در برنامه تلویزیونی اوپن از شبکه تاپ چانل در مورد خطر روسیه در آلبانی و بالکان بحث و مناظره انجام شد.

حاضرین در برنامه:

آقای اندری شعبانی – فعال سیاسی

آقای آلفرد پزا – دبیر روابط امور خارجه در حزب سوسیالیست

آقای آندی بوشاتی – روزنامه نگار و تحلیلگر

آقای آگیم نشو – سفیر سابق آلبانی در سازمان ملل

آقای آدریان شتونی – متخصص امنیت ملی

آقای کارلو بولینو -  روزنامه نگار ایتالیائی

آقای فاتوس کلوسی – رئیس سابق سرویس امنیتی آلبانی

آقای کارلو بولینو روزنامه نگار ایتالیائی اعلام داشتند که آلبانی در روابط خارجی خود عمل گرایانه رفتار می کند و به همین خاطر است که روابط با ایران را بطور کلی قطع نموده است.

آقای آگیم نشو – سفیر سابق آلبانی در سازمان ملل اعلام داشتند که قطعنامه نمایندگان پارلمان حزب سوسیالیست خیلی خوب است لکن محدود به روسیه می شود در حالی که می بایستی کشورهای دیگر را هم در بر می گرفت چون همانطور که دوستان ذکر نمودند تاثیر روسیه در آلبانی نسبت به کشورهای دیگر ناچیز است و قابل مشاهده نمی باشد. چرا در این قطعنامه در مورد کشورهای دیگر چون چین و ترکیه صحبت نمی شود (در اینجا اندری شعبانی – فعال سیاسی کشور ایران را هم اضافه نمود).

آقای آگیم نشو: آلبانی اعلام می کند که خطر روسیه در کشورمان زیاد است در حالی که همانطور که قبلا ذکر شد تاثیر روسیه در مقابل دیگر کشورها ضعیف می باشد و با این اظهارات می خواهند بگویند که ما در کنار شما هستیم. ادی راما این کار را می کند همانطور که سلاح های شیمیائی را گرفت و گفت می توانم هر غلطی انجام دهم و یا اینکه مجاهدین را پذیرفت و گفت مرا آزاد بگذارید کشورداری را همانطور که دوست دارم انجام دهم.

آقای آدریان شتونی – متخصص امنیت ملی اعلام داشتند که آلبانی در مورد خطر روسیه صحبت می کند اما ما کشوری هستیم که خیلی از کشورهای دیگر که منافع استراتژیک دارند بیش از روسیه در اینجا فعال هستند چون کشور چین و دیگر کشورها.

مجری برنامه خانم انی واسیلی: در اینجا در مورد ایران و دخالت این کشور هم صحبت شد.

آقای کارلو بولینو روزنامه نگار ایتالیائی در حین صحبت اعلام داشتند که قطع نامه درواقع بیشتر در مورد روسیه است در حالی که در آلبانی کشورهای دیگر هستند که تاثیر و نفوذشان به مراتب بیش از روسیه است. کشورهائی چون چین که خیلی بیشتر از روسیه نفوذ دارد یا ایران که چندی پیش ما مطلع شدیم که می خواستند عملیات تروریستی در کشورمان انجام دهند.

در مورد سفیر آینده امریکا خانم یوری کیم که در کنگره امریکا طی صحبت ها گفته بود که خطر روسیه در آلبانی کمتر از خطر چین می باشد و در مورد مجاهدین سوال شد و خانم کیم گفت: ما با دولت های آلبانی از نزدیک در مورد این مسئله همکاری داریم و در آن کشور نزدیک پایتخت ٣٠٠٠ نفر زندگی می کنند. هدف اصلی ما اینست که آنها احساس امنیت بکنند و در این کشور و در جامعه ادغام و یکپارچه شوند و شهروندان خوب برای آلبانی باشند.

اقای اندری شعبانی – فعال سیاسی اعلام داشتند که دوستان قبلا هم ذکر نمودند که ما از نفوذ روسیه مصون نیستیم لکن من می خواهم اضافه کنم که ما از نفوذ عربستان و ایران و چین هم مصون نیستیم. چرا مصون نیستیم؟ چون که ما یک کشور دموکراتیک نداریم، نهاد های دموکراتیک نداریم و شهروندان به دولت اعتماد ندارند در نتیجه به عقاید خارجی و افراطی می پیوندند و می روند در کنار داعش می جنگند.

https://www.youtube.com/watch?v=hJ03lzyB-LM

ملاحظه:   فضای سیاسی – امنیتی و مافیائی آلبانی در ارتباط با ایران بحدی پیچیده و سردرگم و گاه تند و افراطی می شود که حتی تحلیلگران نیز قدرت محاسبه درست و هضم رخدادها و شرائط روز را از دست می دهند. القائات پلیسی و امنیتی اجازه هرگونه واقع بینی و دسترسی به واقعیت ها را از عموم مردم سلب می کند. حتی از تحلیلگران کارکشته سیاسی. اصولا جریان سازی های رسانه ای و تصویر سازی امنیتی به نفع منافقین که با مدیریت چند کمیته مشخص اسرائیلی و امریکائی اداره می شود فضای ذهنی خواص و عموم مردم را تحت تاثیر قرار می دهد کمااینکه این مسئله در داده های رسانه ای و تحلیل تحلیلگران بوضوح دیده می شود. گزارش غیر واقعی و ساختگی پلیس که بیشتر به یک داستان سرائی شبیه بود بستر بسیاری از حدسیات و گفتگوهای انحرافی را بوجود آورد. گوآنکه در این مقطع بلحاظ شرائط دشوار روابط بین آلبانی و اتحادیه اروپا از یک سو و فشار و نیاز امریکائی ها به یک جنجال سیاسی از سوی دیگر ایجاب می کرد که پلیس پایه و اساس یک سناریوی امنیتی را بنیان گذارد تا از این رهگذر ضمن برخ کشیدن خدمات خود به اتحادیه اروپا و امریکا موقعیت اجتماعی منافقین را بهبود بخشد.

کد خبر 1515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =