تعدادی از صنعتگران سنتی اوگاندا با هماهنگی سازمان یونسکو، حلقه‌های مدور سقف یکی از ساختمان‌های متعلق به مقبره های سلطنتی کاسوبی (محل دفن چهار کاباکا یا پادشاه بوگاندا) در کامپالا که در سانحه آتش سوزی از بین رفته بود را در 13 ژوئن 2023 (23 خرداد 1402) تعمیر نمودند....

      تعدادی از صنعتگران سنتی اوگاندا با هماهنگی سازمان یونسکو، حلقه‌های مدور سقف یکی از ساختمان‌های متعلق به مقبره های سلطنتی کاسوبی (محل دفن چهار کاباکا یا پادشاه بوگاندا) در کامپالا که در سانحه آتش سوزی از بین رفته بود را در 13 ژوئن 2023 (23 خرداد 1402) تعمیر نمودند. این موضوع باعث شد که کمیته میراث جهانی در 12 سپتامبر 2023 (21 شهریور 1402) تصمیم گرفت که مقبره‌های سلطنتی کاسوبی را از فهرست میراث در معرض خطر حذف نماید.

آتش سوزی باعث شده بود که یک ساختمان اصلی در مقبره های سلطنتی کاسوبی که به عنوان "شاهکار معماری" توصیف می شود، ویران گردد، اما آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ضمن ابراز خرسندی از مرمت و بازسازی این سازه نمادین، روز سه شنبه مورخ 21 شهریور 1402 اعلام نمود که مقبره های سلطنتی کاسوبی که از آتش سوزی آسیب دیده بودند را از فهرست میراث در معرض خطر حذف نموده است. این تصمیم در نشست کمیته میراث جهانی که از دهم تا بیست و پنجم ماه سپتامبر در ریاض پایتخت عربستان سعودی در حال برگزاری است، به تصویب رسید.

 این مقبره ها که در ساختمان های پوشیده از چمن در دامنه تپه ای در کامپالا قرار دارند و به عنوان یک مکان تاریخی و معنوی مهم برای مردم متعلق به پادشاهی بوگاندا مورد احترام هستند، در سال 2001 به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیدند. اما آتش سوزی سال 2010 این محل را ویران نمود و در حالی که مرمت و بازسازی آنها با کمک مالی بین المللی آغاز شده بود، در لیست در معرض خطر قرار گرفت. سازمان یونسکو در بیانیه‌ای اعلام نمود که این پروژه در تابستان سال 2023 تکمیل شده است و به همین منظور به این سایت اجازه داد تا به وضعیت حفاظتی مطلوب خود بازگردد.

خانم آدری آزولای؛ مدیرکل سازمان یونسکو در این خصوص گفت: «این مرمت و بازسازی یک موفقیت دسته جمعی است؛ موفقیت مقامات اوگاندا، متخصصان میراث اوگاندا و همچنین جوامع محلی که در بطن این روند قرار داشتند.» پیش از این تصمیم، سازمان یونسکو اعلام نموده بود که با توجه به اینکه 50% از مکان‌های در معرض خطر در قاره آفریقا هستند، حذف این مقبره‌ها از فهرست در خطر نابودی،  نمادی قدرتمند محسوب می گردد. سازمان یونسکو همچنین از ایجاد سیستم پیشرفته اطفاء حریق و آموزش آتش نشانان داوطلب در بین اهالی آن منطقه، ابراز رضایت نمود و ابراز امیدواری کرد که از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود.

آقای مارتین موگارا؛ وزیر گردشگری اوگاندا به خبرگزاری فرانسه اعلام نمود که بزودی مقبره های بازسازی شده، به روی بازدیدکنندگان بازگشایی خواهند شد. وی گفت: این یک لحظه هیجان انگیز برای کشور اوگاندا و همه کسانی است که فرهنگ و میراث کشور ما را گرامی می دارند.

*** بوگاندا نام یکی از چهار پادشاهی باستانی این کشور آفریقای شرقی است که برای اولین بار در قرن چهاردهم در سواحل دریاچه ویکتوریا تأسیس شد و شامل پایتخت امروزی اوگاندا می شود. بوگاندا بزرگترین گروه قومی در اوگاندا را تشکیل می دهد و پادشاهی آن پس از استقلال از بریتانیا در سال 1962 ، خودمختاری قابل توجهی به دست آورد. اما میلتون اوبوته؛ رهبر استقلال اوگاندا، پادشاهی های قبیله ای را غیرقانونی اعلام و کاباکا (پادشاه بوگاندا) را مجبور به تبعید نمود. اما سرانجام در پی جنگ های چریکی شش ساله در جنگل های اوگاندا در سال 1986 ، یووری کاگوتا موسوینی (رئیس جمهور فعلی اوگاندا) با حمایت پادشاهی بوگاندا توانست رقیب خود (آپولو میلتون اوبوته) را کنار زده و به قدرت برسد. پس از آن پادشاهی های اوگاندا مجدداً مورد توجه قرار گرفتند، ولی امروزه و به مرور زمان روابط مردم بوگاندا و دولت اوگاندا کمی تیره گردیده است.

منبع: روزنامه مانیتور /  سه شنبه مورخ 21/06/1402

https://www.monitor.co.ug/uganda/news/national/unesco-removes-uganda-tombs-from-endangered-heritage-list-4367036

کد خبر 17020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =