به گزارش سازمان حقوق بشری عفو بین الملل، قوه قضائیه در ایران، جوانی را که در نوجوانی مرتکب جنایت شده بود، روز چهارشنبه اعدام کرد.

روزنامه استرایش[۱] - ششم آگوست ۲۰۲۱- جمعه ۱۵ مرداد

پسری که متجاوز  به خود را کشته بود، در ایران اعدام شد.

به گزارش سازمان حقوق بشری عفو بین الملل، قوه قضائیه در ایران، جوانی را که در نوجوانی مرتکب جنایت شده بود، روز چهارشنبه اعدام کرد.

سجاد سنجری که یازده سال پیش در سن ۱۵ سالگی دستگیر و در سال ۲۰۱۲ به اعدام محکوم شده بود، روز دوشنبه در خفا و بدون اطلاع خانواده اش به دار مجازات آویخته شد.

 عفو بین الملل روز پنجشنبه در یک برنامه­ ی تلویزیونی با انتقاد شدید از اجرای این حکم اظهار داشت که این کار مطابق قوانین بین المللی «مطلقا غیرقانونی» است.

دیانا التهاوی[۲] ، مسئول منطقه­ ی خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل گفت: "استفاده از مجازات اعدام برای افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته­ اند، مطابق قوانین بین المللی کاملاً غیر قانونی است و یک عمل کاملاً ظالمانه علیه حقوق کودکان محسوب می­ شود."

در گزارش عفو بین الملل آمده است که مقامات ایرانی با اجرای محرمانه ­ی مجازات اعدام، بار دیگر نشان دادند که سیستم قضایی آنها چقدر بی رحم است.

سنجری، که در زمان جنایت ۱۵ ساله بود، در آگوست ۲۰۱۰ به دلیل کشتن یک مرد با چاقو دستگیر شد. براساس گزارش عفو بین الملل، وی ادعا کرد که این مرد قصد تجاوز به او را داشته و این چاقوکشی، عمل دفاع شخصی بوده است. در طی ده سال گذشته، این مرد جوان در زندان دیزل آباد منتظر اعدام بود.

توضیح: رسانه ­های اتریش و غرب اخبار و وقایعی از این دست را به بهانه ­ی قرار داشتن در حوزه­ ی موضوعات حقوق بشری، همواره با حساسیت؛ مورد رصد، انعکاس و نقد و تحلیل یک سویه قرار می ­دهند. 

منبع:

https://www.oe۲۴.at/welt/iran-bub-۱۵-toetet-vergewaltiger-hinrichtung/۴۸۶۹۶۷۱۵۸


[۱] Österreich  

[۲] Diana Eltahawy

کد خبر 7775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =