بریشا، نخست وزیر سابق آلبانی، به دنبال به چالش کشیدن راما، نخست وزیر کنونی آلبانی، به ایالات متحده پیشنهاد می دهد روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کند.

سالی بریشا تصمیم گرفته است که شخصا در میدان نبرد سیاسی "وارد شود" ، تا نشان دهد راهی مؤثرتر برای برکناری ادی راما وجود دارد. وی از طریق رسانه های همسو، سعی می کند وفاداری خود را به آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را نشان دهد. همه چیز دور مجاهدین ایرانی که در آلبانی پناهنده هستند می چرخد، و قولی که داده شده است مبنی بر اینکه در صورتی که اپوزسیون آلبانی سر قدرت بیاید روابط دیپلماتیک را با جمهوری اسلامی ایران قطع خواهد کرد و گروه مجاهدین خلق را به عنوان تنها دولت قانونی در تبعید به رسمیت خواهد شناخت.

خود بریشا این مطلب را در مقاله ای تحت عنوان "کودتای ترحم" نوشته است ، تا به "رنج" راما در رأس دولت پایان دهد . از این طریق بریشا به  عادی سازی روابط خود با آمریکا و ترامپ مطمئن است. این تصمیم بریشا بعداز جلسه مورخه ۱۵ ژولائی ۲۰۱۹ در مقر سازمان مجاهدین در حضور  فرستاده ویژه ترامپ رودی جولیانی، مریم رجوی و آقای پاندلی مایکو نخست وزیر سابق آلبانی و دیگر نمایندگان مجلس آلبانی اتخاذ گردیده است.

از همین رو در همان اجلاس بریشا طی سخنرانی چالشی علیه راما گفت: "دولت آلبانی بایستی سفارت جمهوری اسلامی ایران را در تیرانا می بست و سازمان مجاهدین خلق را به عنوان دولت رسمی ایران می پذیرفت."

بریشا این ادعای خود را درست می داند زیرا به قول او، حتی خود آقای ترامپ سازمان مجاهدین خلق را " دولت تبعیدی ایران" می داند. بریشا حتی قول داد که به محض اینکه اپوزسیون آلبانی قدرت را به دست گیرد سفارت ایران را خواهد بست و مجاهدین را به عنوان دولت قانونی ایران به رسمیت خواهد شناخت، تصمیمی که تا سرنگونی حکومت آیت الله ها به قوت خود باقی خواهد ماند. یعنی بریشا به دولت ترامپ " سلام" و پیام رساند که فردا وقتی حکومت را به دست گرفت تا آنجایی پیش خواهد رفت که دولت راما حتی فکرش را هم نمی تواند بکند یعنی قطع روابط دیپلماتیک با ایران!

بی دلیل نیست که بریشا این نکته را متذکر می شود که در تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۹ میلادی کنگره آمریکا  قطعنامه دو حزبی با شماره ۳۷۴  " پیرامون محکوم کردن تروریسم که توسط دولت ایران مورد حمایت قرار گرفته صادر کرد و حمایت از آرزو و خواست مردم ایران برای داشتن جمهوری دمکراتیک، سکولار و غیر هسته ای را مورد تاکید قرار داد"، و این قطعنامه برای آلبانی نیز الزام آور خواهد بود.

این موضع بریشا با هدف ضربه زدن به نخست وزیر کنونی ادی راما می باشد که دنبال خط مشی آمریکا پیرامون ایران نمی رود زیرا از ترس اردوغان ناچار است سیاست مماشات را اتخاذ نماید.

حقیقت امر این است که خود بریشا بود که اولین گروه منافقین را در سال ۲۰۱۳ م در آلبانی پذیرفت ولی تا کنون هیچ وقت حرفی از بسته شدن سفارت ایران در تیرانا به میان نیاورده بود.

آقای بریشا در این برنامه می فهماند که حتی رئیس جمهور آلبانی آقای ایلیر متا در جریان این قضیه هست و بازدید ایشان در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۹ از کمپ "اشرف ۳"  به منظور حمایت از همین سیاست بوده است. آقای ایلیر متا در دفتر یادبود منافقین پس از بازدید چنین نوشته بود:

 "..... تا آن زمان ( منظور تا زمان تغییر دولت و رژیم سیاسی در ایران می باشد) اینجا خانه شما خواهد بود، و من از اینکه همسایه شما هستم خوشحالم..."

https://gazetaimpakt.com/berisha-i-ofron-shba-nderprerjen-e-marredhenieve-diplomatike-me-iranin-kerkon-te-sfidoje-ramen/

https://www.syri.net/op-ed/۲۹۱۵۰۹/coup-de-grace/

کد خبر 1529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =