جشن بیست و هشتمین سالگرد سلطنت اویو نیمبا کابامبا ایگورو روکیدی؛ چهارمین پادشاه تورو با حضور توماس طیبوا؛ معاون رئیس مجلس اوگاندا در شهر فورت پورتال (مرکز ایالت کابارول / واقع در غرب اوگاندا و نزدیک مرز کنگو) برگزار گردید.

روز سه شنبه 12 سپتامبر 2023 (21 شهریور 1402) جشن بیست و هشتمین سالگرد سلطنت اویو نیمبا کابامبا ایگورو روکیدی؛ چهارمین پادشاه تورو با حضور توماس طیبوا؛ معاون رئیس مجلس اوگاندا در شهر فورت پورتال (مرکز ایالت کابارول / واقع در غرب اوگاندا و نزدیک مرز کنگو) برگزار گردید.           جشن سالگرد سلطنت پادشاه (امپانگو) با حضور صدها نفر از مردم تورو (باتورو) و هواداران پادشاه در کاخ کاروزیکا در شهر فورت پورتال برگزار گردید. پادشاه (اوموکاما) 31 ساله تورو در سال 1995 در سن سه سالگی به تخت سلطنت نشست و امسال بیست و هشتمین سالگرد سلطنت خود را جشن گرفت.

پادشاه جوان تورو طی سخنانی بر تعهد خود به اجرای چشم انداز سلطنت خود و برنامه توسعه 25 ساله با هدف پیشرفت اجتماعی و اقتصادی اتباع خود تأکید نمود. وی از همه ساکنین تورو درخواست نمود تا برای تضمین مالکیت زمین خود با هیأت سرزمین پادشاهی همکاری نموده و به آنها اطمینان خاطر داد که مالکیت زمین های آنان حفظ خواهد شد.

پادشاه تورو همچنین در سخنرانی خود، به نخست وزیر؛ استیون کیینگی دستور داد تا شش برنامه کلیدی را در دستور کار خود قرار دهد:

  1. توسعه و حمایت از فرهنگ تورو
  2. توسعه مهارت آموزی برای جوانان
  3. سرمایه گذاری در بخش کشاورزی
  4. توسعه صنعت گردشگری
  5. حفاظت از محیط زیست و آب
  6. توسعه سلامت عمومی و پایان بخشیدن به بیماری ایدز

پادشاه مردم را تشویق نمود تا از مدل مزرعه نمونه پادشاهی خود برای انجام کشاورزی به شیوه های مدرن استفاده نمایند تا به افزایش بهره‌وری و بهبود درآمد کشاورزان منجر شود. مزرعه نمونه پادشاهی وی در شهرستان بوگاکی است و در آن پرورش دام، طیور و ماهی و نیز کشت انبه، قهوه، موز و گوجه فرنگی و همچنین تولید محصولات لبنی صورت می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بر اهمیت موضوع پیشگیری از بیماری ایدز تأکید نمود و گفت: من از یکایک شما درخواست می کنم که آزمایش ایدز را انجام دهید و در صورت مثبت بودن نتیجه، به دنبال درمان باشید و در صورت منفی بودن آن، اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک انجام دهید.

پادشاه تورو در بخش پایانی سخنان خود، بر نیاز به افزایش سرمایه گذاری در صنعت گردشگری تأکید و درخواست نمود تا جاذبه های منحصر به فرد پادشاهی تورو، مانند دورهمی های شبانه دور آتش برای بیان خاطرات بزرگان، افسانه ها و قصه ها برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به این منطقه به نمایش گذاشته شود.

در ادامه جشن مذکور، توماس طیبوا؛ معاون رئیس مجلس اوگاندا که به نمایندگی از طرف دولت مرکزی اوگاندا در این جشن شرکت نموده بود، از پادشاه به دلیل حفظ ارزش های سنتی و میراث فرهنگی پادشاهی تورو تقدیر و تشکر نمود. وی در ادامه بر اهمیت حفظ طبیعت و محیط زیست تأکید و همچنین از تلاش های پادشاه در این خصوص تشکر کرد. ایشان افزود: " اخیراً شنیده ام که شما قصد دارید 10 میلیون درخت در این منطقه بکارید. من نیز به نوبه خود تعهد و حمایت خود را برای تحقق این امر اعلام می کنم. ما تاکنون با اثرات منفی تغییرات آب و هوایی دست و پنجه نرم نموده ایم و یقیناً هر یک از ما باید کاری برای حفاظت از محیط زیست انجام دهیم."

توماس طیبوا همچنین نسبت به تکه تکه شدن زمین ها توسط برخی از مردم هشدار داد و بر نقش آن در تداوم فقر در میان مردم اوگاندا تأکید نمود. وی از مردم درخواست کرد به جای فروش زمین های خود در قطعات کوچک که اغلب منجر به مشکلات عدیده مالی می گردد، به طور دسته جمعی از زمین های خانوادگی خود استفاده نمایند. ایشان در این خصوص افزود: " بیایید از تکه تکه شدن و قطعه بندی زمین ها خودداری نماییم. مساحت زمین های شما که افزایش نمی یابد، ولی چنانچه آنها را قطعه قطعه نمایید، مساحت آنها کاهش خواهد یافت. مردم ما باید بیاموزند که از زمین های خود به صورت دسته جمعی و خانوادگی استفاده نمایند. متأسفانه برخی از جوانان، زمین های خود را قطعه قطعه کرده و آنها را می فروشند و با پول آن بودا بودا (موتور سیکلت) خریده و مسافرکشی می کنند. آنها با این کار، خود را به فقر مطلق محکوم می نمایند. ما نباید اجازه دهیم چنین اتفاقاتی بیفتد."

ایشان در پایان سخنان خود متعهد شد که از پادشاهی تورو در پیگیری اخذ غرامت اموالی که در گذشته توسط دولت اوگاندا تصرف گردیده بود، (به ویژه پس از انحلال پادشاهی ها در دوران ریاست جمهوری آپولو میلتون اوبوته) حمایت نماید.

منبع : روزنامه مانیتور / چهارشنبه مورخ 22/06/1402

https://www.monitor.co.ug/uganda/news/national/tooro-king-oyo-marks-28-years-on-the-throne-4367426

کد خبر 17021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =