۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹

با رونمایی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از طرح "معامله قرن" و در سایه راهبردها و اختلافات جدید که همچنان ناقض حقوق مردم فلسطین است ، جامعه تونس در رد این اقدام ظالمانه به اعتراض برخاسته و جنجال های گسترده ای در محافل این کشور به راه افتاده .

با رونمایی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از  طرح  "معامله قرن"  و در سایه راهبردها و اختلافات جدید  که همچنان ناقض حقوق مردم فلسطین است ، جامعه تونس در رد این اقدام ظالمانه به اعتراض برخاسته و جنجال های گسترده ای در محافل این کشور به راه افتاده . قیس سعید رئیس جمهور تونس در گفتگویی زنده با شبکه ملی تونس روز پنجشنبه ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ ، تأکید کرد که معامله قرن ، بزرگ ترین ظلم قرن است . او با قاطعیت اعلام کرد که فلسطین ملک اربابی و یا باغ نیست که بشود آن را در معرض فروش گذاشت. سعید قیس با اشاره به این که هر کس با رژیم غاصب صهیونیستی ارتباط داشته باشد خائن به شمار می آید افزود : " ایده ناکارآمد نمی تواند مقدمه یک پیروزی باشد " . او در این رابطه خواستار تبیین یک موضع سیاسی کاملاً شفاف و آشکار در مورد مسأله فلسطین شد و از بیانیه وزارت امور خارجه این کشور ابراز نارضایتی نمود. در این بیانیه رسمی که از سوی وزارت امور خارجه تونس صادر گردیده آمده است " این وزارت خانه نگرانی خود از طرح سازش دولت آمریکا در موضوع فلسطین را اعلام کرده و باور راسخ به عدالت خواهی در مساله فلسطین دارد .  صلح عادلانه و فراگیر و مستمر در منطقه خاور میانه تنها با به رسمیت شناختن حقوق مردم فلسطین و برپایی دولت مستقل به پایتختی قدس شریف در خاک این سرزمین دست یافتنی است" .

این بیانیه همچنین "خواستار رعایت قطعنامه های سازمان ملل متحد مبنی بر عدم مشروعیت تغییر در وضعیت قانونی و تاریخی شهر بیت المقدس گردیده و اعلام داشته که تونس بی وقفه و استوار در کنار مردم سربلند فلسطین ایستاده تا حقوق مشروع شان به آنان باز گردانده شود. این کشور همچنین از تمامی طرح هایی ارائه شده برای از سرگیری روند صلح که بر اساس قطعنامه های قانونی بین المللی و با در نظر گرفتن حق غیر قابل انکار مردم فلسطین در رسیدن به سرزمین شان مطرح گردیده حمایت می کند. " . وزارت امور خارجه تونس در بیانیه ی دیگری تأکید کرده است که " کشور تونس به هیچ عنوان حاضر به تعامل و رابطه با رژیم صهیونیستی حتی در مسابقات و پیکارهای ورزشی نمی باشد . در این بیانیه به مسابقه تیم ملی تنیس زنان این کشور با تیم رژیم اشغال گر اسرائیل در چارچوب مسابقات بین الملیی تنیس در شهر هلسینکی فنلاند اشاره شده و عنوان گردیده که این اقدام تیم ملی تنیس زنان عبور از تعهدات و التزامات تاریخی کشور تونس در قبال مسأله به حق فلسطین بوده  و در تعارض با موضع رسمی دولت این کشور قرار دارد . دولت تونس همواره از حقوق ملت برادر فسطین در برپایی دولت مستقل فلسطینی طبق مرزهای تعیین شده در سال ۱۹۶۷ به پایتختی بیت المقدس شرقی که در قطعنامه های مشروع بین المللی و طرح صلح کشورهای عربی به رسمیت شناخته شده حمایت می کند" .

در پی کش و قوس و اختلافات به وجود آمده بر سر موضوع "معامله قرن" شبکه تونس در اعتراض به تلاش سازمان یافته برای عادی سازی مسأله فلسطین ، روز جمعه ۳۱ ژانویه ، راهپیمایی اعتراضی را با شعار " دزدی قرن" سازمان داده که مردم تونس با حضور در آن اعتراض خود به انواع اشکال عادی سازی قضیه فلسطین را به اعلام کرده و به دفاع از سرزمین مقدس فلسطین برخاستند.

در همین رابطه محافل رسمی تونس ، مردم را دعوت به حضور در راهپیمایی اعتراضی نسبت به طرح دیکته شده آمریکا برای حل موضوع فلسطین موسوم به معامله قرن کردند . آن ها همچنین خواستار برگزاری جلسه پارلمان کشور در این خصوص شدند . اتحادیه کارگری تونس نیز روز چهارشنبه پنجم فوریه ، یک راهپیمایی سراسری به راه انداخته و مردم پایتخت را به مشارکت در آن فراخواند . در این راهپیمایی طبقات و اقشار مختلف مردم ، اتحادیه های صنفی ، احزاب و کانون وکلای کشوری مشارکت یافتند و شعارهای با مضامین " عادی سازی ، جنایتی آشکار" ، " مرگ بر معامله ننگین " ، " فلسطین متعلق به اعراب است و کوتاه آمدن در کار نیست " ، " فلسطین سرزمین عربی است و زبانی جز سلاح در کار نیست" ، " مقاومت ، مقاومت ، نه صلح، نه موافقت"  سردادند . شعار دهندگان همچنین در راستای دفاع از حقوق مردم فلسطین خواستار تشکیل جلسه پارلمان این کشور در محکومیت طرح معامله قرن گردیدند . طرحی که در حقیقیت ، یک توطئه از پیش پی ریزی شده برای اضمحلال و ساقط کردن قضیه فلسطین است . در همین رابطه ، نور الدین الطبوبی رئیس اتحادیه کارگری تونس ضمن رد طرح سازش آمریکا در سرزمین های اشغالی ، اظهار داشت : موضوع فلسطین از اهمیت بسزایی در این اتحادیه برخوردار بوده و مسأله اصلی صلح در جهان به شمار می رود .

 حضور کانون وکلای کشوری تونس در راهپیمایی سراسری

 

زهیر المغزاوی دبیر کل " جنبش مردمی" نیز در رد این طرح بیان کرد: با اعلام معامله قرن که در حقیقت طرحی برای محو کردن موضوع فلسطین و کشاندن پای دولت های عربی به این معامله است ، باید گفت که زمان حرکت و جنبش فرا رسیده . او افزود : پارلمان تونس نقش بسیار مهم و برجسته ای در این گونه مسائل دارد ، به ویژه این که در قانون اساسی تونس بر ایستادگی و همراهی با قضیه فلسطین و تمامی موضوعات مبتنی بر عدالت خواهی تأکید گردیده . تونس بخشی از امت عربی است و خون مردم فلسطین و تونس در حمام شط با یکدیگر آمیخته شده است . المغزاوی در ادامه افزود " سازمان موساد ، دست به ترورهای زیادی در کشور تونس زده که آخرین آن ریختن خون شهید محمد الزواری است ، بنابراین پارلمان باید برای طرح این موضوع ، جلسه ای علنی تشکیل دهد . تونس یک کشور مردم سالار است و همواره در قضیه فلسطین پای کار بوده" .

اتحادیه کارگری شهر قبلی تونس نیز در همین راستا روز شنبه اول فوریه ۲۰۲۰، راهپیمایی همسبتگی با ملت فلسطین را ترتیب داد که از مقابل ساختمان این اتحادیه آغاز و تا دیگر خیابان های شهر قبلی امتداد یافت . اتحادیه کارگری شهر بنزرت نیز مشترکاً با سازمان دفاع از حقوق بشر مستقر در این شهر و کانون وکلا و مرکز تسامح تونس و نهادهای جامعه مدنی ، راهپیمایی اعتراضی را در مردود دانستن طرح معامله قرن بر پا کردند که در آن شعارهایی نظیر " نه معامله ، نه عادی سازی، فلسطین متاع معامله نیست " و " ترامپ بزدل ، فلسطین ذلت نمی پذیرد " سر دادند .

شیخ اعظم مسجد جامع زیتونه تونس نیز در بیانیه ای با عنوان " از ظلم قرن ، تا معامله قرن " ، طرح ترامپ در قضیه فلسطین را محکوم کرده و آن را بزرگ ترین ظلم و تجاوز به حقوق مشروع مردم فلسطین دانست . ایشان در  همین رابطه خواستار اقدام جدی برای همراهی با قضیه فلسطین گردید .

برخی از نمایندگان احزاب سیاسی در تونس از جمله خانم لطیفه الحباشی از ائتلاف النهضه به این موضوع واکنش نشان دادند . خانم الحباشی خواستار ارائه طرحی برای اصلاح قانون داخلی پارلمان گردید که از طریق آن کمیسیونی به نام "کمیسیون فلسطین" تشکل شده تا نمایندگان بتوانند از طریق آن اقدام مستمر و دائمی در مسأله فلسطین داشته باشند. این کمیسیون همچنین می تواند ، آزادی نمایندگان فلسطینی دربند زندان های رژیم صهیونیستی را با جدیت دنبال کرده و مسأله فلسطین را از ابعاد حقوقی و قانونی مورد حمایت قرار دهد . خانم لطیفه الحباشی همچنین خواستار تأسیس یک سازمان آموزشی و یا درمانی در سرزمین فلسطین از طرف پارلمان تونس گردید که بودجه آن را نمایندگان مجلس به صورت منظم و سازمانی تأمین کنند. ایشان این اقدام را دستاوری بزرگ برشمردند که در تاریخ پارلمان کشور تونس ثبت خواهد شد .

کانون وکلای تونس هم در ادامه اقدامات مخالفت جویانه با طرح معامله قرن ، کمپین های اعتراضی را در مخالفت با توطئه ی مطرح شده از سوی آمریکا و اسرائیل بر ضد ملت فلسطین به راه انداختند .

این کانون همچنین با همکاری انجمن حقوق اقتصادی و اجتماعی تونس نشست هم اندیشی با عنوان " نگرش فرا بعدی برای شکست طرح معامله قرن آمریکا " روز جمعه ۷ فوریه ۲۰۲۰ برگزار خواهد کرد که هدف از آن برگزاری آن هم بستگی با ملت فلسطین و به دفاع برخاستن در کنار آنان است.

این در حالی است که انجمن جاحظ با مشارکت مرکز مسارات و کانون حقوق دانان فلسطینی ، همایشی را با عنوان " معامله قرن و بحران نظام سیاسی عربی ؛ واقعیت ها و راهکارهای مقابله " برگزار خواهد کرد که شخصیت های زیر در آن به ارائه دیدگاه های خود خواهند پرداخت .  دکتر ابراهیم الرفاعی استاد حقوق و علوم سیاسی با موضوع "معامله قرن ، سابقه ، روندها و ابعاد " ، دکتر زهیر الخویلدی  پژوهشگر مباحث فلسفی با موضوع " معامله قرن و چالش های آن در بعد منطقه ای و غربی" و دکتر عمار داوودی استاد حقوق با موضوع " راهبردهای مقابله با معامل قرن " دیدگاه های خود را در این مطرح خواهند ساخت. این همایش ساعت ده صبح روز شنبه هشتم فوریه ۲۰۲۰ برگزار می گردد .

در نشست ویژه کمیسیون اجرایی وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی که روز سوم فوریه ۲۰۲۰ در شهر جده عربستان و با هدف بررسی موضع این سازمان در قبال معامله قرن برگزار گردید ، کشور تونس در اعلام مواضع خود بر بازگرداندن حقوق مردم پرافتخار فلسطین تأکید کرده و آن را تنها راه برقراری صلح در خاور میانه دانست . در بیانیه تونس در این نشست خاطر نشان شده که کلیه اقدامات برای تحقق صلح منطقه باید مبتنی بر قوانین و قطعنامه های بین المللی صادره در این رابطه و طرح صلح کشورهای عربی باشد . تونس در این رابطه هشدار داده که کنار گذاردن مراجع اصلی در روند عملیات صلح و عدم دستیابی به راهکارهای عادلانه در موضوع فلسطین ، موجب بروز تنش و درگیری  بیشتر در منطقه شده و احساس ظلم و نفرت و افراطی گری را افزایش می دهد که این امر خود تهدیدی برای امنیت و ثبات خاورمیانه و جهان به شمار می آید . تونس در این نشست همچنین بار دیگر بر مواضع ثابت و بنیادین خود در قضیه فلسطین تأکید ورزیده و خواستار حفظ وضعیت قانونی و تاریخی شهر بیت المقدس در چارچوب قوانین و توافقات بین المللی گردید . وضعیتی  که در مذاکرات صلح نهایی مورد بررسی و توافق قرار گرفته و متناسب با قطعنامه های ۴۷۶ و ۴۷۸ شورای امنیت سازمان ملل سرنوشت آن تعیین می گردد .

تونس همچنین به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت ، کشورهای سازمان همکاری اسلامی و دیگر نهاد های بین المللی را به التزام و پایبندی به مراجع بین المللی در موضوع صلح خاور میانه فراخوانده و از آن ها درخواست کرده تا تمامی تلاش خود برای حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین را به کار گیرند .

خانم دکتر حذامی محجوب از شخصیت های فرهنگی تونس در این خصوص اظهار داشت " معامله قرن ، نشان دهنده چرخش خطرناکی در سیاست آمریکا پس از ترور سپهبد قاسم سلیمانی است ، سیاستی که علیرغم تمامی تهدیدات دولت آمریکا و هیاهوهای توخالی ترامپ در توییتر به دنبال راهکارهای سیاسی مسالمت آمیز می گردید" .

مقداد الرصافی نویسنده تونسی نیز در همین زمینه عنوان داشت : " معامله قرن ، آخرین میخ به تابوت رژیم صهیونیستی است ، اما هرگز جایی برای دفن این نعش وجود نخواهد داشت " . او خاطر نشان کرد آن چه که روی داده خیانت آشکار به سرزمین و مردم فلسطین است و گزینه ای جز همراهی با مقاومت و حمایت از مواضع ایران در قضیه فلسطین که از ابتدای انقلاب اسلامی خود تا به امروز بر آن پای فشرده وجود ندارد و این در حالی است که بسیار از حکام دست نشانده کشورهای عربی ، با سیاست های آمریکا همراه شده اند .

راشد الغنوشی رئیس پارلمان تونس و رهبر حزب النهضه در دیدار با دونالد بلوم سفیر آمریکا در تونس که روز چهارشنبه پنجم فوریه ۲۰۲۰  صورت گرفت به خشم مردم تونس از طرح معامله قرن اشاره کرد و یاد آور شد که احزاب ، سازمان ها و اتحادیه های تونس مردم را به تظاهرات اعتراضی برای محکوم کردن معامله قرن دعوت کرده اند . وی تأکید کرد که باید میان مبارزه برای آزادی سرزمین فلسطین و تروریسم تفاوت قائل شد .

https://www.youtube.com/watch?v=jImUcUsZcXc&feature=youtu.be

https://www.mosaiquefm.net/amp/ar/تونس-أخبار-وطنیة/۶۷۹۰۹۲/صفقة-القرن-بیان-الخارجیة-التونسیة.

http://alme۷war.net/archives/۳۱۴۳۳

http://alme۷war.net/archives/۳۱۱۳۴

https://www.ahlmasrnews.com/news/International-news/۹۶۳۴۰۴/%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۸%AA%D۸%AD%D۸%A۷%D۸%AF-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%AA%D۹%۸۸%D۹%۸۶%D۸%B۳%D۹%۸A-%D۹%۸۴%D۹%۸۴%D۸%B۴%D۸%BA%D۹%۸۴-%D۹%۸۸%D۹%۸۴%D۹%۸A%D۸%A۸%D۹%۸A%D۸%A۷

https://www.babnet.net/mobile/festivaldetail-amp.php?id=۱۹۷۴۸۷

https://aramme.com/post/۳۴۶۷/%D۸%AF%D۸%B۹%D۹%۸۸%D۸%A۷%D۸%AA-%D۸%AA%D۹%۸۸%D۹%۸۶%D۸%B۳%D۹%۸A%D۸%A۹-%D۹%۸۴%D۹%۸۴%D۸%AA%D۸%B۸%D۸%A۷%D۹%۸۷%D۸%B۱-%D۸%B۱%D۹%۸۱%D۸%B۶%D۸%A۷-%D۹%۸۴%D۸%B۵%D۹%۸۱%D۹%۸۲%D۸%A۹-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۲%D۸%B۱%D۹%۸۶

https://www.nessma.tv/ar/%D۸%A۳%D۸%AE%D۸%A۸%D۸%A۷%D۸%B۱-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%AC%D۹%۸۷%D۸%A۷%D۸%AA/actu/%D۹%۸۲%D۸%A۸%D۹%۸۴%D۹%۸A-%D۹%۸۵%D۸%B۳%D۹%۸A%D۸%B۱%D۸%A۹-%D۸%AA%D۸%B۶%D۸%A۷%D۹%۸۵%D۹%۸۶%D۹%۸A%D۸%A۹-%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۱%D۸%B۶%D۸%A۹-%D۹%۸۴-%D۸%B۵%D۹%۸۱%D۹%۸۲%D۸%A۹-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۲%D۸%B۱%D۹%۸۶/۱۹۵۸۸۸?fbclid=IwAR۰g۴ZCUgX۹FXNy۹EwFXknfy۸IArozCjjlapzvq۵Vs۳۹RUs-clmGtLxP۵mM

http://www.elhassade.tn/web/?p=۱۰۵۳۷۰

https://aljoraanews.net/%D۹%۸۳%D۸%AA%D۸%A۸-%D۹%۸۵%D۸%AD%D۹%۸۵%D۸%AF-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%B۱%D۸%B۵%D۸%A۷%D۹%۸۱%D۹%۸A-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۵%D۹%۸۲%D۸%AF%D۸%A۷%D۸%AF-%D۸%B۵%D۹%۸۱%D۹%۸۲%D۸%A۹-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۲%D۸%B۱%D۹%۸۶-%D۹%۸۵%D۸%B۳/amp/

 

https://www.facebook.com/notes/%D۹%۸۸%D۸%B۲%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%A۹-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%B۴%D۸%A۴%D۹%۸۸%D۹%۸۶-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%AE%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%AC%D۹%۸A%D۸%A۹-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%AA%D۹%۸۸%D۹%۸۶%D۸%B۳%D۹%۸A%D۸%A۹-minist%C۳%A۸re-des-affaires-%C۳%A۹trang%C۳%A۸res-tunisien/%D۸%AA%D۹%۸۸%D۹%۸۶%D۸%B۳-%D۸%AA%D۸%A۴%D۹%۸۳%D۸%AF-%D۹%۸۱%D۹%۸A-%D۸%A۵%D۸%AC%D۸%AA%D۹%۸۵%D۸%A۷%D۸%B۹-%D۸%AC%D۸%AF%D۸%A۹-%D۸%B۹%D۹%۸۴%D۹%۸۹-%D۸%A۳%D۹%۸۶-%D۸%A۵%D۸%B۹%D۸%A۷%D۸%AF%D۸%A۹-%D۸%AD%D۹%۸۲%D۹%۸۸%D۹%۸۲-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%B۴%D۸%B۹%D۸%A۸-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۱%D۹%۸۴%D۸%B۳%D۸%B۷%D۹%۸A%D۹%۸۶%D۹%۸A-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%A۳%D۸%A۸%D۹%۸A%D۹%۹۱-%D۹%۸۷%D۹%۸A-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%B۳%D۸%A۸%D۹%۸A%D۹%۸۴-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۸%D۸%AD%D۹%۸A/۲۷۸۱۲۳۰۶۷۵۲۵۶۹۷۰/

 https://www.aldiplomasy.com/?p=۸۹۶۷۷

https://www.mosaiquefm.net/amp/ar/%D۸%AA%D۹%۸۸%D۹%۸۶%D۸%B۳-%D۸%A۳%D۸%AE%D۸%A۸%D۸%A۷%D۸%B۱-%D۹%۸۸%D۸%B۷%D۹%۸۶%D۹%۸A%D۸%A۹/۶۸۲۸۱۷/%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%BA%D۹%۸۶%D۹%۸۸%D۸%B۴%D۹%۸A-%D۹%۸۴%D۸%B۳%D۹%۸۱%D۹%۸A%D۸%B۱-%D۸%A۳%D۹%۸۵%D۸%B۱%D۹%۸A%D۹%۸۳%D۸%A۷-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%B۴%D۸%B۹%D۸%A۸-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%AA%D۹%۸۸%D۹%۸۶%D۸%B۳%D۹%۸A-%D۸%BA%D۸%A۷%D۸%B۶%D۸%A۸-%D۹%۸۵%D۹%۸۶-%D۸%B۵%D۹%۸۱%D۹%۸۲%D۸%A۹-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۲%D۸%B۱%D۹%۸۶

 

 

الغنوشی لسفیر أمریکا: الشعب التونسی غاضب من صفقة القرن

کد خبر 1711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =