۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲

مرکز اسلامی وین در منطقه ۲۱ این شهر به نام فلوریسدورف در شهرک بروک هاوفن واقع شده است و اولین مسجد ساخته شده در اتریش است.

مرکز اسلامی وین

مرکز اسلامی(نام آلمانی)  وین در منطقه ۲۱ این شهر به نام فلوریسدورف[۱] در شهرک بروک هاوفن[۲] واقع شده است و اولین مسجد ساخته شده در اتریش است.

ساخت این مسجد از ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ توسط ریچارد لوگنر[۳] به سفارش فیصل بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی صورت گرفته است.

مرکز اسلامی در بیستم نوامبر ۱۹۷۹ توسط رئیس جمهور وقت اتریش رودلف کرششلگر [۴]افتتاح شد.

مدیرعامل مرکز اسلامی از اعضای خانواده سفیر عربستان سعودی در وین می باشد و لیگ جهانی اسلام[۵] که از سوی پادشاه عربستان سعودی تأمین مالی می شود وظیفه حفظ و نگهداریش را به عهده دارد.

با توجه به سابقه طولانی حضور اسلام در اتریش، ساخت چنین مرکزی حتی پس از همزیستی بیش از ۴۰۰ ساله مردم منطقه با مسلمانان، امری ساده نبود.

 مرکز اسلامی وین، قدیمی ترین مسجد گنبد دار در اتریش می باشد و از زمان تأسیس، میعادگاه مسمانان اروپا، مکانی برای گفتمان های میان فرهنگی، و به عنوان مقصدی برای  علاقه مندان به اسلام محسوب می­ گردد.

 این مسجد محلی است که بسیاری از تازه مسلمانان در اتریش را در خود جای داده است و به مامنی  برای تجربه مستقیم اسلام و نوع زندگی مسلمانان در اتریش تبدیل شده است.

  • ساختمان مسجد  

زمینی با وسعت ۸۳۰۰ مترمربع برای این منظور خریداری و در روز بیست و نهم فوریه ۱۹۶۸ طی مراسمی رسمی با حضور آقای دکتر کوورت والدهایم[۶] وزیر امور خارجه کشور اتریش، دکتر فرانس کونیگ[۷] اسقف اعظم وین و همچنین نماینده کشورهای اسلامی در اتریش اولین سنگ بنای این مسجد نهاده شد.

 شروع ساخت به دلیل فقدان مالی به تأخیر افتاد. مدیریت این پروژه به سفیر عربستان سعودی در وین شیخ فرید بصروی واگذار شد. از شرکت های اتریشی زیادی دعوت شد که طرح ها و پیشنهاداتشان ارائه دهند و در نهایت اجرای پروژه به شرکت اتریشی ریچارد لوگنر سپرده شد. شروع ساخت در یکم جولای ۱۹۷۷ بود؛ و در یازدهم نوامبر ۱۹۷۷ اولین اذان از بالای مناره تزیین شده با هلال ماه به گوش رسید. تزیین هلال ماه زرکوب رأس گنبد مسجد در بیست و ششم آپریل ۱۹۷۹ به پایان رسید.

این مرکز شامل کتابخانه، یک سالن برگزاری نمایش، دفاتر، کلاس درس آموزش عربی و قرآن و همچنین خانه هایی برای کارمندان آنجا است.

ارتفاع مناره  ۳۲ متر و ارتفاع و قطر گنبد به ترتیب ۱۶ و ۲۰ متر می­باشد. هزینه ­ی تجهیزات داخلی و تزئینات خارجی به لطف کشورهای اسلامی و دولت اتریش پرداخته شده است. در روز اول ماه محرم سال ۱۴۰۰ هجری قمری مطابق با بیستم نوامبر ۱۹۷۹ مراسم بازگشایی مرکز اسلامی وین با حضور رئیس جمهور وین آقای دکتر رودلف کرششلگر، صدراعظم وین آقای دکتر برونو کرایسکی، شهردار وین آقای لئوپلد گراتس، وزیر امور خارجه وین، وزیر آموزش و پرورش پادشاهی عربستان سعودی آقای دکتر عبدالعزیز الخویتر به نیابت از پادشاهی عربستان سعودی، نماینده کشورهای اسلامی و همچنین روحانیون اتریش به عنوان نماینده احزاب سیاسی، انجمن ها جوامع و همچنین هزاران مسلمان مقیم اتریش صورت پذیرفت.

احداث مرکز اسلامی وین با هدف ایجاد محلی برای گردهمایی مذهبی- فرهنگی و برای خدمت به مسلمانان در اتریش، صورت پذیرفت. مسلمانانی که شامل اقشار مختلفی مانند دیپلمات ها، تجار، دانشجویان، قشر کارگر، آلبانیایی‌ ها بوسنیایی ها و همچنین افرادی که بعد از جنگ جهانی اول از مناطق جدا شده از امپراطوری سابق عثمانی و از مناطقی که بعد از جنگ جهانی دوم از سلطه کمونیست نجات پیدا کردند، را شامل می شود.

 طبق قوانین اتریش، مسلمانان از حقوق یکسانی برخوردار می باشد که این امر برای سایر اقلیت های مذهبی صادق نمی باشد. آن ها از امکانات شغلی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی بهره مند هستند. به عنوان مثال برخی مسلمانان اتریشی هستند که در مقامات بالای دولتی مشغول به کار هستند. همه ­ی این امکانات از جمله مسجد مرکز اسلامی وین و برخورداری مسلمانان از شرایط مدنی و شهروندی یکسان و داشتن حق و حقوق خاص، از مزایایی است که قانون اسلام در اتریش برای این اقلیت مذهبی در اتریش فراهم آورنده است.

فعالیت ها و خدمات مرکز اسلامی وین عبارتند از:

· آماده سازی و دراختیار قرار دادن مسجد برای عبادت

· ارائه ی  اطلاعات به علاقمندان و مشتاقان به گرویدن به اسلام

· ارائه­ ی مشاوره در موضوعات مختلف دینی-فرهنگی- اجتماعی

· برگزاری کلاس های دینی برای بزرگسالان و کودکان

· برگزاری مناسبت ها و ضیافت های دینی

· انجام امور مربوط به ثبت ازدواج و طلاق

· ایجاد امکان بازدید از مسجد برای علاقمندان

این مرکز هر ساله در روزهای ۲۵-۲۴ آپریل تحت عنوان روز درهای باز مساجد/شب های طولانی مساجد، درهای خود را به روی تمام علاقه مندان باز می کند و با برگزاری برنامه های فرهنگی و دینی گوناگون، فعالیت های مرکز را به مسمانان و غیر مسلمانان معرفی می کند. در پایان نیز با برگزاری نماز جماعت صبح، این برنامه را به پایان می برد.

در این برنامه؛ امامان مساجد وین حضور دارند و سعی می ­شود تا از ساعت ۷ بعد از ظهر تا ۱ بامداد در بخش ­های مختلفی به سئوالات علاقه مندان پاسخ داده شود.

همچنین نمایشگاه کتاب های اسلامی به زبان های عربی، آلمانی و انگلیسی در همین محل برگزار می شود.

این مرکز در حوزه ­ی برگزاری سفرهای حج نیز فعالیت دارد و سالیانه در ۵ نوبت، گروه های  حدوداً ۱۰۰-۱۵۰ نفره  را از این منطقه به سفر پر ضیافت حج روانه می کند.

درگذشته، برنامه­­ ی بازدید از مسجد الاقصی نیز توسط مرکز اسلامی اجرا می ­گردید؛ که در حال حاضر به دلیل مشکلات سیاسی و امنیتی، این برنامه دیگر برگزار نمی شود.

ملاحظه:

مطالب فوق به نقل از منابع یاد شده مندرج در پایان گزارش می باشد.   به نظر می رسد بخش هایی از این تاریخچه در منابع مذکور،  تحریف شده است و تمام واقعیت را بیان نمی کند. از جمله :

۱- نقش تأثیر گذار و جدی دولت لیبی در زمان حکومت سرهنگ قذافی برای تأسیس و نگهداری این مرکز.

۲: مشارکت فعال ایران در سال ­های منتهی به انقلاب اسلامی. برابر اطلاع افراد موثق از بین مسلمانان اتریش که هنوز در قید حیات می باشند؛ حدود  نیمی از هزینه های ساخت این مرکز و اسلامی مسجد  توسط دولت وقت  ایران تأمین گردیده است .

منابع :

وبگاه مرکز اسلامی وین

ویکیپدیا آلمانی

وبگاه شهرداری وین

http://www.izwien.at

https://de.wikipedia.org/wiki/Islamisches_Zentrum_Wien

http://www.wienerzeitung.at/nachrichten/wien/stadtleben/۸۵۷۶۸۰_Von-Lueger-ueber-den-Kaiser-bis-Kreisky.html

http://www.wien-konkret.at/kultur/kirchen/moschee/


[۱] Florisdorf

[۲] Brückhaufen

[۳] Richard Lügner

[۴] Rudolph Kirschhschläger

[۵] Muslim World League

[۶] Kurt Waldheim

[۷] Franz König

کد خبر 5461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =