها و مذاهب اسلامی و پرهیز از تفرقه و تشتت است !.

۲ - مکتب وهابیت بر مبنای سه اصل قرآن کریم و سنت رسول اکرم (ص) واجماع علما و قیاس صحیح مبتنی شده است و محمد بن عبد الوهاب و پیروان او راهنمایان امت و پیروان راستین صحابه و تابعین هستند و قدرت فهم و درک دین واقعی را دارند!.

شیخ عبدالوهاب و پیروان او رهرو در مسایل اعتقادی پیرو صحابه هستند و در فروع به فقه و قرآن و سنت تکیه میکنند. برای مذاهب اربعه حنفی و شافعی و مالکی وحنبلی احترام قایلند ولی اسلام راستین را در پیروی از پیامبر میدانند.

روزنامه الانباء

کد خبر 1244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =