ما می­ خواهیم نشان دهیم که سیاستمداران، هر مشکل اجتماعی را با مسلمانان اتریش پیوند می­ دهند.

کلاینه تسایتونگ -۱۳جولای۲۰۲۱- سه شنبه ۲۲ تیر۱۴۰۰

اسلام سیاسی یا سیاست اسلامی شده؟

گفت ­وگو با جوانان مسلمان در استان کارینتیای اتریش

اسلام سیاسی یا سیاست اسلامی شده؟

این روزها انتشار نقشه­ ی اسلام موضوعی است که در اتریش بسیار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ اما اسلام در گذشته نیز اغلب مورد بحث عمومی قرار داشت.

این بحث ­های مداوم و بیشتر سیاسی، از نگاه خود مسلمانان اتریش چگونه دیده می ­شود؟

ما با نمایندگان جوانان مسلمان کارینتیای اتریش ملاقات کردیم و در مورد این موضوع  بحث آزاد و  انتقادی داشتیم.

برخورد با مسلمانان یک مسئله­ ی دارای سابقه در سیاست اتریش است. تأسیس «مرکز اسناد اسلام سیاسی» و نقشه اسلام تنها نمونه­ های اخیر است.

ما می­ خواستیم موضوع متفاوتی را مطرح کنیم و با مسلمانان صحبت کنیم. سازمان جوانان مستقل و مسلمان ۷۰ عضو داوطلب را در کارینتیا دارد که بین ۱۴ تا ۲۹ سال سن دارند.

این سازمان بیش از ۳۰،۰۰۰ عضو در سراسر کشور دارد. دو نفر از آنها «ماریو الشامی» و «آنیسا هالیلوویچ» هستند که عصر امروز به سئوالات ما پاسخ دادند.

سلام آنیسا و ماریو.

در حالی که صحبت­ های زیادی در مورد «اسلام سیاسی» وجود دارد، سازمان جوانان مستقل و مسلمان شعار "اسلامی سازی سیاست اتریش را متوقف کنید" را مطرح کرده است؛ منظور از آن چیست؟

آنیسا: بله، این کمپین یک روز قبل از انتشار نقشه ­ی اسلام ارائه شده بود. ما می­ خواهیم نشان دهیم که سیاستمداران، هر مشکل اجتماعی را با مسلمانان اتریش پیوند می­ دهند. نقشه­ ی اسلام فقط نوک کوه یخ است.

ماریو: مثال دیگر: آخرین بسته­ ی ضد تروریستی که در واکنش به حمله تروریستی وین در نوامبر سال ۲۰۲۰ اعلام شد. با وجود اینکه تمهیدات قانونی برای جلوگیری از وقوع چنین حمله­ ای از مدت ها قبل وجود داشته؛ اما به دلیل عدم موفقیت در این زمینه در سطوح مختلف دولت، بسته ­ی جدید ضدتروریستی مطرح می­ شود که بر طبق آن، آزادی مذهبی مسلمانان محدودتر می­ شود. با این وجود عذرخواهی سیاسی به دلیل ناکامی دولت، از بازماندگان قربانیان وجود ندارد.

این حمله ­ی تروریستی توسط یک مسلمان که از هواداران «دولت اسلامی» بود انجام شد.

آنیسا: عامل جنایت تیراندازی کرد و برای او تفاوتی نمی­ کرد که چه کسی را کشته است. مسیحی، مسلمان یا شخص دیگری، این اصلا اهمیتی برای او نداشت.

ما هم مانند بقیه مردم این کشور با ترس جلوی تلویزیون نشسته بودیم و اخبار را تماشا می­ کردیم. من همچنین با خودم فکر کردم، امیدوارم که این فرد مسلمان نباشد. زیرا فقط باعث شکاف بیشتر جامعه خواهد شد. البته در جامعه ی مسلمانان مشکلاتی در رابطه با رادیکالیزاسیون وجود دارد و قابل انکار نیست. اما این مشکلات باید در کل جامعه حل شود، بدون اینکه یک جامعه­ ی دینی خاص در برابر سایر افراد جامعه به بازی گرفته شود.

ماریو: سه مسلمان در هنگام حمله­ ی تروریستی، یک افسر پلیس و یک خانم مسن را نجات دادند و یک زن مسلمان نیز در میان افراد کشته شده بود. بنابراین اتهام زدن به مسلمانان برای ترور کاملاً اشتباه است. ما نباید قربانی این ماجرا باشیم؛ بلکه باید مشکلات اجتماعی حل شود.

ماریو: ما نمی­ خواهیم به عنوان قربانی به صحنه آورده شویم یا به این شکل نشان داده شویم. عملِ اشتباه؛ اشتباه است. مهم نیست که در مورد چه کسی باشد.

خبرنگار: بارها و بارها اخبارکینه­ی مسلمانان نسبت به یهودیت را شنیده­ایم.

ماریو: بله؛ این مشکل نیز وجود دارد و باید با آن برخورد شود. یهودی ستیزی دیدگاه مسلمانان نیست و مطمئناً از هیچ جای دیگر به اتریش وارد نشده است. همانطور که قبلاً گفتم؛ اشتباه، اشتباه است. اگر نمایندگان یهودیت مورد حمله قرار گیرند، همانطور که سال گذشته در گراتس اتفاق افتاد، یا یادبودهای هولوکاست توسط افرادی از سمت راست افراطی آسیب دیده ­اند؛ ما به عنوان یک جوان مسلمان، پس از چنین رویدادهایی همیشه در آنجا هستیم و از قربانیان دفاع کرده ­ایم. جوانان مسلمان اتریش همچنین یک پروژه­ ی ضد یهودی ستیزی در سراسر کشور انجام داد و مورد ستایش بسیاری قرار گرفت. هم در سطح ملی و هم در سطح اتحادیه­ ی اروپا و برنده­ ی جایزه جوانان کارل شد.

خبرنگار: جوانان مسلمان خواستار حذف نقشه ­ی اسلام هستند. چه مشکلی با آن دارید؟

ماریو: ما فقط خواستار حقوق دموکراتیک هستیم. این نقشه بدون در جریان قرار دادن جامعه­ ی مسلمانان به صورت آنلاین قرار گرفت. کاملاً متفاوت با آلمان، جایی که این کار با  جامعه­ ی محلی انجام شد. به علاوه؛ سیاست اتریش تمایزی بین مسلمان و آنچه از آن به عنوان «اسلام سیاسی» یاد می­ شود، ندارد. این تصور ایجاد شده که مسلمانان، تمام نهادهای ثبت شده­ ی جامعه ­ای آزاد و لیبرال را رد می­ کنند. علاوه بر این، نقشه ­ی اسلام و تاریخچه­ ی ایجاد آن، حق حفاظت از داده­ ها را بر حسب آنچه که در آیین نامه­ ی عمومی حفاظت از داده­ ی اروپا آمده است؛ نقض می­ کند.

انیسه: نقشه­ ی اسلام فقط توسط مسلمانان مورد انتقاد قرار نگرفته است. بسیاری از طرفداران گروه­ های اجتماعی، هم نظر ما هستند و تقاضای ما را دارند. ما طرفدار شفافیت هستیم، همه چیز را درباره­ ی ما می ­توان در صفحه اصلی سایت و فعالیت رسانه­ های اجتماعی ما یافت. اما می ­خواهیم خودمان تعیین کنیم که چه چیزهایی را می­ توان در اینترنت پیدا کرد. چراآدرس­ هایی که روی نقشه­ ی اسلام هستند قبلاً با علائم هشدار دهنده­ ی زرد مشخص شده­ اند.

ماریو: از هیچ کس در جامعه­ ی مسلمانان، تقاضای کمک نشده و با هیچ کسی همکاری نشده است. نقشه ناگهان روی سایت قرار گرفت و هیچ کس نمی­دانست که چرا آنجا وجود دارد. شفافیت و هویدا کردن دو امر متفاوت است.

آنیسا: بنابراین نقشه از یک طرف درباره ­ی «اسلام سیاسی» و از طرف دیگر درباره ­ی زندگی خود مسلمانان است. همه چیز با هم مختلط شده است. با چنین رویه ­ای نمی­ توانید کینه را کاهش دهید.

منبع:

https://futter.kleinezeitung.at/islam-gespraech-mjoe/

کد خبر 7755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =