در دنیای امروزی که همه چیز  به سرعت در حال تغییر است، ساختار خانواده گسترده سنتی آفریقایی به عنوان چراغی از انعطاف پذیری و قدرت در میان چالش های مدرن است .


دفاع از ارزش های خانواده گسترده آفریقایی

در دنیای امروزی که همه چیز  به سرعت در حال تغییر است، ساختار خانواده گسترده سنتی آفریقایی به عنوان چراغی از انعطاف پذیری و قدرت در میان چالش های مدرن است . در حالی که نرخ طلاق افزایش می‌یابد و مبارزات والدین تشدید می‌شود، ارزش‌های ریشه‌دار در سیستم خانواده گسترده آفریقا ثابت می‌ماند.علی‌رغم فشارهای زندگی شهری و تقاضاهای اقتصادی، وفاداری، سخت کوشی، فرزندپروری جمعی و اتحاد فقط ایده آل نیستند، بلکه واقعیت هایی هستند که در زندگی خانواده های آفریقایی به چشم می خورد . این ارزش‌ها پابرجا هستند و پایه‌ای از ثبات و پشتیبانی و حمایت  را به نمایش می گذارد . با این حال، هجوم رذایل اجتماعی این اصول گرامی در زندگی آفریقایی ها را تهدید می کند که در کفر و طمع مادی منعکس می شود; در روشی که کودکان خواهر و برادر یا حتی والدین خود را خلع ید می کنند و وارثان زمینی را که دارای محل دفن والدین خود هستند می فروشند و به دلیل سوء مدیریت اموال والدین متوفی خود به دادگاه می روند.در همین زمان، خانواده‌های آفریقایی با درگیری‌های داخلی دست و پنجه نرم می‌کنند که ساختار وجودی آنها را تحت فشار قرار می‌دهد. در خیانت حتی در کوچکترین مسائل، مثلاً اینکه مردی مقدار دقیق پولی را که به دست می آورد برای همسرش فاش نمی کند و بالعکس،  این امر امروز باعث تضعیف خانواده ها شده است.

اخیراً جنجالی رسانه ای در مورد برخی از مردان سرشناس که پس از مشکوک شدن به همسران خود، آزمایش DNA روی فرزندان خود انجام می دهند، به وجود آمد. نتایج DNA برخی از خانواده ها را بسیار ضعیف کرده است.

پدران فرزندانی دارند که خارج از ازدواج به دنیا آمده اند و آنها را اعلام نمی کنند، بلکه فقط باید در مراسم تشییع جنازه آنها آورده یا آشکار شوند. خشونت خانگی همچنان رایج است. همانطور که گزارش سالانه جنایات پلیس اوگاندا در سال 2023 نشان داد که موارد خشونت خانگی کاهش یافته است.

میزان خشونت در سال 2022 از 17698 نفر به 14846 نفر در سال 2023 رقم کاهش را نشان می دهد . ایم میزان در سال  2021  تعداد 17533 نفر گزارش شده بود .

با توجه به اینکه برخی از موارد خشونت ها به پلیس گزارش نشده اند، این موارد همچنان بالا هستند. محرک های همه این رذیلت ها زیاد است و رهبران مذهبی و فرهنگی باید راه های مبارزه با آن راههایی را  ترسیم کنند.

برای قرن ها، بسیاری از سنت های مذهبی و فرهنگی آفریقایی، خانواده را پناهگاهی از عشق، بخشش و حمایت قرار داده است. اما به دلیل تأثیرات مدرنیته، این ارزش ها روندی نزولی دارند. این امر مستلزم تلاش های هماهنگ برای حفاظت و دفاع از نهاد خانواده است که واحدی جدایی ناپذیر، اصلی و اساسی برای جامعه و ملت سازی است. اگر خانواده به خوبی پرورش داده شود، کانون تحولات اجتماعی-اقتصادی جامعه قرار می گیرد .

درک این که خداوند خانواده را برکت می دهد در روابط سنتی خانواده گسترده آفریقایی  مهم و اصلی بنیادین است. این مهم در فلسفه " اوبونتو  " خلاصه شده است که تأیید می کند "من هستم زیرا هستیم و ما هستیم زیرا من هستم". این روح  اوبونتو اساس ارزش‌های سنتی آفریقایی است که امروزه همه نهادهای مذهبی آن را گرامی می‌دارند و از آن حمایت می‌کنند.

ذاتاً درک شده است که خداوند قصد دارد اعضای خانواده به یکدیگر در رشد شخصی و رشد شخصیت کمک کنند. والدین با حمایت رهبران فرهنگی و مذهبی، هماهنگی خانوادگی را پرورش میدهند و در عین حال فرزندانی را با منش و فضیلت مدنی تربیت کنند.

ممکن است تعجب کنیم که چگونه می‌توانیم به این چالش‌ها و چالش‌های دیگر که امروزه خانواده با آن روبه‌رو است، رسیدگی کنیم؟ چه نوع خانواده هایی را می خواهیم ایجاد کنیم؟ شما به عنوان خانواده با چه چالش هایی روبرو هستید؟ خانواده های آفریقایی در قرن بیست و یکم با چه تهدیداتی روبرو هستند؟

بنابراین بسیار مهم است که رهبران مذهبی و فرهنگی در مسیر تحکیم و هدایت خانواده پیش قدم شوند. خانواده ها می توانند کانونی برای ایجاد تحول باشند. تنها زمانی که خانواده ها قوی، باثبات، صلح آمیز، متحد و شکوفا باشند ما  می توانیم شاهد تحول در جوامع خود و کشور به عنوان یک کل باشیم .

ما با الهام از ابتکارات صلح بین مذهبی خود،  باید جشنواره ای خانوادگی ترتیب دهیم که در آن مجدداً تأکید  شود که همه مردم، صرف نظر از قبیله، مذهب و ملیت، به یک خانواده انسانی تعلق دارند و از سوی خداوند   خلق شده اند. با آزادی و حقوق اساسی.

 این جشنواره بهترین شیوه ها در ایجاد صلح بین ادیان را بررسی می کند و قدرت سنت های ریشه دار آفریقایی از ارزش های خانوادگی و معنوی را برای پیشبرد آزادی و چشم انداز رنسانس آفریقایی قرن بیست و یکم برجسته می کند.

این جشنواره به دنبال الهام بخشیدن به همه مردم برای ارتقای منشأ مشترک و میراث معنوی ما در بشریت مشترک است. از طریق این هدف ما به پیشبرد درک عمیقی از ارزش‌های سنتی آفریقایی خانواده و ایمان به‌عنوان وسیله‌ای برای کاهش تهدیدات علیه خانواده، افراط‌گرایی و افراط‌گرایی جوانان و سایر آسیب‌های اجتماعی که پیشرفت را در این قاره محدود می‌کند، می‌پردازیم.

با این حال، در میان این آزمایش‌ها، امیدی وجود دارد. رهبران مذهبی و فرهنگی نقشی محوری در هدایت و تقویت خانواده ها دارند و از نفوذ خود برای حفظ ارزش های سنتی و تقویت وحدت استفاده می کنند. ابتکاراتی مانند جشنواره خانواده به عنوان نقاط تجمیع عمل می کند و اهمیت پیوندهای خانوادگی و میراث معنوی مشترک را تأیید می کند. بنابراین، شورای بین‌ الامذاهب اوگاندا باید تعهد خود برای دفاع از قداست خانواده، آزادی و ارزش‌های فرهنگی، با درک تأثیر عمیقی که بر رفاه جمعی ما می‌گذارند، پایبند باشد .  و از این طریق ما  با هم می توانیم از میراث خانواده گسترده آفریقایی برای نسل های آینده محافظت کنیم.

ایندیپندنت اوگاندا -   6 ژوئن 2024 

کد خبر 19848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =