۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
زیارتگاه ماریا تسل در اتریش

کلیسای کاتولیک رومی ماریا تسل  مهمترین مکان زیارتی در اتریش است ، یکی از مهمترین مکانها در اروپا و تنها مکانی است که دارای عنوان زیارتگاه مذهبی ملی (کاتولیک) در کشورهای آلمانی زبان می باشد.

کلیسای کاتولیک رومی ماریا تسل mariazell  مهمترین مکان زیارتی در اتریش است ، یکی از مهمترین مکانها در اروپا و تنها مکانی است که دارای عنوان زیارتگاه مذهبی ملی (کاتولیک) در کشورهای آلمانی زبان می باشد.

در حدود سال ۱۱۰۳ منطقه ماریا تسل  از طرف  دوک هاینریش سوم حاکم منطقه کرنتر به کلیسای  سنت لمبرشت در استان اشتایر مارک  که راهبانش برای بشارت دادن به مردم محلی اتاقکی را  ساخته بودند  ، اهدا کرد. در افسانه ها آمده است که این مکان  زیارتی و مقدس  در ۲۱ دسامبر سال ۱۱۵۷ تأسیس شده است. ولی در مستندات اولین بار در سندی از سال ۱۲۴۳ از آن سخن به میان آمده است  و در سال ۱۲۶۶ برای اولین بار یک محراب با مجسمه مریم  تقدیس شده در آن بنا شده است.

در اصل سه افسانه در مورد منشأ این مکان مقدس و توسعه آن وجود دارد. نخستین افسانه می گوید که در سال ۱۱۵۷ راهب کلیسای سنت لامبرشت آقای مگنوس به عنوان یک کشیش به این منطقه یعنی زیارتگاه امروز فرستاده شد. هنگامی که صخره ای راه او را بست ، او شمایل مریم را که با خود آورده بود  روی صخره گذاشت  و آن باعث شکافته شدن سنگ شد  و راه اورا باز کرد. او روی تپه ای نزدیک این صخره نشست ، مجسمه مریم را روی یک تنه درخت قرار داد و یک اتاقک چوبی آنجا ساخت که به عنوان یک نمازخانه و به عنوان فضایی کوچک برای زندگی مفید بود.

افسانه دوم از ارتباط با حکمران منطقه مهرن آقای هاینریش و همسرش حکایت می کند که با کمک حضرت مریم منتسب به زیارتگاه ماریا تسل  از نقرس شدید شفا یافتند  و برای  شکرگذاری به این مکان زیارتی رفتند و به جای این عبادتگاه چوبی  اولین کلیسای سنگی را در حدود سال ۱۲۰۰ میلادی ساختند.

افسانه سوم از پیروزی نبرد پادشاه مجارستان لودویگ اول بر ارتش عثمانی که از نظر عددی برتر بودند گفته می شود و او به خاطر سپاسگزاری از این پیروزی کلیسایی به سبک  گوتیک ساخت . او در خواب دیده بود تابلوی نفیسی که روی آن حضرت مریم (س) و فرزندش روی آن نقش بسته شده است روی سینه اش قرار دارد و او این تابلوی نفیس را هم به کلیسای ماریاتسل هدیه داد که هنوز در موزه آن وجود دارد.  

اعضای خانواده سلسله امپراتوری  هابسبورگ با شکوه ترین و ارزشمندترین هدایا را به کلیسای ماریاتسل  اهدا کردند ،:قیصر فردیناند سوم ، لئوپولد اول ،کارل ششم و ملکه ماریا ترزیا از جمله کسانی بودند که به این گنجینه هدایای مهمی را اهدا کردند. بطور مثال ماریا ترزیا در سال ۱۷۴۶ یک لوستر ۸ شاخه از نقره که هشت قلب داشت و نام فرزندانش روی آن حک شده بود را به کلیسای ماریا تسل اهدا کرد.

کلیسای زیارتی که  در وسط شهر ماریاتسل قرار دارد بسیار باشکوه او ز  راه دور قابل مشاهده است. این کلیسا از طرف پاپ تقدیس شده است و بالاترین نشان تقدس یعنی  Basilica minor )جایگاه مقدس با رتبه ویژه( اهدا شده است.هر کسی که در جلوی نمای غربی این کلیسا ایستاده باشد ، با دو برج باروک که یک برج بسیار بالاتر از گوتیک را در بر گرفته ، جذب معماری قدرتمند آن خواهد شد. در روزهای جشن ، دروازه میانی در زیر طاق سنگی باز می شود ، که مجسمه های سنگی گوتیک آن بخشی از تاریخچه نجات مسیحیت را بازگو می کند. هرکسی که از این دروازه به فضای  روشن داخلی این عبادتگاه وارد می شود ، بلافاصله وسعت و شکوه آن را می بیند. در بالای کلیسا هفت ناقوس قرار دارد که کوچکترین آنها ۲۴۰ کیلو با ۷۱ سانتیمتر قطر و بزرگترین آنها ۵۷۰۲ کیلوگرم با بیش از۲۱۰ سانتیمتر قطر می باشد.

 در سالهای بعد ، تعداد بیشتری از زائران از کشورهای همسایه می آمدند. ماریاتسل به یک زیارتگاه ملی برای سلسله هابسبورگ ها تبدیل شد. یکی از اتفاقات غیر مترقبه که در طول سلطنت سلسله هابسبورگ ها اتفاق افتاد  این بود که  امپراطور ژوزف دوم در سال ۱۷۸۳ تمام پیمان برادری ها را  را در ماریاتسل  منحل کرد و سفرهای زیارتی را در سال ۱۷۸۷ به طور کامل منع کرد. پس از او با برداشته شدن این محدودیت ها بلافاصله  سالانه حدود یک میلیون زائر ازاین مکان  زیارتی بازدید می کنند. راه آهن ماریا تسل برای تسهیل جابجایی مسافر به این منطقه در بین سالهای ۱۹۰۵ و ۱۹۰۷ ساخته شد تا حمل و نقل جریانهای عظیم زائران به ماریاتسل را راحتر کند. در آن زمان راه آهن به سرعت محبوبیت زیادی پیدا کرد.

در ماه مه ۲۰۰۴ روز کاتولیک اروپای مرکزی در ماریاتسل برگزار شد. میزان محبوبیت ماریاتسل را می توان از جمله دیگر این واقعیت دانست که آلفرد گوزن باوئر صدراعظم وقت اتریش که یک سوسیالیست است ،در تحقق یکی از وعده های انتخاباتی خود ، در بهار ۲۰۰۷ به زیارت ماریاتسل رفت. در طول سفر پاپ بندیکت شانزدهم. به اتریش به مناسبت ۸۵۰مین سالگرد تأسیس مکان زیارتی ماریاتسل در سپتامبر ۲۰۰۷  به این مکان زیارتی گل رز طلایی اعطا کرد ، این یک نشان بالای واتیکان می باشد. به گفته زائران این مکان مقدس، در نهایت این داستان یک احساس قلبی است که ده ها هزار زائر را سالانه از خانه بیرون می کشد و  اغلب پس از  چند روز با پای پیاده به اینجا می آیند تا از حضرت مریم  تشکر کنند و تقاضاهای خود را عرضه کنند.

پاپ بندیکت از آن دسته زائرانی نیست که بارها به اینجا آمده باشد. او در واقع این مکان زیارتی را خیلی دیر ، در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۰۴ ، هنگامی که به عنوان رئیس جماعت ایمانداران ، برای اولین بار به همراه گروهی از کشیشان و اسقفان  از سراسر اروپای مرکزی به ماریا تسل آمد ، کشف کرد. معماری عالی کلیسای زیارتی ، که بیانگر زیبایی شناسی گذشته و حال است ، و تصور نفسگیر الهیاتی از فضای داخلی کلیسا ، مسلماً نمونه بارزی از "زیبایی ایمان" است که پاپ بندیکت غالباً از آن صحبت می کند.

خیلی زود پس از تأسیس آن در سال ۱۱۵۷ ، بر اساس گزارش های قرن سیزدهم ، ماریاتسل به مکانی برای پناهگاه مردم و زائرانی از اتریش ، مجارستان ، بوهمیا و مهرن تبدیل شده است. در طول تاریخ پادشاهان و ثروتمندان این کلیسا را گسترش دادندو هر کس به نوبه خود بخشی به آن اضافه کرده است.  به طور مثال  در سال ۱۴۵۰ میلادی، لودویگ ، پادشاه مجارستان ، کلیسا را ​​با یک کلیسای کوچک به سبک گوتیک گسترش داد. در میان تصاویر ی که بیانگر هدایا  در این کلیسا می باشد  ، قدیمی ترین مناظر شهر برون ، براتیسلاوا و بسیاری از مکانهای مجارستانی و همچنین کتیبه های متعدد به زبانهای مجارستانی ، چکی ، اسلواکی ، لهستانی ، کرواتی و اسلوونیایی وجود داردکه این نشانگر تقدس این کلیسا در بین مردم اروپای مرکزی می باشد.

این زبان ها هرگز در این مکان زبان خارجی نبوده اند ، بیش از هر زمان دیگری در تاریخ بسیار طبیعی هستند. این امر به ویژه در هنگام سفر بزرگ شکرگذاری در سال ۱۹۹۰ پس از سقوط دیوار برلین یا بقول اروپایی ها پرده آهنین  حدود ۲۰،۰۰۰ ایماندار مسیحی  در یک روز از بلوک شرق سابق به ماریاتسل آمدند. بزرگترین زیارتی که ماریاتسل تجربه کرده و فراموش نخواهد شد آن  روز کاتولیک اروپای مرکزی و "زیارت ملل" در ۲۲ مه ۲۰۰۴بود که  چند روز پس از گسترش اتحادیه اروپا ، حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر زائر به ماریاتسل سفر زیارتی کردند ، و این امر را روشن ساخت که اروپا روح مسیحی زنده ای دارد. لازم به ذکر دارد که کلیسای ماریاتسل موزه بسیار زیبایی دارد که پر شده است از هدایای هنری بسیار نفیس از دوره سلطنت سلساه هابسبورک و حکمرانان محلی  که به نوعی بیانگر تاریخ این کلیسا می باشد.

منبع:

https://www.basilika-mariazell.at/

کد خبر 3644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =