طبق آمار منتشره، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۶.۷۴۸.۵۰۰ نفر و در سال حدود ۲۰۱۸ ۵.۳۴۶.۲۰۰ به ازبکستان سفر کرده اند.

http://uzdaily.uz/storage/img/Askar-foto-2/photo_2020-01-10_15-16-05.jpg

براساس اطلاعات منتشره در سایت خبری "UZDAILY" (اوز دیلی) در تاریخ ۱۰ ژانویه سال جاری،  برابر با ۲۰ دی ۱۳۹۸ مراسمی در مرکز تجاری "پایتخت" شهر تاشکند با حضور ریاست کمیته دولتی توسعه گردشگری با عنوان کارآیی اصلاحات در حوزه اجتماعی و اقتصادی در سال ۲۰۱۹ و چشم انداز آن در سال ۲۰۲۰ برگزار شد.

در این مراسم آمار تفصیلی حوزه گردشگری و همچنین اطلاعات در باره فعالیت ها انجام شده در راه توسعه حوزه توریستی و بخش های خاص جهانگردی، توسعه زیرساخت های حمل و نقل، همکاری با نمایندگی های خارجی جهت جذب سرمایه گذاری، توسعه زیرساخت های جهانگردی در مناطق مختلف کشور و همکاری با کارآفرینان در سال ۲۰۱۹ ارائه گردید.

طبق آمار منتشره، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۶.۷۴۸.۵۰۰ نفر و در سال حدود ۲۰۱۸ ۵.۳۴۶.۲۰۰ به ازبکستان سفر کرده اند.

 و ۵۱.۳ % آنها  در سن ۳۱-۵۵  (در سال ۲۰۱۸ - ۵۲.۱%)

، ۲۰.۲ % در سن ۵۵ و بالاتر (در سال ۲۰۱۸ – ۱۹.۴%)،

 ۱۹.۵% در سن ۱۹ -۳۰ (در سال ۲۰۱۸ – ۲۰.۴)،

و ۹.۱ % در سن ۰-۱۸ (در سال ۲۰۱۸ – ۸.۱)

از این مجموع۶.۷۴۸.۵۰۰  نفر گردشگر  تعداد ۵.۷۶۴.۵۰۰ گردشگر از کشور های آسیای مرکزی و ۴۹۵.۶۰۰ نفر از کشور های مستقل مشترک المنافع و ۴۸۸.۴۰۰از کشور های دیگر خارجی می باشند

اکثریت توریست های به ترتیب از قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، فدرسیون روسیه، ترکیه، افغانستان، چین، کره جنوبی و کشور هند بوده اند.

۸۱.۸ % از کل گردشگران  برای دیدار و  زیارت  اقوام و دوستان خود و ۱۵.۵ % با هدف تفریحی و باقی مانده ۲.۷ % با مقاصد ی  معالجه، خرید، تاسیس شرکت در ملاقات های تجاری و آموزشی

در پایان سال ۲۰۱۹ حجم صادرات خدمات جهانگردی به ۱.۳۱۳.۰۳۲ دلار آمریکایی رسید (در سال ۲۰۱۸ – ۱.۰۴۱.۰۸۹).

آمار کل اماکن گردشگری  به ۱.۱۸۸ مورد ارتقاء یافت  که از آنها ۸۳۳ هتل، ۲۱۴ خوابگاه و ۱۴۱ مورد هم از انواع دیگر محلهای اسکان می باشد و میزان استفاده گردشگران از این امکانات در سال ۲۰۱۹  به تناسب مناطق و استان ها به شرح ذیل می باشد.

قراقالپاقستان – ۶۲.۶ %؛

اندیجان – ۶۵ %؛

بخارا – ۹۶.۶ %؛

جیزک – ۵۲.۵ %؛

قشقه دریا – ۶۱ %؛

نوایی – ۷۴.۳ %؛

نمنگان – ۴۰.۶ %؛

سمرقند – ۸۲.۳ %؛

سیردریا – ۶۴.۴ %؛

سرخان دریا – ۶۸.۸ %؛

استان تاشکند – ۷۶.۱ %؛

فرغانه – ۴۲.۷ %؛

خوارزم – ۸۱.۵ %؛

شهر تاشکند – ۸۵.۷ %.

در زمینه همکاری در صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۹  بیش از ۱۶۰ نماینده و ۳۰ رسانه از کشور های آمریکا، ژاپن، آلمان، ایتالیا، چین، اندونزی، روسیه و غیره برای ارتقای ظرفیت های  جهانگردی ازبکستان به این کشور سفر کرده اند .

در کنار روش های کلاسیک برای ترویج صنعت گردشگری ازبکستان برنامه های مدرن و جدید در تبلیغات نیز مورد بهره برداری قرار گرفته است از آن جمله  برپایی مراسم معرفی ظرفیت های گردشگری ازبکستان از تاریخ ۲۶ لغایت ۳۰ آذر ماه در میدان شیبویا توکیو (ژاپن)  ۱۳۹۸ و یک ویدئو در باره ی امکانات جهانگردی در ازبکستان نمایش داده شد.

با توجه به اهمیت جشنواره های تفریحی فرهنگی و اجتماعی گوناگون برای جذب گردشگر به ازبکستان، از ابتدای سال گذشته بر اساس ویژگی های مناطق مختلف کشور، جشنواره ها ی مختلفی برگزار گردید به ویژه اولین نشست جهانگردی زیارتی در بخارا، فستیوال هنری  موسیقی بخشی در ترمذ، نشست باستان شناسی (استان سرخان دریا)، جشن های  پهلوانی (استان خوارزم)، مسابقات اتوموبیل رانی "مویناک"، جشنواره موسیقی "عناصر" (جمهوری قراقالپاقستان)، فروشگاه توریستی کشور های مستقل مشترک المنافع (استان سمرقند)، انجمن ژئوتوریسم، جشنواره ی انار (استان قشقه دریا)، فستیوال موسیقی الکترونیک، جشنواره غذا، کنگره جهانی ذی نفعان و تاثیر گذران  (تاشکند).

          در چارچوب برنامه عملی توسعه جهانگردی "MICE" (ملاقات، تشویق، کنفرانس، جشنواره) مصوبه هیات وزیران، سایت های آماده برای برگزاری اقدام های MICE  در مناطق مختلف کشور مورد مطالعه قرار گرفت و یک واحد ریجستری و " کاتالوگ ملاقات ها و جشنواره ها" تهیه شد. علاوه بر این برای هماهنگی این اقدامات  واحدی در ساختار کمیته با عنوان  مرکز کنگره و نمایشگاه ایجاد شد.

لازم به ذکر است که ۲۶ پروژه ی سرمایه گذاری به قیمت ۱.۱ میلیارد دلار آمریکا برای ساخت و ساز هتل ها، آسایشگاه ها، مجموعه های بهداشتی و اماکن ورزشی و تفریحی  در حال اجرا می باشد.  

کد خبر 740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =