یک گروه قومی به نام Dawro در منطقه جنوب اتیوپی قرار دارند که به برخی از فعالیتهای اجتماعی و مراسم مذهبی و جشنهای آنها اشاره می شود .

 یک گروه قومی به نام Dawro در منطقه جنوب اتیوپی قرار دارند که به برخی از فعالیتهای اجتماعی و مراسم مذهبی و جشنهای آنها اشاره می شود .    

ازدواج

          در میان قبیله Dawro انواع مختلفی از آداب و رسوم ازدواج وجود دارد . یکی از شایع ترین شیوه های ازدواج مبتنی بر مشارکت کامل پدر و مادر است .

          بر اساس سنت وقتی که یک مرد جوان به سنی رسیده است که زمان ازدواج او است . دو یا چهار نفر از بزرگان به خانه والدین دختر در یک روزی که در نظرشان خوشبختی را برایشان بهمراه دارد میروندکه معمولاً روزهای شنبه ، سه شنبه یا پنج شنبه است .

          طبق آداب و رسوم والدین دختر جوان این درخواست را برای نخستین بار نمی پذیرند و حداقل سه یا چهار بار باید برای خواستگاری مراجعه نمایند .

          در نهایت وقتی که والدین دختر پذیرفتند یک روز برای خواستگاری رسمی تعیین می گردد . این روز Tisha می نامند که مراسم جشن آن  مفصلتر از عروسی است .

          مقدمات این جشن بزرگ فراهم می گردد و در این جشن یک دستبند نقره ای و یک حلقه را بعنوان نمادی از نامزدی به دختر جوان می دهند .

          روز عروسی را بر اساس روز Tisha  تنظیم می کنند .

          در روز عروسی جهیزیه و البسه به عروس داده می شود و نیز یک نیزه هم به برادر عروس اهداء می گردد .

          از طرف دیگر والدین عروس هدیه سنتی ویژه ای ، رختخوابی که با چرم تزیین شده است بعنوان Manchalla به زوج می دهند .

          نوع دوم ازدواج را Latta گویند که این کلمه به معنی ارث است .

          وقتی که شوهر زن می میرد برادرش با این زن بیوه ازدواج می کند .

          نوع سوم ازدواج وقتی که زن از دنیا می رود خواهر زن به ازدواج آن مرد در می آید که این ازدواج Mishochva گویند .

          نوع چهارم ازدواج که به Maqqawa معروف است و آن بدین معنا است وقتی که خانواده های عروس و داماد توانایی مالی کافی برای تدارک جشن را ندارند توافقات کامل بین آن وجود دارد زن مخفیانه به خانه مرد می رود و مراسم عروسی نیز انجام نمی شود .

          دلیل مخفیانه آن است که عروسی را بعنوان یک سنت مهم میدانند و معتقدند که ازدواج عامل اساسی در جهت نزدیکتر شدن روابط فیمابین دو قبیله خواهد شد و یک سنت قابل احترام است .

آشتی سنتی

          قبیله Dawro در مورد اختلافات و انواع بزهکاریهای اجتماعی یک روش سنتی جالبی دارد . به این ترتیب که هنگامی یک فرد ، مظنون به جرم یا جنایت پنهانی است . افراد قبیله پیرامون یک درخت چنار بزرگی گردهم می آیند تا در این خصوص تحقیقات کنند . سپس فرد مظنون مجبور به ایستادن در مقابل مردم و افراد کهنسال قبیله است و او را وادار به بیان حقیقت می کنند . در غیر اینصورت مردم او را وادار به قسم خوردن می کنند .

          با شیوه دمیدن در آتش و سوراخ نمودن با چنار انجام این قسم محقق می شود .

          مردم بر این باورند که اگر او این اعمال را به دروغ انجام دهد او در آینده نزدیک بینایی یا شنوایی خود را از دست خواهد داد و یا دچار بدبختیهای دیگر خود  و خانواده و یا نزدیکان او مبتلا خواهند شد . بنا بر این انتظار می رود که حقیقت را بیان کند . در پاره ای موارد مظنون به جرم اگر در صدد قسم خوردن برآید خانواده و بستگان به او این اجازه را نمی دهند در عوض آنها ترجیح می دهند که غرامت را بپردازند .

          دیگر اختلاف داخلی در میان مردم این قبیله از طریق داوری بزرگان قبیله حل و فصل خواهد شد .

         

کد خبر 6730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =