سناد پودوژاک یک فعال اجتماعی و معلم تعلیمات دینی اسلامی اهل بوسنی است که در اتریش زندگی می کند.

فعال اجتماعی - فعال اجتماعی و اسلامگرا

  سناد پودوژاک یک فعال اجتماعی و معلم تعلیمات دینی اسلامی اهل بوسنی است که در اتریش زندگی می کند.

وی متولد ۱۹۶۶ در زنیکا بوسنی و هرزگوین است. در سال های بین ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ به مدرسه­ ی قاضی خسروبیک در سارایوو رفت و در آنجا دوره ­های گوناگون آموزش قرآن دید. وی مدتی در مسجد همین مدرسه به عنوان مؤذن نیز همکاری می کرد.

سناد در سن ۲۰ سالگی به عنوان قاری بین المللی شناخته می شد و در مسابقات گوناگونی شرکت کرده است. او همچنین در مسابقات قاریان بین المللی قرآن که در سال ۱۹۸۷ در مکه معظمه برگزار شد توانست مقام پنجم را کسب کند. وی در مسابقات تهران مقام چهارم  و به ترتیب در وین و در مسکو مقام های اول و ششم را از آن خود کرد.

او در سال ۱۹۹۰ به همراه یوسف اسلام و دینو مرلین[1] و عزیز علیلی[2] یک آلبوم موسیقی با محوریت موضوعات اسلامی و قرآنی تنظیم و روانه ­ی بازار کرد. در این آلبوم موسیقی، همچنین چند ترانه در مورد جنگ بوسنی آمده است که در آن از ادعیه­ ی اسلامی و عربی نیز استفاده شده است.

او از سال ۲۰۰۵ به عنوان بازرس مخصوص اداره آموزش های دینی اسلامی در اتریش حضور دارد و بسیاری از مصوبه های مدارس مربوط به دانش آموزان مسلمان را تهیه و تنظیم می کند.

وی از سال ۲۰۰۰ انجمنی را در اتریش ایجاد کرد و در سال ۲۰۱۳ از سوی شورای شهر وین به دلیل همکاری های خوب و هدفمند آنان در مسیر همگرایی پناهجویان و مسلمانان در اتریش، مورد تقدیر قرار گرفت. در همین ارتباط و به احترام فعالیت های سناد و انجمن او، خیابانی که انجمن و منزل او در آن قرار دارد به عنوان میدان بوسنیایی ها نام گذاری شده است.

در ماه می سال ۲۰1۵ نیزآقای پودوژاک از سوی شهردار شهر ولز[3]، پیتر کویتس[4] لوح یادبودی به جهت فعالیت های بشر دوستانه اش و کمک بسزایی که در هموار کردن راه دولت اتریش برای همراهی و همگامی با مهاجران به ویژه مسلمانان داشته است، دریافت کرد.

او در حال حاضر در شهر ولز زندگی می کند.

منبع :

http://www.derislam.at/iggo/

 

[1] Dino Merylin

[2] Aziz Alili

[3] Wels

[4] Peter Koits

 

کد خبر 5486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =