به گزارش هفته نامه فالتر ، شهر آیزن ارتس در استان اشتایرمارک اتریش از تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰ تا ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ میزبان نمایشگاه  عکس طاقچه های سنتی ایران از خانم مهناز میناوند می باشد.

به گزارش هفته نامه فالتر ، شهر آیزن ارتس در استان اشتایرمارک اتریش از تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰ تا ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ میزبان نمایشگاه  عکس طاقچه های سنتی ایران از خانم مهناز میناوند می باشد. خانم مهناز میناوند عکاس تهرانی در پروژه عکس خود تحت عنوان "جایی در میان خاطرات" ، طاقچه های دیواری سنتی ایرانی را  در خانه های شهری و روستایی در  ایران عکس برداری کرده است. بسیاری از این عکس های  کهنه و منسوخ بازتاب تاریخ خانواده و نمادهای مذهبی است که مانند رسوبات با گذشت زمان در خاطره ها مانده است. آنها به عنوان قفسه های ساده و همچنین مکانهای عبادی مذهبی مورداستفاده قرار می گرفته اند. از طرف دیگر در استان اشتایر مارک در خانه ها و مسافرخانه های قدیمی سه گوشه هایی در خانه را به مجسمه مسیح اختصاص می دادند و آن را در این سه گوشه نصب می کرده و هر روز آن را عبادت می کردند. این سازه ها از لحاظ معماری و عملکرد بی شباهت از هم نیستند. از طرف دیگر آقای یوآخیم هاینتسل ، هنرمند و استاد علوم فرهنگی اتریشی  برخی از این مکانهای یادبود را در خانه های شهر آیزن ارتس  ردیابی و عکس برداری کرد ه است و در همان زمان از ساکنان آنها پرسید که این سه گوشه ها امروز برای آنها چه معنایی دارد. در اینجا نیز عملکردهای مذهبی با یادگاری هایی از زندگی در قالب عکس های خانوادگی ، یادگاری یا سوغاتی از سفر ادغام می شوند.

این نمایشگاه مشترک خانم میناوند و آقای هاینتسل  در خدمت گفت و گوی بین فرهنگی هر دو کشوراست و هدف آن نشان دادن اشتراکات بین دو تمدن بسیار متفاوت است. به دلیل محدودیت های موجود برای سفر بخاطر کرونا دعوت از هنرمند ایرانی به اتریش امکان پذیر نبوده است. برای همین خاطر خانم مریم محمدی مسئولیت اجرای این نمایشگاه از طرف خانم میناوند را بعهده گرفته است.  تاریخچه و مفهوم عکس های این نمایشگاه در روز افتتاحیه توسط آقای یواخیم هاینتسل و خانم محمدی برای بازدیدکننده ها  توضیح داده شد و آقای هرمان اشتادلر طی سخنرانی در باره جایگاه این گوشه های خانه برای مجسمه مسیح و صلیب را در فرهنگ مسیحیت برای بازدیدکنندگان توضیح داد.

منبع:

https://www.eisenerz-art.at/events/sedimente-steirische-herrgottswinkel-und-iranische-wandnischen-als-orte-der-nostalgie/

کد خبر 3624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =