مصاحبه با سفیر روسیه؛ آقای آندری آووتیسیان در تانزانیا

یک مرکز فرهنگی روسی فعال در دارالسلام هست که فرهنگ روسیه را ترویج می کند، هنرمندان تانزانیایی را برای برگزاری نمایشگاه ها جذب می کند و همچنین تبادل فرهنگی ارائه می دهد.

اکثر مردم تانزانیا روسیه را به عنوان یک مقصد دانشگاهی می شناسند که برخی از هموطنان ما در آنجا تحصیل کرده اند. آیا ارتباط تاریخی تری غیر از این بین دو کشور ما وجود دارد؟

روابط مهربانانه روسیه با تانزانیا تاریخچه بسیار طولانی دارد که شاید به قرن هفدهم تا هفدهم برمی گردد، زمانی که اولین مسافر و کاشف روسی، تاجر روسی واسیلی یونکر، در سال ۱۸۸۰ خود را در شرق آفریقا یافت، اما این عمدتاً شمال آفریقا بود. که همه مردم به هند سفر کردند. اگر در مورد مرکز آفریقای شرقی صحبت می کنید، جایی که تانزانیا در آن واقع شده است، می توانیم تعدادی از مسافران روسی را در نیمه دوم قرن نوزدهم در اینجا ثبت کنیم. برخی از آنها همراه با کاشفان و مسافران مشهوری مانند استنلی لیوینگستون به اینجا سفر می کردند. این بخش از آفریقا در آن زمان به عنوان terra incognita شناخته می شد. البته روسیه از جنبش آزادیبخش آفریقا از جمله تانگانیکا در آن زمان حمایت کرد. آقای جولیوس نایرره دوست خوب کشور من بود و ما خاطرات خوبی از آقای نایرره داریم. از آن به بعد، ما از روابط بسیار نزدیک و دوستانه با تانزانیا برخوردار بوده ایم. من خیلی خوشحالم که اینجا هستم.

روسیه به دلیل فرهنگ، میراث و تاریخ خود مشهور است. از زمانی که اینجا بوده اید، در مورد تانزانیا در این مناطق چه آموخته اید؟


یکی از اولویت های من در اینجا به عنوان سفیر روسیه، ترویج روابط مردمی بین روس ها و تانزانیاها، از جمله تبادل فرهنگی است. ما می خواهیم هنرمندان، نوازندگان و رقصندگان بیشتری از تانزانیا را به روسیه بیاوریم تا با فرهنگ تانزانیا آشنا شویم. در همان زمان، ما به طور منظم جشنواره های فرهنگ و موسیقی روسیه را به تانزانیا می آوریم. این دو فرهنگ، اگرچه بسیار متفاوت هستند، اما ویژگی های مشابه زیادی دارند.

برای اولین بار در تانزانیا، رئیس دولت، خانم سامیا، از طریق مستند رویال تور چهره تبلیغاتی گردشگری شد. آیا این شما را متقاعد کرد که از برخی از جاذبه های گردشگری ما دیدن کنید و تجربه شما چگونه بوده است؟

ما از سیاست اقتصادی رئیس جمهور سامیه سولوهو حسن و تلاش های او برای فراهم کردن فرصت هایی برای سرمایه گذاری های خارجی، از جمله تجارت با روسیه، بسیار قدردانی می کنیم. ما مشاغل روسی را تشویق می کنیم که برای استفاده از این فرصت به اینجا بیایند. یکی از امیدوار کننده ترین زمینه های این همکاری گردشگری است. تانزانیا سال هاست که محبوب ترین مقصد گردشگری برای گردشگران روسی به ویژه زنگبار بوده است. متأسفانه در طول همه گیری، این تعداد به شدت کاهش یافت و اکنون در تلاش هستیم دوباره آن را افزایش دهیم. اما برای افزایش تعداد گردشگران به عوامل متعددی نیاز داریم که در جای خود باشند. مهمترین کاری که باید انجام داد تا تعداد گردشگران را به سطح بالایی برگرداند، برقراری پروازهای مستقیم از روسیه به تانزانیا است.

در حال حاضر، گردشگران روسی که می خواهند به اینجا بیایند باید از اتیوپی، امارات، ترکیه و عمان عبور کنند، اما ما اکنون در حال مذاکره با دولت تانزانیا و سازمان هواپیمایی کشوری تانزانیا در مورد امکان برقراری مجدد پروازهای مستقیم هستیم. من فکر می کنم قبل از برقراری پروازهای تجاری منظم، با یک پرواز چارتر شروع کنیم. ما اکنون در حال مذاکره برای یک توافق دوجانبه جدید با سازمان هواپیمایی کشوری تانزانیا هستیم. تقریبا تمام شده است و امیدوارم به زودی امضا شود. امیدوارم نه تنها فرصت برقراری پروازهای مستقیم را برای روس‌ها به تانزانیا فراهم کند، بلکه برای تانزانیاها نیز به روسیه سفر کنند.

مصاحبه با سفیر روسیه؛ آقای آندری آووتیسیان در تانزانیا

کدام بخش از تانزانیا که بازدید کردید بیشتر شما را تحت تاثیر قرار داد؟

وقتی در سفرهای کاری به مناطق مختلف تانزانیا می روم، زمانی را برای دیدن مکان های دیدنی نیز پیدا می کنم. من چندین بار از زنگبار دیدن کرده‌ام، مقصدی که فقط می‌توان در مورد سواحل صحبت کرد، استراحت کرد و همچنین مکان‌های جالبی مانند شهر سنگی را دید که گوهر آفریقاست. من از Ngorongoro، یک مکان منحصر به فرد بازدید کردم. من از پارک ملی آروشا و دریاچه مانیارا در شمال بازدید کرده ام. من هنوز جایی به جنوب دارالسلام نرفته ام، اما قصد دارم بروم، و امیدوارم وقتم در اینجا در دارالسلام برای دیدن مکان های زیادی که ارزش دیدن در تانزانیا را دارند کافی باشد.

درباره برنامه های تبادل فرهنگی روسیه بیشتر بگویید.

ما یک مرکز فرهنگی روسی فعال در دارالسلام داریم. فرهنگ روسیه را ترویج می کند، هنرمندان تانزانیایی را برای برگزاری نمایشگاه ها جذب می کند، و همچنین تبادل فرهنگی ارائه می دهد. آنها رویدادهای منظمی مانند نمایش فیلم های روسی و سازماندهی نمایشگاه های عکس در مورد مناطق مختلف روسیه دارند.

بیایید در مورد نشست آتی روسیه و آفریقا صحبت کنیم. چه انتظاراتی وجود دارد؟

دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا در پایان ماه جولای در سن پترزبورگ برگزار می شود و امیدواریم شاهد حضور هیئت بزرگ تانزانیا باشیم. این اجلاس با رویدادهای مختلفی مانند گردهمایی های اقتصادی و فرهنگی و کنفرانس های جوانان همراه خواهد بود. این رویداد چند وجهی فرصت های زیادی را برای روس ها و تانزانیاها در میان دیگر آفریقایی ها فراهم می کند تا با یکدیگر آشنا شوند و ارتباط برقرار کنند.

اول از همه، ایجاد پیوندهای تجاری در هر دو کشور مهم است. تاکنون روابط تجاری و اقتصادی روسیه و تانزانیا چندان خوب نیست و ما می خواهیم آن را ارتقا دهیم. اما من از تجار تانزانیایی و روسی می شنوم که مشکل آنها برقراری ارتباط با یکدیگر است و این نشست در سن پترزبورگ فرصت خوبی برای یافتن نیروهای محرک برای تجارت آنها خواهد بود.


مطالعات دانشگاهی محبوب تانزانیایی ها در روسیه چیست؟

محبوب ترین رشته پزشکی است. تقاضا برای پزشکان در حال افزایش است. اگرچه ما سالانه فارغ التحصیلان تانزانیایی زیادی از دانشگاه های پزشکی روسیه داریم، اما از طرف های تانزانیایی می شنوم که دوست دارند افراد بیشتری را برای تحصیل بفرستند تا پزشک شوند. ما می توانیم تعداد پزشکانی که از دانشگاه های روسیه فارغ التحصیل می شوند را افزایش دهیم و تعداد بورسیه های دولتی روسیه برای تانزانیایی ها هر سال در حال افزایش است. مثلاً برای سال تحصیلی امسال تعداد ۹۰ نفر است، اما امیدواریم برای سال تحصیلی آینده حداقل ۱۲۰ تا 200 نفر امیدواریم که باشد.

در مورد دانشگاه معروف پاتریس لومومبا چه می توانید بگویید؟

بله، دانشگاه دوستی مردم پاتریس لومومبا یکی از معروف ترین و محبوب ترین هاست. همین دو روز پیش، هیئتی از دانشگاه پاتریس لومومبا در نمایشگاه آموزشی روسیه در تانزانیا شرکت کرد. دو بار در سال، چندین دانشگاه از سراسر روسیه به دارالسلام می آیند تا خود را به دانشجویان بالقوه معرفی کنند.

چگونه غذاهای سواحیلی را پیدا می کنید؟

غذاهای سواحیلی چیزی است که من واقعاً آن را دوست دارم زیرا بسیار ساده و طبیعی است و این همان چیزی است که من عاشق آن هستم. غذاهای خیابانی در تانزانیا خوشمزه است و من آن را به افرادی که به این کشور سفر می کنند توصیه می کنم. من غذاهای سواحیلی را دوست دارم زیرا از سبزیجات و میوه های مختلف استفاده می کنند. غذاهای زنگبار با غذاهای سرزمین اصلی متفاوت است. در زنگبار ده ها نوع مختلف موز وجود دارد. اگر می خواهید همه آنها را امتحان کنید، به زمان نیاز دارید. ماهی و غذاهای دریایی در تانزانیا کاملاً باورنکردنی، همیشه تازه و بسیار خوب هستند.

حرف پایانی؟

من می خواهم از همه رهبران و شهروندان تانزانیا دعوت کنم تا از روسیه دیدن کنند. برای روس هایی که از تانزانیا دیدن می کنند و به خانه بازمی گردند، به دوستان و خانواده خود در مورد تجربیاتی که در تانزانیا داشته اید بگویید. نه تنها به آنها بگویید، بلکه تصاویری را که در پارک های ملی گرفته اید به آنها نشان دهید و تصاویری از این کشور زیبا را به آنها نشان دهید.

تاریخ: ۱۵/۲/۱۴۰۲

منبع خبر:

https://www.thecitizen.co.tz/tanzania/magazines/sound-living/travel-russia-and-tanzania-to-establish-direct-flights-4223170

کد خبر 15195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =