کمیسیون درمان برابر پارلمان اتریش، طرحی را برای ممنوعیت درمان های پزشکی غیرضروری برای تطبیق جنسیت کودکان به تصویب رسانید.

پیشنهاد برای ممنوع کردن عمل های تطبیق جنسیت

به گزارش روزنامه استاندارد؛ طبق اعلام سازمان ملل متحد، حداکثر ۷/۱ درصد از جمعیت دنیا بیناجنسیتی هستند. بیناجنسیتی بودن یک اصطلاح کلی برای صدها تنوع جسمی به لحاظ ویژگی های جنسیتی است.

به پیشنهاد خانم اوا اِرست ژیژیک[۱] نماینده حزب سبز اتریش، کمیسیون درمان برابر پارلمان اتریش، طرحی را برای ممنوعیت درمان های پزشکی غیرضروری برای تطبیق جنسیت کودکان به تصویب رسانید.

در اتریش، نوزادانی که به وضوح زن یا مرد نیستند می توانستند تا به حال تحت عمل جراحی تغییر جنسیت قرار بگیرند. اما در ابتدا آلمان تصمیم گرفت این شیوه را در سال ۲۰۲۰ ممنوع کند و حالا اتریش به دنبال این کار است.

بنابر بررسی­ ها؛ از نظر پزشکی، هیچ دلیلی وجود ندارد که این اقدامات بلافاصله پس از تولد انجام شود. ارائه کننده این طرح از حزب سبز ادامه می دهد: "از نظر حق تعیین سرنوشت، اقدامات تغییر دهنده­ ی جنسیت که ذاتاً بر حریم خصوصی آن فرد تأثیر می گذارد، باید همیشه در ید اختیار خود آن فرد باشد." در نتیجه، چارچوب قانونی باید به گونه ای در نظر گرفته شود که شخص میان جنسیتی بتواند پس از بلوغ، آزادانه خودش تصمیم بگیرد.

در ماه­ های ابتدایی سال ۲۰۲۰، کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد از اتریش خواست که مداخلات و معالجه های پزشکی غیرضروری و غیر توافقی در مورد کودکان را ممنوع کند. به نظر این کمیته، این یک نوع عمل «آسیب زا» است و بنابر تعریف کمیته ­ی مبارزه با شکنجه سازمان ملل[۲] از سال ۲۰۱۵ جزو مصادیق رفتارهای بی رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز تلقی می شود. در ژانویه ۲۰۲۱، اتریش توصیه­ های سازمان ملل متحد را برای پایان دادن به درمان های غیر توافقی و غیرضروری پزشکی برای کودکان و نوجوانان میان جنسیتی پذیرفت.

خانم  اِرست ژیژیک می­ گوید: "من بسیار خوشحالم که سرانجام اکثریت پارلمان اتریش به محافظت از کودکان و جوانان میان جنسیتی رای داد".

در حال حاضر هیچ آماری در مورد شیوع اقدامات پزشکی برای کودکان میان جنسیتی در اتریش وجود ندارد.

کودکان و نوجوانان میان جنسیتی در بسیاری از کشورهای جهان بدون نیاز به رضایت شخص نابالغ، از نظر پزشکی مورد درمان­های غیرضروری قرار می ­گیرند. طبق گزارش آژانس حقوق بنیادی اتحادیه اروپا، چنین عمل هایی در بیش از ۲۰ کشور اتحادیه اروپا صورت می گیرد. فشارهای جسمی و روانی مرتبط با این موارد گاهی اوقات افراد را برای تمام عمر تحت تاثیر قرار می دهد.

منبع:

https://www.derstandard.at/story/۲۰۰۰۱۲۷۲۵۱۶۳۶/intersexualitaet-entschliessungsantrag-fuer-verbot-vonintersex-genital-verstuemmelung

 


[۱] Ewa Ernst-Dziedzic

[۲] CAT

کد خبر 6715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =