پروفسور ذکریا سجدینی استاد تمامِ رشته ­ی آموزش­ های دینی اسلامی و الهیات اسلامی دانشگاه اینسبورک می­ باشد.

ذکریا سجدینی

پروفسور ذکریا سجدینی استاد تمامِ رشته ­ی آموزش­ های دینی اسلامی و الهیات اسلامی دانشگاه اینسبروک می­ باشد.

وی زاده­ ی مقدونیه است و تحصیلات خود را در دانشگاه مرمره ی ترکیه در رشته ی  الهیات اسلامی، فلسفه ی اسلامی و آموزش ­های اسلامی به پایان برده است. پس از آن، تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه­ هایی همچون الازهر و  پس از آن دوره ­ی دکتری خود را در دانشکده­ ی علوم اسلامی دانشگاه هایدلبرگ[1] پشت سر گذاشته است.

و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ در دانشگاه اوانجلیکال لودویگسبورگ[2] درس نامه ­هایی را با محوریت گفت وگوی جهان اسلام و مسیحیت برگزار نمود و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ ریاست مرکز تربیت معلم آکادمی آموزش های دینی وین را عهده دار شد. پس از آن تا سال ۲۰۱۳ مسئولیت بخش آموزش های دینی مدارس اسلامی اتریش را برعهده داشت؛ در همین دوره، درس نامه های جدیدی را در دانشگاه وین با عنوان اسلام و تصوف برگزار نمود.

وی از سال ۲۰۱۴ تاکنون پروفسورِ آموزش های دینی در انستیتو آموزشی و تربیت معلم دانشگاه اینسبروک می باشد.

محوریت اصلی کارهای پژوهشی وی، بر روی انسان و رابطه ­ی انسان با جهان پیرامون وی و دین می باشد. از این رو، وی بینافرهنگی بودن را پایه و اساس گفتمان دینی می داند.

سجدینی همچنین انسان بودن را مبدأ تمامی گفتمان های فرهنگی، دینی، سیاسی و اجتماعی می داند و معتقد است از این حیث می بایست راه حل های فرا قومی، فرا زمانی و فرا دینی اتخاذ گردد، زیرا تنها ویژگی است که همه­ ی ما از آن به طور یکسان برخوردار هستیم.

سجدینی سعی بر آن دارد تا اسلام و آموزه های دینی اسلامی را در حوزه ­ی آلمانی زبان بیش از پیش گسترش داده و بر این باور است که بسیاری از خشونت ­ها علیه اسلام و مسلمانان در این منطقه­ ی جغرافیایی، به دلیل محدود بودن منابع علمی و پژوهشی مناسب در این زمینه و همچنین فقدان اطلاعات عمومی برای مردم می باشد. 

برای آنکه دینی را زنده نگهداریم نیازمند آن هستیم که مفاهیم پنهان متون را با زبان و فرهنگ روز استخراج کرده و به جامعه عرضه کنیم. در غیر این صورت هر کلامی، حتی کلام الله نیز محکوم به حذف از اذهان خواهد بود.

پروفسور سجدینی به زبان­ های آلبانیایی، ترکی، آلمانی، مقدونیه ­ای، صربی، انگلیسی و عربی مسلط بوده و تألیفات زیادی به تمامی این زبان ها ارائه داده است.

کلاس ­های درس وی در دانشگاه اینسبروک به زبان­ های آلمانی، انگلیسی و عربی برگزار می شود و شاید یکی از معدود اساتید مهاجر باشد که با تسلط کامل به زبان آلمانی دروس را ارائه می دهد.

فهرست کتاب های منتشر شده

1-Die Nahrung der Herzen»: Glaube und Wissen bei Abu Talib al-Makki

2-Anders gemeinsam - gemeinsam anders?: In Ambivalenzen lebendig kommunizieren

3-Mensch werden: Grundlagen einer interreligiösen Religionspädagogik und -didaktik aus muslimisch-christlicher Perspektive

4-Islamische Theologie und Religionspädagogik in Bewegung: Neue Ansätze in Europa

5-Interreligiöse Bildungsprozesse: Empirische Einblicke in Schul- und Hochschulkontext

     

 

[1] Heidelberg

[2] Evangelische Universität Ludwigsburg

کد خبر 5471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =