۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹

کریستوف شونبورن، بانفوذترین چهره ­ی مذهبی در اتریش است.

کریستف شونبورن  -  شخصیت مذهبی

کریستوف شونبورن، بانفوذترین چهره ­ی مذهبی در اتریش است. وی متولد ۲۲ ژانویه ۱۹۴۵ و کاردینال یا اسقف اعظم وین است. شونبورن از سال ۱۹۹۸ رئیس شورای عالی اسقفی اتریش نیز هست. او دو برادر بزرگتر از خود دارد؛ میشائیل شونبورن که بازیگر است و دیگری فیلیپ شونبورن که عکاس است.

پدر کاردینال شونبورن نقاش، و از مبارزان ضد ناسیونال سوسیالیسم آلمانی بود که در سال ۱۹۴۴ از ارتش اتریش که هم­ پیمان با ارتش آلمان بود فرار کرد و به ارتش بریتانیا پیوست.

مادر وی در سال ۱۹۴۵ مجدداً همسر خود را در شهر گراتس و پس از پایان جنگ جهانی دوم ملاقات کرد. مادرش به سبب تسلط بر چندین زبان، به سمت مدیریت شرکت منسوجات فورالبرگ منصوب شد.

کاردینال کریستوف شونبورن در سال ۱۹۴۵ به عنوان کوچک­ترین فرزند خانواده به دنیا آمد. پدر و مادر وی در دهه ۱۹۶۰ از یکدیگر جدا شدند.

کریستف بعد از دیپلم، وارد تشکیلات دومنیکن­ها در ایالت وستفالن آلمان شد. پس از تحصیل الهیات و فلسفه در دانشگاه ­های آلمان نظیر دانشگاه بُن و نیز در پاریس و دانشگاه وین، در ۲۷ دسامبر ۱۹۷۰ به مقام کشیشی رسید. وی در سال ۱۹۷۱ از رساله­ ی دکتری خود در پاریس در رشته­ ی الهیات دفاع کرد. رساله­ ی او در خصوص شمایل عیسی مسیح و الهیات بنیادین بود. او از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۳ به مدت یک سال در دانشگاه رِگنسبورگ آلمان از شاگردان یوزف راتسینگر بود. راتسینگر بعدها در سال ۲۰۰۵ با نام پاپ بندیکت به مقام پاپی رسید.

شونبورن از سال ۱۹۷۵ به عنوان استاد مدعو؛ و بعد از آن به عنوان استاد رسمی دانشگاه فرایبورگ سوئیس مشغول به کار بود و از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۸ به تدریس الهیات پرداخت.

او در سال ۱۹۹۱ توسط پاپ یوهانس پول دوم وارد سلسله مراتب لازم برای احراز مقام کاردینالی شد و در سال ۱۹۹۸ به مقام اسقف اعظم وین رسید. در سال ۱۹۹۸ به عنوان ریاست شورای اسقفی اتریش انتخاب شد. شونبرون بعدها در سال ۲۰۰۴ مجدداً به این سمت انتخاب و هم ­اکنون نیز آن را در اختیار دارد.

در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۱۴ پاپ فرانسیس وی را به سمت سرپرستی بانک واتیکان IOR قرار داد.

کاردینال شونبورن از مخالفان طرح ازدواج هم­جنس­گرایان است. به نظر وی سقط جنین، ازدواج هم­جنس­گرایان و مداخلات و اعمال جراحی برای عقیم­ سازی، به پایان و سقوط فرهنگ اروپایی می ­انجامد.

وی در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۰ گفت که در خصوص هم­جنس­ گرایی ما باید به کیفیت رابطه نظر داشته باشیم. این رابطه «نه» به زندگی است.

شونبورن از سال ۱۹۹۷ عضو فرهنگستان علوم اروپا است. او از اعضاء انستیتو میان­دینی ایلیا[۲] است و در بحث گفت ­وگوی میان مسیحیت و یهودیت فعالیت بسیاری کرده است. وی در ماه مه ۲۰۱۷ مقاله­ ی مهمی در خصوص اهمیت گفت ­وگوی مسیحیت و یهودیت منتشر کرد و آن ­را ضرورتی دانست که بر اساس کتاب مقدس می­ توان آن­ را ثابت کرد.

شونبورن علاوه بر این؛ از گفت­ وگوی مسیحیت با اسلام هم دفاع می ­کند، منتهی همواره به این خطر هشدار می ­دهد که اروپا توسط مسلمانان مورد غلبه و اشغال قرار نگیرد.

او در سال ۱۹۹۶ در مصاحبه ­ای تلویزیونی در خصوص ایدز و استفاده از لوازم پیشگیری بارداری گفت که استفاده از این لوازم «شرّ صغیر» است (گناه صغیر)، اما سریع هشدار داد که هیچ کس می ­تواند بپذیرد که استفاده از تجهیزات ضد بارداری؛ امری ایده آل در رابطه­ی جنسی است.

نظر کاردینال شونبورن در خصوص اندیشه­ ی «تکامل» بسیار بحث­ برانگیز بوده است. وی در مقاله ­ی بسیار مشهوری که در ۷ جولای ۲۰۰۵ به زبان انگلیسی در مجله­ ی نیویورک تامیز منتشر کرد نوشت که شاید بتوان نظریه­ ی تکامل را بر اساس آموزه ­های دینی پذیرفت. اما نسخه ­های جدید و ماتریالیستی از این نظریه که می­ توان از آنها به «نئو داروینیسم» یاد کرد اصلاً با آموزه ­های آئین کاتولیک سازگار نیست.

این نظریه­ ی وی به نوعی پذیرش نظریه­ ی تکامل از جانب یک کاردینال برجسته ­ی کلیسای کاتولیک تلقی شد و انتقاد بسیاری از کاردینال­ های برجسته­ ی واتیکان را برانگیخت.

منابع

https://www.erzdioezese-wien.at/pages/inst/۱۴۴۲۸۶۷۵/ueberkardinalschoenborn

https://de.wikipedia.org/wiki/Christoph_Sch%C۳%B۶nborn

https://religion.orf.at/tv/stories/۲۸۹۵۷۸۳/

 


[۱] Christoph Schönborn

[۲] Ilijah

کد خبر 5515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =