اتحادیه­ ی ترکی- اسلامی برای همکار­ی­ های فرهنگی و اجتماعی در اتریش؛ معروف به ATIB؛ بزرگترین اتحادیه مساجد در اتریش می ­باشد.

«آتیب» قدرتمند ترین مرکز اسلامی در اتریش

اتحادیه­ ی ترکی- اسلامی برای همکار­ی­ های فرهنگی و اجتماعی در اتریش؛ معروف به ATIB؛ بزرگترین اتحادیه مساجد در اتریش می باشد. آتیب که در سال ۱۹۹۱ تأسیس شد؛ در میان مراکز فرهنگی اسلامی ترکی در اتریش از قدرتمندترین آنها به شمار می رود. این اتحادیه تقریبا ۷۰ مسجد و انجمن را زیر پوشش دارد و در حال حاضر با بیش از یکصد هزار عضو؛ در هشت استان از مجموع نه استان اتریش، و در وین در ۶ منطقه از ۲۳ منطقه شعبه دارد.

انجمن­ ها و مساجد زیر مجموعه ­ی این اتحادیه، علیرغم استقلال اجرایی؛ اما مبتنی بر اساسنامه­ های خود تابع  آتیب می باشند.

اهداف اعلام شده ­ی رسمی  و کلی آتیب در واقع حمایت از مسلمانان ترک­تبار در راستای جستجوی کار، بهره­ مندی مطلوب­تر از امکانات اتریش و ایجاد شبکه­ ی ارتباطی بین ترک­ ها می­باشد. همچنین؛ این اتحادیه بر آن است تا تعصبات مبتنی بر اختلافات مذهبی، اجتماعی یا فرهنگی را از بین ببرد وگفت ­وگوهای بین فرهنگی را ایجاد و تقویت نماید.

این اتحادیه از طرف برخی احزاب اتریش متهم است که در کنار فعالیت های فرهنگی؛ در زمینه­ی فعالیت­ های تجاری و اقتصادی غیرمرتبط مانند خرید و فروش املاک نیز فعالیت دارد. مسئولان آتیب؛ مدعی هستند که از این راه تلاش دارند به هم وطنان ترک خود در اتریش کمک کنند. حسب آمار موجود ۳۱ ملک در اتریش به نام آتیب ثبت شده که از جمله­ ی آنها یک ساختمان بسیار بزرگ در منطقه ۱۰ وین می باشد.

آتیب یکی از چند اتحادیه­ ی اسلامی است که در جامعه­ ی اعتقادت اسلامی اتریش با ۱۳ عضو حضور دارد و بالاترین نفوذ را دارا می باشد. این اتحادیه در سال­ های اخیر؛ به ویژه از ناحیه­ ی امامان مساجدی که به آن وابسته می­ باشند و در ترکیه آموزش دیده و همچنین مورد حمایت مالی مقامات دینی ترکیه می باشند؛ مورد انتقاد قرار گرفته است. بر همین اساس؛ در سال ۲۰۱۸ دولت اتریش تصمیم گرفت که حدود۴۰ امام را به دلیل نقض قوانین کشور از اتریش اخراج کند. به طور کلی؛ در رسانه­ های اتریشی عنوان می­ شود که آتیب بازوی دراز شده اردغان در اتریش می­ باشد و این مجموعه با تکیه بر پشتیبانی­ های مالی؛ در نظر دارد تا نسل­ های آینده­ ی ترکان در اتریش را متأثر از فرهنگ ترکیه شکل دهد و از طریق آنها لابی قدرتمندی در اروپا ایجاد نماید.

 تا چند سال پیش آتیب ارتباط خوبی با حزب مردم اتریشÖVP و اتاق بازرگانی داشت. در برخی موارد، اعضای هیئت مدیره ­ی این اتحادیه به عنوان کاندیداهای حزب مردم برای انتخابات احزاب شرکت می­ کردند یا در اتاق بازرگانی فعال بودند.

آقای فاتح محمد کاراداس رئیس قبلی آتیب که رایزن فرهنگی ترکیه در اتریش نیز بود؛ مستقیماً زیر نظر سازمان دیانت ترکیه فعالیت می نمود، اما پس از اینکه معلوم شد وی شهروندان ترکیه را در اتریش از نظر سیاسی مورد تفتیش عقیده قرار داده و گزارش آنها را به ترکیه ارسال می نموده؛ در بهار ۲۰۱۷ از این سمت کنار گذاشته شد.

در سیزدهمین مجمع عمومی اتحادیه ترکی- اسلامی برای همکاری های فرهنگی و اجتماعی در اتریش که ۱۰ دسامبر سال ۲۰۲۰ به صورت آن لاین برگزار شد؛ آقای فاتح ییلماز به عنوان رئیس این مجموعه انتخاب شد. آقای اییلماز همراه با هیئت مدیره ­ی جدید، تا دو سال دیگر مدیریت آتیب را بر عهده خواهد داشت.

برخی فعالیت های اجرایی این اتحادیه عبارتند از:

  • برگزاری کلاس­ های آموزشی، تدریس زبان ترکی و موسیقی
  • برگزاری مناسبت­ های ملی فرهنگی دینی. مثلا  برگزاری آداب و رسوم سنتی مانند عروسی یا اعزام به مراسم حج.
  • زنده نگهداشتن آئین­های دینی مانند توزیع افطار در ماه رمضان. به طور نمونه؛ در ماه رمضان سال جاری؛ آنها در دو شعبه­ ی خود در شهر وین هر شب ماه مبارک رمضان از ساعت ۱۹ تا ۲۰  برای بیش از ۶۰۰ نفر افطار توزیع می­ کردند. همچنین این اتحادیه پیش از ماه رمضان ۳۰۰ بسته مواد غذایی بین ترک­ های­ نیازمند در وین توزیع نمود.
  • تأسیس شرکت به نام ATIB GmbH که وظیفه­ ی آن حمایت از شهروندان ترکیه برای انجام مراسم دفن و بازگرداندن اجساد به ترکیه می باشد.
  • تأسیس چندین مهد کودک در وین
  • کمک به افراد بی بضاعت

منابع:

· www.atib.at

· https://www.nachrichten.at/politik/innenpolitik/ATIB-Der-verlaengerte-Arm-Erdogans-in-OEsterreich;art۳۸۵,۲۹۱۹۰۵۱

کد خبر 5772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =