اتریشی­ های طرفدار داعش هنوز در اردوگاه ­های کردهای سوریه هستند.

اتریشی های داعشی در اردوگاه های سوریه

اتریشی­ های طرفدار داعش هنوز در اردوگاه ­های کردهای سوریه هستند.

در مقطع زمانی؛ به نظر می رسید که بازگشت آنها  قریب الوقوع باشد؛ اما در واقع، این احتمال کم است. آنها در زمره کسانی هستند که برای حمایت از سازمان تروریستی دولت اسلامی (داعش) به سوریه سفر کرده اند.

دولت دانمارک اخیراً تصمیم گرفت سه زن و در مجموع ۱۴ کودک را از این مهاجران به کشور بازگرداند. این یک مورد منحصر به فرد در اروپا نبود. بارها طرفداران داعش در اردوگاه­ های کردها در سوریه به کشورهای خود بازگردانده شده اند. در ماه دسامبر کشور آلمان نیز اقدام مشابهی را انجام داد و سه زن و دوازده کودک به کشور بازگردانده شدند.

اما اتریش راه دیگری را می رود. در اکتبر سال ۲۰۱۹ ، دو فرزند زنی به نام سابینا که عضو داعش بود و احتمالا کشته شده، به وین منتقل شدند. از آن زمان به بعد کسی دیگر به اتریش برگردانده  نشده است. وزارت امور خارجه اتریش  احتمال می دهد که  در حال حاضر حدود دوازده نفر با تابعیت اتریش در اردوگاه­ کردها در شمال شرقی سوریه به سر برند. حدود نیمی از آنها کودک هستند.

در میان آنها ماریا جی از سالزبورگ که در سال ۲۰۱۴ در ۱۷ سالگی داوطلبانه راهی سوریه شد تا در آنجا به "دولت به اصطلاح اسلامی" بپیوندد نیز حضور دارد. وی مدت زیادی با دو فرزند خردسال خود در اردوگاه ال-هول زندگی کرد، اما از آن زمان به اردوگاه دیگری منتقل شده است. حکم بازداشت بین المللی علیه آنها صادر شده است. او در صورت بازگشت به اتریش باید منتظر محاکمه باشد.  بارها به نظر می ­رسید که برای حل موضوع آنها حرکتی ایجاد می­ شود. نخست، وزارت امور خارجه اتریش مدارک DNA دو کودک را درخواست کرد تا مشخص شود که آیا این دو کودک فرزند این خانم هستند. پس از چندین تلاش، یک کیت آزمایش به اردوگاه رسید و اثبت شد که آنها فرزندان ماری جی هستند. ولی دیگر هیچ اتفاقی نیافتاد.

یوهان اِدِر[۱] ، وکیل خانواده، گزارش می دهد که چند ماه پیش حتی گذرنامه­ های اضطراری برای کودکان صادر شده است. با این حال؛ اینها هرگز تحویل داده نشدند و اکنون تاریخ انقضای آن گذرنامه ها هم سپری شده است.  حتی یک پرواز برای انتقال آنها و کل مراحل انجام کار نیز قبلاً سازماندهی شد. ادر می گوید: "هیچ چیز پیشرفت نمی کند و از دولت اتریش می پرسد چرا شما از آلمان پیروی نمی کنید. شرایط در اردوگاه های پرازدحام سوریه خطرناک است".

از یک سو به دلیل سختی تغذیه آنها، از سوی دیگر به دلیل اینکه بسیاری از زندانیان این اردوگاه ها هنوز به ایدئولوژی تروریستی اسلام گرایانه پایبند هستند و نسبت به افرادی که از آن روی برگردانده اند اما مجبور به زندگی با آنها هستند؛  بسیار خطرناک می­ باشند.

طبق آخرین گزارش از دفتر حمایت از قانون اساسی در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، در مجموع ۳۲۶ تروریست مبارز خارجی از اتریش شناسایی شده بودند که به طور فعال در جنگ شرکت می کردند یا قصد داشتند در جهاد در سوریه و عراق شرکت کنند. اعتقاد بر این است که در میان این افراد ۶۹ نفر در این مناطق جان خود را از دست داده و ۹۳ نفر به اتریش بازگشتند و از خروج ۶۲ نفر جلو گیری  شده است. در آن زمان احتمالاً ۱۰۲ نفر در منطقه جنگی بوده اند. کارشناسان و همچنین دولت کرد بارها و بارها هشدار دادند که در صورت عدم بازگشت زندانیان عضو داعش به کشورهای خود، ممکن است آنها از این کمپ ها فرار کنند  و با هویتی جدید و غیرقابل شناسایی به کشور خود بازگردند که این امر موجب بروز یک مشکل امنیتی جدید خواهد شد. احتمال دیگر این است که دیگر گروه های تروریستی با استخدام بعضی از این  داعشی­های خارجی، آنها را دوباره جذب نمایند.

Österreichische IS-Anhängerinnen befinden sich nach wie vor in Lagern in Syrien - Gesellschaft - derStandard.at › Panorama

 

[۱] Johann Eder

کد خبر 6182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =