تلاش یونسکو برای حفاظت از میراث شهر سنگی در زنگبار

در تلاش برای حفظ میراث اصلی زنگبار، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با حمایت دولت زنگبار "پروژه ظرفیت سازی" را برای احیای شهر سنگی زنگبار با ترویج توسعه اقتصادی اجتماعی راه اندازی کرده است.


در تلاش برای حفظ میراث اصلی زنگبار، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با حمایت دولت زنگبار "پروژه ظرفیت سازی" را برای احیای شهر سنگی زنگبار با ترویج توسعه اقتصادی اجتماعی راه اندازی کرده است.

طی مراسمی وزیر گردشگری و میراث آقای سیمای محمد سعید از یونسکو و حامیان مالی پروژه دولت عمان برای جدی گرفتن حفاظت از سایت میراث جهانی تشکر کرد.

آقای سعید به حضار، اطلاع داد که علیرغم فشار توسعه - به ویژه مسکن برای صنعت گردشگری، دولت تعهد خود را برای ادامه اقدامات حفاظتی نشان داده است تا وضعیت میراث آن باقی بماند. رئیس جمهور حسین موینی متعهد است که از پایداری شهر سنگی به نفع کشور محافظت کند.»

به گفته خانم منیره حمود - هماهنگ کننده پروژه، شهر سنگی با چالش های زیادی مواجه است که در صورت عدم تلاش برای حفاظت، آن را در معرض خطر از دست دادن وضعیت خود قرار می دهد و افزود که خوشبختانه این امر منجر به ظرفیت سازی در ارتقای شهر سنگی با ارتقاء آن شده است.

چندین کارگاه در مورد تاریخ شهر سنگی، خطرات، فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی، کنوانسیون‌ها و نحوه نگهداری آن باید برای گروه‌های مختلف سازماندهی شود تا همه احساس مالکیت بر سایت میراث داشته باشند. این یک پروژه کوتاه است، ما کارگاه های آموزشی را از هم اکنون تا پایان سپتامبر امسال خواهیم داشت.

آقای میشل توتو - رئیس دفتر و نماینده یونسکو در تانزانیا در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه گفت: "زنگبار میراث ما را حمل می کند. این نماد بزرگی از میراث ما از گذشته است، آنچه امروز با آن زندگی می کنیم و آنچه را که به نسل های آینده منتقل می کنیم.

وی گفت که یونسکو به همکاری با تانزانیا برای حمایت از اجرای مأموریت این آژانس سازمان ملل ادامه می دهد.

این پروژه گواهی بر این است که یونسکو به حمایت از تانزانیا در ترویج فرهنگ آن و تقویت شیوه‌های حفاظت و مدیریت با توجه به استفاده از شیوه‌های حفاظتی خوب برای توسعه اجتماعی-اقتصادی ادامه می‌دهد.

آقای توتو گفت: به لطف حمایت سخاوتمندانه سلطان نشین عمان و همراه با شرکای ما، مجموعه ای از کارگاه های آموزشی در زنگبار برگزار خواهد شد که به نفع مقامات ملی، مقامات مدیریتی و سهامداران (زنان و جوانان) با مسئولیت مستقیم یا غیرمستقیم بر سایت است.

وی گفت: کارگاه های برنامه ریزی شده با هدف افزایش آگاهی، بهبود تعامل و تقویت ظرفیت های همه کسانی که مسئول حفاظت، مدیریت، حاکمیت، ارتباطات، کارآفرینی و فراگیر شدن میراث جهانی در زنگبار هستند، برگزار شد.

آقای توتو در ادامه گفت: «این همان چیزی است که به جناب رئیس جمهور زنگبار قول داده ایم که یونسکو آماده است از تلاش های او برای تبدیل شهر سنگی به بهترین حفاظت شده و بهترین مکان میراث جهانی در آفریقا حمایت کند.

این قول من است که یونسکو به حمایت از تلاش شما برای اجرای کنوانسیون ۱۹۷۲ زنگبار به عنوان بخشی از تعهد دولت جمهوری متحد تانزانیا ادامه خواهد داد.

تاریخ : ۱۴۰۲/۰۵/۰۹

منبع :

https://dailynews.co.tz/isles-unesco-team-up-to-protect-stone-town-heritage-site/

کد خبر 16540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =