تجاوز و قتل یک دختر بچه ۱۳ ساله اتریشی به نام لئونی و. در روز شنبه ۲۶ جون توسط چند جوان و نوجوان افغان و مسلمان؛ در صدر اخبار اتریش طی هفته گذشته قرار داشت و بازتاب اجتماعی بسیار گسترده ای را ایجاد نمود.

هفته نامه فالتر

چهارشنبه ۷ جولای ۲۰۲۱ ۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاوز و قتل یک دختر بچه ۱۳ ساله اتریشی توسط مهاجرین مسلمان تبعه افغانستان

تجاوز و قتل یک دختر بچه ۱۳ ساله اتریشی به نام لئونی و.[۱] در روز شنبه ۲۶ جون -۵تیر- توسط چند جوان و نوجوان افغان و مسلمان؛ در صدر اخبار اتریش طی هفته گذشته قرار داشت و بازتاب اجتماعی بسیار گسترده ای را ایجاد نمود.

به گزارش هفته نامه فالتر[۲] این دختر دانش آموز ۱۳ ساله؛ فرزند پدری پزشک و مادری پرستار بود که برای دور نگه داشتن فرزند خود از معضلات اجتماعی پایتخت، شهر مرفه و دوازده هزار نفری تولن در ۴۰ کیلومتری شمال وین را برای سکونت انتخاب کرده بودند.

در روز حادثه، لئونی با دوست ۱۶ ساله افغان خود به نام «علی سنا» معروف به «رامیس»[۳] در وین حضور داشته و قرار بر بازگشت به تولن را داشتند. لئونی با مادر خود تماس گرفت و درخواست می ­کند تا یک ساعت دیرتر به خانه برگردد. با این حال او سوار قطار بعدی هم نمی­ شود، در عوض با علی سنا به کنار دانوب رفت و در آنجا قرص اکستازی که علی به او داده بود را مصرف کرد. آنچه که پس از این لحظه اتفاق افتاده، مورد مناقشه متهمان و دادستانی است. گفته می­ شود که علی سنان؛ لئونی را که به واسطه عوارض ناشی از مصرف قرص، درک و اختیاری نسبت به خود و محیط نداشته به همراه چند جوان افغان دیگر که همگی دارای سوابق کیفری در موضوع خشونت و قاچاق مواد مخدر می­باشند به خانه­ ی جوان ۱۸ ساله افغان به نام ابرار الحق معروف به «حاجی» می­ برند. در این آپارتمان،۱۰ قرص اکستازی دیگر و همچنین کوکائین با مخلوط کردن آن با آب پرتقال توسط آنها به لئونی داده می شود و سپس مورد تجاوز گروهی قرار می­ گیرد. لئونی در اثر این عمل وحشیانه حال وخیمی پیدا کرده و در نهایت جان می­ دهد. آنها جنازه او را به خیابان منتقل کرده و به درختی تکیه می­ دهند.

پس از کشف جنازه، پلیس توانسته است از طریق یک شاهد از حلقه آشنایان افراد مظنون، آن‌ها را ردیابی و بازداشت نماید.

توضیحات:

۱- قتل این دختر نوجوان در اتریش به دست چند پناهجوی خارجی، باعث شد بحث جدیدی درباره­ ی اخراج پناهجویان مجرم در محافل سیاسی و قضایی این کشور مطرح شود.

۲- با توجه به اینکه درخواست پناهندگی یکی از این متهمین جنایت اخیر، قبلا به دلیل محکومیت در ارتکاب جرایم مربوط به مواد مخدر رد شده است، این ماجرا بازتاب های حقوقی و سیاسی زیادی را ایجاد نمود. دفتر پناهندگی اتریش با وزیر دادگستری خانم آلما زادیچ[۴] که خود مسلمان است، در ستیز است که چرا کار بازگشت کسانی که پرونده پناهندگی آنها رد شده، به تعویق افتاده و این افراد در اتریش تحمل می ­شوند.

۳- پس از مشخص شدن ملیت مظنونان، حزب حاکم «مردم اتریش» اعلام کرد که روند اخراج پناهجویان مجرم را تسریع می‌کند.

۴- سباستین کورتس، صدراعظم اتریش پس از این حادثه گفت: "در دوره ­ی صدارت من، کار بازگرداندن پناهجویان (اخراجی) به افغانستان متوقف نخواهد شد".

۵-کارولین ادشتادلر، وزیر امور اروپا و قانون اساسی اتریش، این قتل را «وحشیانه» توصیف کرده است.

۶- با توجه به اینکه یکی از مظنونان این قتل که جوانی ۱۸ ساله است، به دلیل سوء پیشینه کیفری در ارتباط با جرایم مواد مخدر و سرقت، حکم ترک خاک از محافل قضایی اتریش گرفته است؛ عملکرد وزارت دادگستری اتریش نیز زیر سئوال رفته که چرا افراد خلافکار، پس از آزادی به حال خود رها می­ شوند و نظارتی روی آنها وجود ندارد.

۷- خانواده­ ی لئونی از عملکرد پلیس در این زمینه ناراضی هستند و می­ گویند که از طریق رسانه ­ها از ابعاد این جنایت مطلع شده اند.

۸- به گزارش روزنامه دی پرسه[۵] وکیل خانواده لئونی از دولت اتریش به خاطر عمل نکردن به مسئولیت ­های عمومی شکایت کرده است.

۹- بنا به اخبار منتشر شده؛ جوانان مرتکب این جنایت همگی مسلمان، سنّی مذهب و از قومیت پشتون هستند.

۱۰- در جمعیت چهل و سه هزار نفری مهاجران افغان در اتریش، اهل سنّت اقلیت به حساب می ­آیند.- اکثریت مهاجران افغانی مقیم اتریش قومیت هزاره داشته و شیعه مذهب هستند-.

۱۱- عمده ­ی افغانستانی های مقیم اتریش در سال ۲۰۱۵ میلادی به این کشور آمده اند.

۱۲- طبق اخبار منتشر شده؛ میزان ارتکاب خشونت و جرائم جنسی، در میان جمعیت افغان ها چهار برابر دیگر شهروندان در اتریش است.

ملاحظه:

در شرایطی که موضع گیری ها و محدودیت­ های تبعیض آمیز دولت اتریش نسبت به مسلمانان مقیم این کشور هر روز در شکلی جدید ظاهر می­ گردد؛ و در ایامی که بحث انتشار نقشه­ ی مراکز اسلامی مسلمانان اتریش در این کشور موجب بروز واکنش­ های متعددی در مخالفت یا موافقت با آن گردیده – از جمله نصب تابلوهای توهین آمیز در اطراف مراکز اسلامی با مضمون "خطر؛ اسلام سیاسی به شما نزدیک است." –؛ بروز این جنایت، خواهد توانست تأثیرات منفی بسیار زیادی را در افکار عمومی مردم اتریش نسبت به مسلمانان ایجاد نموده و تقویت موضع جریان­ های اسلام ستیز را موجب شود.

از دیگر سو؛ جریان های مخالف ایران که در هر واقعه­ ی تلخ و مورد انزجار جامعه­ ی اتریش، تلاش دارند تا حتی المقدور نام ایران را نیز در موضوع واقع شده وارد نمایند، این بار نیز از عواطف متأثر شده جامعه در اثر این جنایت بهره برده و در حاشیه ­ی تحلیل ­های ارائه شده عنوان می ­شود که عمده ­ی مهاجران افغانی مقیم اتریش، پیشتر در ایران حضور داشته و در شرایط تحقیر آمیزی زندگی کرده اند. به نحوی که در آنجا امکان تحصیل نداشته و در طول زندگی خود بارها در معرض خشونت و تبعیض قرار گرفته اند! نتیجه ­ی ترویج این گونه اخبار این خواهد بود که در بخش بررسی عوامل اجتماعی بروز این جنایت؛ بستر اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی ایران می ­بایست مورد تحلیل قرار گیرد.

شایان ذکر است در هفته ­های اخیر همچنین گزارش­ هایی از برخورد پلیس با باندهای عمدتا افغان و ایرانی سازمان یافته در زمینه­ ی حمل و توزیع مواد مخدر در مطبوعات این کشور منتشر شده است.

این جریان در اتریش می­ تواند تشدید زمینه­ ی بروز نژادپرستی و اسلام‌هراسی در جامعه را موجب گردد. 

                                                                                                                                    

لینک دسترسی به منابع:

https://www.diepresse.com/۶۰۰۴۵۹۴/madchenmord-klarung-der-todesursache-benotigt-mehrere-wochen

https://www.falter.at/zeitung/۲۰۲۱۰۷۰۶/der-fall-leonie-w

 

[۱] Leonie W

[۲] Falter

[۳] Ramis

[۴] Alma Zadich

[۵] Die Presse

کد خبر 6717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =