تحلیلگر اهل کوزوو : "اگر فکر کنیم که متیو پالمر(فرستاده آمریکا برای منطقه بالکان) و الکساندر وچیچ (نخست وزیر صربستان) تبانی نکرده اند، به شدت اشتباه می کنیم. اگر فکر می کنیم دوست آمریکایی ها هستیم و صرب ها دشمن ما هستند، باز هم به شدت اشتباه می کنیم. "

تحلیلگر اهل کوزوو ، فیسنیک حلیمی گفته است که موضوعات زیادی در چارچوب گفتگوی کوزوو و صربستان مطرح هستند. "اگر فکر کنیم که متیو پالمر(فرستاده آمریکا برای منطقه بالکان) و الکساندر وچیچ (نخست وزیر صربستان) تبانی نکرده اند، ما به شدت اشتباه می کنیم. اگر فکر می کنیم دوست آمریکایی ها هستیم و صرب ها دشمن ما هستند، باز ما به شدت اشتباه می کنیم. "

حلیمی در تحلیل انتخاباتی در تلویزیون "کلان کوزوو" گفت که او همیشه طرفدار تبادل قلمروها بین کوزوو و صربستان بوده است. "آقای کورتی (نخست وزیر احتمالی کوزوو) و حزب LDK (حزب اتحادیه دمکراتیک کوزوو) با امید به اینکه آقای ترامپ انتخابات را از دست بدهد، بازی می کنند تا زمان بخرند، یک بازی خطرناک به منظور ناامید کردن ایالات متحده آمریکا در حالیکه فرستاده آمریکا آقای پالمر مکرر گفته است که این موضوع برای آمریکا اورژانسی است و مسئله ژئوپولیتیک است، در این صورت احتمالا یک دولت در راه خواهیم داشت تا یک اشتباه مهلک را مرتکب شود. "

وی گفت: "با ایالات متحده آمریکا ما برادر و خواهر نیستیم، بلکه شرکای نابرابری هستیم. ایالات متحده زمانی در ونزوئلا اعتماد شرکا را از بین برد، افغانستان را آزاد کرد و سپس آن را بمباران کرد. ما باید این کار را جدی بگیریم. ایالات متحده  مرز های جغرافیایی طراحی شده خود را عملی می کند و حیات خلوت خود را ایجاد می کند. من ترجیح می دهم قلمروها را خودمان مبادله کنیم ، اگر این کار هم نشد، حداقل بیایید توافق را ببندیم زیرا در صورت معلق بودن بی پایان رنج می کشیم. این یک بازی است که اتفاق خواهد افتاد. "

حلیمی گفت: این توافق در صورت انجام تقسیمات قومی امکان پذیر است. "ما به این توافق نزدیک شده ایم ، من معتقدم که توافق به پایان رسیده است ، گزینه های دیگر در اینجا وجود ندارد. آزادی ما مستقیماً به حضور آمریکا بستگی دارد. چه کسی به ما اطمینان می دهد که فردا صربستان به ناتو نخواهد پیوست؟ اگر صربستان این بار به روسیه خیانت کند ، به ما هم از پشت خنجر خواهد زد. استقلال امری ابدی نیست ، اشغالی شکل می گیرد که برای شما تعجب آور خواهد بود. سوریه پایدار ترین صلح در منطقه را داشت و در اوکراین هم همینطور، اما همه چیز تغییر کرده است. کسی که این مسئله برایش فوریت دارد ما هستیم ولی متاسفانه از مسیر ملی گرائئ این توافق حاصل نمی شود و تبادل سرزمین ها اتفاق می افتد. "

توضیح:

موضوع دو منطقه مشخص شده در تصویر که قرار است طبق تقاضای صرب ها مبادله سرزمینی شود یکی از چالش های بزرگ کوزوو و صربستان از یک سو و طرف های بیرونی از سوی دیگر می باشد. آنچه که مسلم است این تبادل به نفع کوزوو نیست چراکه یک منطقه هارتلند در مقابل یک منطقه غیر استراتژیک قرار گرفته است. آنچه که اکنون مطرح است سیاست یکجانبه آمریکائی است که طرف صرب را بر کوزوو ترجیح می دهد و احتمالا در انتخابات آتی تلاش خواهد شد تا دولتی سر کار بیایید که این خواسته آمریکایی ها و صرب ها را عملی سازد. بی شک چنین رویکردی در دراز مدت چهره آمریکا را مخدوش خواهد کرد. همانطور که آقای فیسنیک حلیمی گفته است از آمریکایی ها هیچ بعید نیست که سر بزنگاه پشت کوزوو را خالی کنند کمااینکه در موارد عدیده چنین کرده اند و خیانت ورزیده اند.

https://balkanweb.com/dialogu-kosoves-serbi-analisti-shkembimi-i-territoreve-do-te-ndodhe/

کد خبر 1518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =