در بین سال­ های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ در کل قاره ­ی اروپا، ۱۸ هزار و ۲۹۲ کودک و نوجوان پناهنده­ ی بدون سرپرست، پس از بازداشت در کشورهای مختلف، مفقود شده ­اند.

روزنامه اتریشی کوریر[۱] در شماره­ ی روز دوشنبه ۳۰ فروردین در مقاله­ ای که بدون نام نویسنده منتشر کرده است، گزارش داده که در بین سال­ های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ در کل قاره ­ی اروپا، ۱۸ هزار و ۲۹۲ کودک و نوجوان پناهنده­ ی بدون سرپرست، پس از بازداشت در کشورهای مختلف، مفقود شده ­اند.

این گزارش که توسط تلویزیون RBB آلمان با استناد به تجزیه و تحلیل داده ­های مشترک با روزنامه­ ی گاردین و رسانه ­ی هلندی VPRO و چند رسانه ­ی دیگر تهیه شده است؛ بیان می­ دهد که  بیشتر کودکان مفقود شده از کشورهای مراکش، الجزایر و اریتره آمده بودند.

تحلیل آماری درباره ­ی گمشدگان در سراسر اروپا تفاوت­ های آشکاری را در نحوه­ ی جمع آوری آمارهای ملی نشان می­ دهد. مثلاً در فرانسه، دانمارک و رومانی داده­ ای در مورد کودکان پناهنده­ ی بدون سرپرست ثبت نمی­ شود؛ در بلغارستان هم آمارگیری برای افراد کمتر از سن قانونی که با همراه و بدون همراه هستند به صورت مجزا انجام نمی­ شود.

براساس گزارش اداره ­ی پلیس جنایی فدرال در آلمان[۲] ،  ۷۸۰۶ کودک خردسال بدون همراه در آلمان بین سال­ های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ مفقود شده ­اند که بیشتر آنها از کشورهای افغانستان، مراکش و الجزایر آمده بودند. ۷۰۸۲ نفر از این افراد دوباره به آلمان بازگشته ­اند ولی ۷۲۴ نفر هنوز مفقود هستند.

در اتریش؛ طبق اطلاعات شبکه­ ی تلویزیونیARD ، ۲۰۷ کودک بین سال ­های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ از مراکز پذیرش پناهندگان ناپدید شده اند. به گفته ­ی سازمان هماهنگ کننده­ ی امور پناهندگان در اتریش که سازمانی غیردولتی است، بیش از نیمی از کودکان پناهنده در این کشور ناپدید می ­شوند. در مواردی هم ممکن است برخی از آنها بعداً به سن قانونی برسند و از این آمار خارج شوند.

منبع:

https://kurier.at/politik/ausland/۱۸۰۰۰-unbegleitete-minderjaehrige-in-europa-verschwunden/۴۰۱۳۵۵۱۶۴

سوابق و ملاحظات

۱. بر اساس اخبار منتشر شده، روزانه چیزی حدود ۱۷ کودک پناهجو در کشورهای اروپایی ناپدید شده‌اند و فقط در سال ۲۰۲۰، تعداد این کودکان گمشده در سیزده کشور اروپایی ۵۷۶۸ نفر بوه است.

۲. به نوشته گاردین، از آنجا که داده‌های مربوط به کشورهایی نظیر نروژ، مولداوی، سوئیس و انگلیس ناقص بودند، ممکن است تعداد واقعی این پناهجویان گمشده بیش از آمار ارائه شده باشد.

۳. ۹۰ درصد کودکان گمشده پسر بوده و یک نفر از هر ۶ نفر آن‌ها زیر ۱۵ سال سن داشته‌اند.

۴. در گذشته نیز گزارش ­هایی مبنی بر وضعیت نامناسب کودکان پناهجو و عدم وجود نظامی مسئولیت پذیر نسبت به این کودکان در اروپا منتشر گردیده است.

۵. در سال­ های گذشته نیز گزارش ­هایی مبنی بر مفقود شدن کودکان پناهجو در کشورهای اروپایی پس از اینکه تحت مراقبت دولتی قرار گرفتند، منتشر شده است. به طور نمونه در آلمان در سال ۲۰۱۸ جمعاً از ناپدید شدن ۴۱۸۶ کودک و نوجوان پناهجو و در آغاز سال ۲۰۱۹ از مفقود الاثر بودن ۳۱۹۲ کودک و نوجوان پناهجو گزارش شده بود.

۶. کشورهای میزبان مدعی هستند که بخش قابل توجهی از این کودکان یا به خانواده­ های خود ملحق شدن و یا به کشورهای دیگر اروپایی سفر نموده­ اند. یکی از عوامل ناپدید شدن نوجوانان و کودکان پناهجو «نارضایتی آنان از محل اقامت» خوانده شده است.

۷. «ولگر هوفمان»، مدیرعامل صندوق کودکان آلمان، در مصاحبه ­ای با رسانه آلمانی ( آر بی بی)گفته است: "این واقعیت که اداره پلیس جنایی فدرال در مورد تعداد کودکان و جوانان بی سرپرست که در بسیاری از مکان­ها گم شده­ اند، نمی تواند پاسخ روشنی ارائه کند، یک رسوایی است".

۸. نتایج منتشر شده حاصل یک تحقیقات دیگر در سال ۲۰۱۹ نشان داده بود که دستکم شصت کودک ناپدید شده در کمپ‌های هلند برای کار در مزارع حشیش و سالن‌های کاشت ناخن به انگلیس منتقل شده بودند.

۹. «فردریکا توسکانو» مدیر سازمان «کودکان گمشده اروپا» می‌گوید: "شمار بالای کودکان گمشده نشان می‌دهد که نظام محافظت از این کودکان، عملکرد درستی ندارد." وی می ­افزاید؛ این کودکان بدون سرپرست، در برابر خشونت، سوءاستفاده و قاچاق آسیب‌پذیر هستند و کودکان پناهجو به‌طور فزاینده‌ای هدف باندهای تبهکار قرار می‌گیرند. و یا  قربانی کار اجباری، سوءاستفاده جنسی، تکدی‌گری و قاچاق می‌شوند.

 

[۱] Kurier

[۲] Bundeskriminalamt (BKA)

[۳] Contrast  

[۴] SPÖ

کد خبر 5529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =