انتخابات شهرداری ها در وین که هر پنج سال یکبار برگزار می شود، روز یکشنبه ۲۰مهرماه انجام شد.حزب راست میانه  مردم ( او فا پ )  ÖVP  و سبزها از رای دهندگانی که با پست در انتخابات شرکت کرده بودند بیشتر منتفع شدند و یک ایرانی نقیم نیز وارد پارلمان شهری شد

انتخابات شهرداری ها در وین که هر پنج سال یکبار برگزار میشود، روز یکشنبه ۲۰مهرماه انجام شد. با توجه به اینکه بخشی از آرای انتخاباتی شهروندان وینی توسط پست ارسال شده است، نتیجه قطعی انتخابات تا دو روز پس از انتخابات یعنی تا ۲۳ مهرماه ۱۳۹۹ طول کشید. به طور کلی ، حزب راست میانه  مردم ( او فا پ )   ÖVP    و سبزها از رای دهندگانی که با پست در انتخابات شرکت کرده بودند بیشتر منتفع شدند در حالی که اصلا چنین انتظاری وجود نداشت.

کل آرای ماخوذه با احتساب رای دهندگان پستی به ۶۵.۲۷ درصد رسید. ، حتی این میزان مشارکت هنوز ۹.۴۸ درصد کمتر از میزان مشارکت در انتخابات قبلی است.  این امر از یک طرف به دلیل بیماری همه گیر کووید ۱۹ و از سوی دیگر به این دلیل بود که بسیاری از رای دهندگان سابق FPÖحزب راستگرای افراطی آزادی  که سال گذشته دچار بحران گردید در انتخابات شرکت نکردند.

نهاد برگزارکننده انتخابات اعلام کرده است که حزب سوسیالیست SPÖ  با کسب ۶/۴۱ درصد آرا ۴۶ نماینده در شورای جدید شهر، حزب راست میانه مردم ÖVP  با ۴/۲۰ درصد آرا ۲۲  نماینده ، حزب سبزها با ۶/۱۴ درصد آرا، ۱۶ نماینده، NEOS نولیبرال ها  و حزب راستگرای آزادی FPÖ هر یک  با ۵/۷ و ۱۱/۷ نماینده، هر یک هشت نماینده در شورای شهر خواهند داشت.

احزاب Links، SÖZ و  Bierparteiهم هیچ کرسی در شورای شهر وین به دست نیاوردند. تیم هانس کریستین اشتراخه معاون پیشین صدراعظم و رئیس اخراجی حزب آزادی نیز تنها ۳/۳ آرا را به دست آورده  که چون زیر پنج درصد است هیچ نماینده ای نخواهد داشت. احزاب Links، SÖZ و  Bierparteiهم هیچ کرسی در شورای شهر وین به دست نیاوردند.

حزب چپ گرای سوسیالیست  SPÖ که از سال  ۱۳۲۴  شمسی قدرت را در وین در دست دارد، در این انتخابات از جایگاه بلامنازع  خود دفاع کرد و آرای حزبی خود را ۲.۰۳ درصد افزایش داد و به ۴۱.۶۲ درصد رسانید، همانطور که تعداد کرسی ها از ۴۴ به ۴۶ رسید. بر خلاف سالهای گذشته ، تعداد رای دهندگان پستی به مراتب کمتر بود ، رای دهندگان در صندوق های رای ۴۳.۰۹ درصد داشتند.

 در پایان کار شمارش آرا، حزب راست میانه "مردم"  با ۲۰.۴۳ درصد آرا و با افزایش ۱۱.۱۹ درصدی، جهش سه برابری در تعداد نمایندگان حاضر در شورای شهر داشت و تعداد این نمایندگان از ۷  به ۲۲ نفر رسیده است .(این حزب اکثریت دولت را در اختیار دارد)

سبزها  Grünen هم با بهترین نتیجه تاریخ حزب خود در وین یعنی ۱۴.۸۰ درصد آرا (۲.۹۶ افزایش رای به نسبت انتخابات قبلی) شش کرسی بیشتر به دست آوردند و صندلی های خالی شده توسط حزب راست افراطی آزادی را اشغال کردند و اکنون سومین نیروی قوی سیاسی در وین محسوب می شوند.

از جمله برنده ها همچنین میتوان به نئولیبرال ها NEOS اشاره کرد که نسبت آرای به ۷.۴۷ درصد (۳۱/۱ افزایش رای نسبت به انتخابات پیشین) و کرسی های آنها از پنج به هشت رسید.

بازنده بزرگ این انتخابات هم حزب راستگرای افراطی آزادیFPÖ ، بود که در سال ۱۳۹۴ بسیار موفق عمل کرده بود و آرای این حزب  از رکورد ۳۰.۷۹ در آن سال به ۷.۱۱ درصد در انتخابات جاری رسید که ماحصل رسوایی ایبیتسا IBIZA و ویدئوی منتشر شده از فساد اداری آقای اشتراخه رئیس سابق این حزب بوده است. در نتیجه ۲۶ نفر از ۳۴ نماینده این حزب در شورای شهر وین باید کرسی خود را به سایر احزاب تحویل دهند و این حزب همچنین باید از سمت معاون شهردار نیز استعفا دهد. خود آقای هانس کریستین اشتراخه نیز با فهرست انتخاباتی که تحت نام تیم اشتراخه ترتیب داده است، کاملا ناکام ماند: حزب جدید وی، با ۳.۲۷ درصد آرا بسیار کمتر از حدنصاب ۵ درصد لازم برای تصاحب یک کرسی در شورای شهر باقی ماند و در میان رای دهندگان پستی نیز عملکردی کاملاً کمتر از میانگین بدست آورد، نتایج کلی آنها به طور قابل توجهی بدتر از نتایج اولیه در صندوق ها در روز یکشنبه بود.

بر اساس نتیجه نهایی انتخابات در مناطق ۶، ۱۵، ۱۸ و ۱۰ همانند دوره های گذشته بوده و دست نخورده باقی مانده است در حالی که در منطقه ۸ وین قدرت از دست حزب مردم ÖVP  (راست میانه) خارج شده و در این دوره حزب سبز قدرت را در این منطقه از وین در دست گرفته است. با این حال حزب چپ گرای سوسیالیست همانند ۲۰ سال گذشته اکثریت نسبی یعنی بیش از ۴۰ درصد آرا را بدست آورده است و در طی روزهای آینده مشخص خواهد شد آیا ساختار قدرت و برنامه های شهردار وین از حزب سوسیالیست یعنی آقای دکتر میشائیل لودویگ Michael Ludwig بر پایه یک ائتلاف جدید تغییر خواهد کرد یا نه؟ هر چند در شهردار ماندن آقای لودویگ تردیدی نیست.

یک عضو دیگر شورای شهر وین،  خروجی انتخابات را ائتلاف احتمالی احزاب سوسیالیست SPÖ و مردم  می داند. به گزارش خبرگزاری رسمی اتریش  آپا،  مارکوس وُلبیچ Markus Wölbitsch ، مشاور غیر اجرایی شهر وین، در پیامی به شورای شهر می گوید: "ما مخالفان وضع فعلی کار خوبی انجام دادیم و از نتیجه انتخابات خرسندیم". این واقعیت که احزاب مردم  به موضوعاتی مانند اقتصاد، مهاجرت و ادغام در سطح فدرال پرداخته است، بسیاری از رای دهندگان وینی  را متقاعد کرد تا انتظار داشته باشند حزب مردم در ائتلاف با حزب سوسیالیت برای اداره شهر وین حضور داشته باشد.

همچنین به ادعای صدراعظم  آقای سباستین کورتس با انتخاب نامزد ارشد و سر لیست این حزب آقای گرنوت بلوم ، حزب مردم بالاترین رشد را در میان احزاب در انتخابات وین کسب کرد. صدراعظم سباستین کورتس آن را به عنوان نشانه تغییر تفسیر می کند.

همچنین حضور یا عدم حضور کاندیداهای ایرانی شورای شهر وین، علاوه بر نتیجه انتخابات در هر محله بستگی به تصمیم حزب مربوطه در اعطای کرسی کسب شده به نامزد ها دارد. به عبارت دیگر هر منطقه از مناطق ۲۳ گانه وین به صورت متوسط ۴ نماینده در شورای شهر خواهد داشت و بسته به آرای هر حزب یک یا چند نامزد از آن حزب به شورای شهر راه خواهد یافت. با توجه به پیروزی قاطع حزب سوسیالیست در منطقه ۱۰ وین، انتظار میرود دست کم خانم مریم فرزام از این حزب به شورای شهر راه یابد.لازم به ذکر است که سه ایرانی دیگر نیز از دیگر احزاب کاندیدای انتخابات بودند که رای کافی بدست نیاوردند.

منبع:

۱. https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_۲۰۲۰۱۰۱۱_OTS۰۰۴۲/wien-wahl-۲۰۲۰-oevp-stadtrat-woelbitsch-sieht-wahlergebnis-als-auftrag-fuer-rot-tuerkis

۲. https://www.derstandard.at/story/۲۰۰۰۱۲۰۸۲۸۶۳۹/draussen-geblieben-linke-soez-und-bierpartei-scheitern-am-einzug

۳. https://www.derstandard.at/jetzt/livebericht/۲۰۰۰۱۲۰۸۵۹۱۹۴/wien-wahl-۲۰۲۰-auszaehlung-der-wahlkarten-beginnt?responsive=false

۴. https://www.puls۲۴.at/news/politik/vorlaeufiges-endergebnis-der-wien-wahl/۲۱۶۷۱۸

کد خبر 3635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =