جمعیت جمهوری اتحادیه میانمار طبق سرشماری سال ۲۰۱۴ بیش از ۵۱ میلیون نفر است و بر اساس آمار غیر رسمی امروزه از ۵۳میلیون نفر فراتر رفته است. این کشور تنوع قومی زیادی دارد و از این جهت به کشور اقوام معروف است. اقوام مختلف میانمار عمدتاً از نژاد زرد یا مغول هستند که هشت قوم اصلی میانمار را تشکیل میدهند.

نگاهی به ساختار جمعیت و اقوام در میانمار

جمعیت جمهوری اتحادیه میانمار طبق سرشماری سال ۲۰۱۴ بیش از ۵۱ میلیون نفر است و بر اساس آمار غیر رسمی امروزه از ۵۳میلیون نفر فراتر رفته است. این کشور تنوع قومی زیادی دارد و از این جهت به کشور اقوام معروف است. اقوام مختلف میانمار عمدتاً از نژاد زرد یا مغول هستند که هشت قوم اصلی میانمار را تشکیل میدهند. این هشت قوم عبارتند از برمه ای، کاچین ، کایا ، کارن ، چن ، مون ، راخین و شان هستند. همه این ۸ گروه قوم اصلی را میانماری می نامند که هر یک بر اساس منطقه به گروههای قومی کوچکتر تقسیم میشوند. در مجموع براساس قانون شهروندی سال ۱۹۷۳ میلادی ۱۴۴ قوم کوچک و بزرگ را که شامل قوم مسلمانان کمن ، اقوام پتی ، پانتی ، روهینگیا وغیره نیز بودند را به رسمیت شناخته بودند. در حالیکه براساس اصلاحیه همین قانون در سال ۱۹۸۲ میلادی فقط ۱۳۵ قوم به رسمیت شناخته شد. بنابراین در میانمار بیش از ۱۳۵ قوم وجود دارد. اما اقوامی که توسط دولت میانمار به طور رسمی شناخته شده اند ،۱۳۵  گروه قومی هستند. البته اقلیت های قومی دیگری نیز وجود دارند که برخی نژاد این اقوام تا کنون شناسایی نشده اند و برخی گروه های قومی دیگری که به رسمیت شناخته نشده اند ، نیز وجود دارند. بیشترین آنان چینی برمه ای و هندی برمه ای و انگلیسی برمه ای را شامل می شود.

دین بیش از ۸۰ درصد اقوام میانمار بوداییان مذهب تراوادا هستند که در اکثریت هستند و قریب ۸۸درصد جمعیت تخمین زده شده است. سایر اقلیت های دینی همچون مسیحیت، مسلمان، هندو و دیگر فرق همچون روح پرست (Nat) نیز وجود دارد.

تراکم جمعیت میانمار در هر کیلومتر مربع (۷۶) نفر است. میانمار بزرگترین سرزمین در جنوب شرقی آسیا است که تراکم جمعیت این کشور با کشور کامبوج و مالزی تفاوت چندانی ندارد. ولی یکی از کمترین میزان تراکم جمعیت در منطقه است. بر طبق آمار سرشماری سال  ۲۰۱۴ از ۳۳.۹ میلیون نفر در سنین ۱۵ سال و بالاتر  ۳۰.۳۷ میلیون سواد داشتند که میانگین سواد در میانمار ۸۹.۵  درصد و ۳.۵۵ میلیون بی سواد هستند.

۷۰ درصد از جمعیت میانمار در مناطق روستایی زندگی می کنند. در طی تغییر و تحولات اقتصادی و فرهنگی از سال ۲۰۱۵ که باعث افزایش سرمایه گذاری خارجی گردید، مهاجرت جمعیت روستایی به شهر افزایش داشته است. انگیزه بسیاری از مردم مهاجر به شهرها اقتصادی است و می خواهند معیشت خود را بهبود بخشند. در سال ۲۰۱۴ ، ۳۹/۹ میلیون نفر مهاجر در داخل کشور بودند که تقریباً ۲۰٪ جمعیت برآورد میگردد.

دولت میانمار تخمین زده است که ۴.۲۵ میلیون تبعه میانمار در خارج از کشور زندگی می کنند. عوامل مهاجرت را نیز بازار کار و دستمزد بالاتر در کشورهای همسایه ، درگیری های قومی و مهاجرت زیست محیطی و بلایای طبیعی تشکیل می دهد. برآورد  شده است که تا ۷۰ درصد مهاجران میانماری در تایلند مستقر هستند و پس از آن مالزی (۱۵ درصد) ، چین (۴.۶ درصد) ، سنگاپور (۳.۹ درصد) و ایالات متحده آمریکا (۱.۹ درصد) قرار دارند. همچنین سازمان بین المللی مهاجرت تخمین می زند که مهاجرت به تایلند روند رو به رشد دارد.

منابع :

کد خبر 7696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =