در پی شناسایی یک گروه تروریستی وابسته به جماعت «اخوان‌المسلمین» مصر در کویت، تعدادی از کارشناسان و فعالان سیاسی بر ضرورت شناسایی اسامی افراد و شرکت‌هایی که روند ورود اعضای این گروه به کشور را تسهیل کرده‌اند و همچنین پاکسازی کشور از حضور هواداران اخوان‌المسلمین تأکید کردند.

در پی شناسایی یک گروه تروریستی وابسته به جماعت «اخوان‌المسلمین» مصر در کویت، تعدادی از کارشناسان و فعالان سیاسی بر ضرورت شناسایی اسامی افراد و شرکت‌هایی که روند ورود اعضای این گروه به کشور را تسهیل کرده‌اند و همچنین پاکسازی کشور از حضور هواداران اخوان‌المسلمین تأکید کردند. «عایشه الرشید»، پژوهشگر امور گروه‌های اسلامی، بیان کرد که بازداشت اعضای شبکۀ اخوان‌المسلمین مصر، جنون طرفداران اخوان‌المسلمین کویت را برانگیخته است و فریاد خشم آنان در قطر، ترکیه و کویت به گوش می‌رسد. کما اینکه گروه اخوان‌المسلمین نیز قصد دارد تا با صدور بیانیه‌ای خواستار تسلیم‌نکردن بازداشت‌شدگان به مصر شود. «حمد المری»، نویسنده و فعال رسانه‌ای، بر اهمیت کشف افراد و نهادهایی که به این عناصر تروریستی پناه داده‌اند تأکید کرد و اذعان داشت که حضور عناصر تروریستی در کویت، ثبات و امنیت این کشور را تهدید می‌کند و انجمن حامی آنان (جمعیت اصلاح اجتماعی کویت) در صدد براندازی و دستیابی به قدرت است. این گروه ۸ نفری به عضویت در شاخۀ نظامی اخوان‌المسلمین و دخالت در ترور دادستان کل مصر متهم هستند و هر کدام به ۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند. از سوی دیگر «مبارک ‌الدویله»، نظریه‌پرداز اخوان‌المسلمین کویت، ضمن اعتراض به اقدامات اخیر وزارت کشور کویت تأکید کرد که دستگیرشدگان به اتهام شرکت در تظاهرات علیه رئیس‌جمهور مصر محکوم شدند؛ زیرا متهمان ترور دادستان مصر همگی اعدام شده و پرونده او مختومه شده است.

او افزود: تاکنون کویت چندین بار متهمانی را به درخواست قاهره اخراج کرده است و جای تعجب است که امروز خبر این گروه با بزرگنمایی و به‌منظور تخریب تشکیلات اخوان منعکس شده است. ضمناً دستگاه امنیت ملی کویت درصدد احضار تعدادی از شخصیت‌های مذهبی و صاحبان شرکت‌های مرتبط با ۸ متهم مصری بازداشت‌شدۀ پروندۀ شبکۀ اخوان‌المسلمین است. منابع موثق ذکر کردند که حدود ۳۰۰ نفر از اتباع مصری وابسته به گروه اخوان‌المسلمین به‌دلیل ترس و نگرانی از اینکه پلیس بین‌الملل (اینترپل) مصر آن‌ها را تحت پیگرد قرار دهد، در هفته‌های اخیر کویت را به مقصد ترکیه، استرالیا، انگلیس و قطر ترک کرده‌اند.

گفتنی است هرچند دکتر «حاکم المطیری» که از سران تشکل سلفی است، اقدام دولت کویت در تحویل‌دادن متهمان اخوانی به مصر را محکوم کرد، اما عموم اتباع سلفی فرصت را مغتنم شمرده و با نوشتن مقالاتی در روزنامه‌ها به تخریب اعتبار جنبش اسلامی قانون‌مداری (حدس) می‌پردازند و از حذف یک رقیب سرسخت خوشحال هستند. سلفی‌ها تأکید می‌کنند که هنوز صدها اخوانی در قالب ائمۀ جمعه یا دبیران مدارس در کویت تحت پوشش انجمن‌های خیریه فعال هستند و هستۀ خفتۀ اخوان‌المسلمین را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =