کشور های مصر و سودان رایزنی های بین المللی گسترده ای را در رابطه با سد النهضه اتیوپی که بر روی رود نیل آبی ساخته شده است، با سایر کشورهای عربی و اسلامی انجام دادند، تا قراردادی بین سه کشور اتیوپی، مصر و سودان در رابطه با سهمیه بندی آب نیل آبی به امضا برسد، که در این میان کشور اتیوپی همچنان بر موضع قبلی خود مبنی بر مخالفت با امضای هر قراردادی که استفاده از رود نیل آبی را برای این کشور محدود می کند، اصرار می ورزد. که از نظر دو کشور مصر و سودان این اصرار بر خلاف پیمان های بین المللی می باشد.

http://icro.ir/uploads/Untitled-1_524492.jpg

کشور های مصر وسودان رایزنی های بین المللی گسترده ای را در رابطه با سد النهضه اتیوپی که بر روی رود نیل آبی ساخته شده است، با سایر کشورهای عربی و اسلامی انجام دادند، تا قراردادی بین سه کشور اتیوپی، مصر و سودان در رابطه با سهمیه بندی آب نیل آبی به امضا برسد، که در این میان کشور اتیوپی همچنان بر موضع قبلی خود مبنی بر مخالفت با امضای هر قراردادی که استفاده از رود نیل آبی را برای این کشور محدود می کند، اصرار می ورزد. که از نظر دو کشور مصر و سودان این اصرا بر خلاف پیمان های بین المللی می باشد.

" بیتال امیر" سفیر اتیوپی در سودان اعلام کرد که کشورش حاضر نیست قراردادی را امضا کند که استفاده از رود نیل را برای اتیوپی محدود سازد اما با امضای قراردادی مبنی بر تقسیم عادلانه آب این رود مخالفت ندارد، وی اتهاماتی که از سوی دو کشور سودان و مصر متوجه اتیوپی می شود را رد کرد و گفت: آبگیری مرحله دوم سد النهضه ثابت کرد که این عمل نه اینکه ضرری برای سودان نداشت بلکه این کشور را از سیلاب هم نجات داد.

از سوی دیگر خانم "مریم صادق المهدی" وزیر خارجه سودان می گوید که طرح معلومات ناقص پیرامون جاری شدن آب از سد النهضه، تهدیدی برای نیروگاه های برق در سد های سودان می باشد .

وی افزود : سد النهضه زندگی ۲۰ میلیون سودانی ساکن در سواحل رود نیل را  که به کشاورزی غرق آبی مشغول هستند، تهدید می کند، ضمنا سودان برای حفظ امنیت ملی خود، تصمیم هایی اتخاذ خواهد کرد.

همچنین خانم وزیر، اتیوپی را متهم کرد که با اتخاذ مواضع یکجانبه خود به منافع دو کشور واقع در مسیر رود نیل آبی (مصر و سودان) آسیب می رساند، وی تاکید کرد رسیدن به یک توافق برای آبگیری و به کار انداختن سد النهضه لازم و ضروری است.

 "عمر الفاروق" سخنگوی ویژه وزارت امور خارجه سودان (پیرامون موضوع سد النهضه)، دو روز پیش ( ۱۱/۵/۱۴۰۰) به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت که کشورش از سازمان ملل انتظار دارد که در رابطه با بحران سد النهضه، از طریق صدور قطعنامه یا بیانه ریاستی، به زودی اقدامی انجام دهد.

وی افزود که سودان تلاش می کند ضمانت هایی به دست آورد، تا از پیامدهادی سد النهضه، آسیب کمتری ببیند.

البته با موافقت اتیوپی با میانجیگری الجزایری ها در حل بحران سد النهضه، این کشور برای اولین بار میانچگری کشوری را غیر از اتحادیه آفریقا می پذیرد، و نتایج این موافقت بعد از سفر وزیر خارجه الجزایر به قاهره (مصر) مشخص خواهد شد. همچنین سودانی ها معتقدند که دیپلماسی الجزایری مورد اعتماد همه اطراف این بحران آبی می باشد.

در همین رابطه "رمطان لعمامره" وزیر خارجه الجزایر در صفحه شخصی خود در تویتر نوشت: من در قاهره با عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر راه های تقویت هماهنگی برای حل موضوعات منطقه ای گفتگو کردم.

از سوی دیگر سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که السیسی بر پافشاری مصر بر حقوق تاریخی خود پیرامون آب نیل و امنیت آبی کشورش تاکید کرد، همچنین وی مشارکت اطراف مرتبط (الجزایر) را در مذاکرات برای رسیدن به توافقنامه شامل و لازم الاجرا در رابطه با کیفیت آبگیری و به کارگیری سد النهضه، مهم و تاثیر گذار می داند. 

البته با همه این اقداماتی که پس از جلسه سازمان ملل در ماه گذشته، با حضور همه اطراف مرتبط با بحران سد النهضه، صورت گرفته است، این پرسش باقی می ماند که آیا این وساطت ها و میانجگری ها نتیجه می دهد؟ که در پاسخ به این سوال، "هانی رسلان" کارشناس مصری امور آفریقا در گفتگویی با خبرگزاری " سبوتنیک " می گوید: روابط بین اتیوپی و الجزایر دوستانه و محکم است و الجزایر مدت ها بود که می خواست در رابطه با حل مشکلات اتحادیه آفریقا، نقشی ایفا کند. وی می افزاید که الجزایر با توجه به روابط خوبی که با تیوپی دارد، تلاش می کند تا در رابطه با یافتن راه حلی برای بحران سد النهضه بین این کشور و دو کشور (سودان و مصر) میانجگری کند.

"رسلان" می گوید: تا کنون، الجزایر طرح مشخصی برای حل این بحران ارائه نداده است، اما این کشور پیشنهاد تشکیل جلسه سران سه کشوراتیوپی، مصر و سودان را مطرح کرده است، و به نظرم انجام این پیشنهاد می تواند نگرانی های موجود بین این سه کشور را بر طرف کند.

وی پیرامون پیشنهاد الجزایر می پرسد که این کشور می خواهد روند مذاکرات سابق را بین این سه کشور ادامه دهد؟ که این کار پذیرفته نیست و نتیجه نمی دهد، زیرا این کار فقط زمان را می کشد.

از سوی دیگر اتیوپی نیز هیچ روش جدیدی برای مذاکره آینده مطرح نکرده است، مگر اینکه فقط اعلام نموده که آماده مذاکرات مجدد برای رسیدن به یک توافقنامه راضی کننده اما غیر نهایی!!، و این مطلب همان تکرار مواضع سابق این کشور می باشد ولی با عنوان و اسم جدید.

اما در رابطه با موضع سودان پیرامون این بحران، "حیدر یوسف" کارشناس سودانی امور آب و مشاور سابق وزیر آبیاری این کشور در گفتگویی با خبرگزاری "سبوتنیک"می گوید: دیدگاه های اطراف پیرامون چگونگی حل این بحران با همدیگر کاملا اختلاف دارد، به گونه ای که مصر و سودان مرحله دوم آبگیری سد النهضه را شکست خورده می دانند ولی آدیس آبابا (اتیوپی) اعلام می کند که این کار با موفقیت به پایان رسید، و این آبگیری هیچ زیانی به سودان و مصر نرسانده است.

در حالیکه کشور سودان برای در امان بودن از نتایج مرحله دوم آبگیری سد النهضه، مقدار زیادی آب پشت سدهای خود نگه داشت، و همین امر سبب شد تا بسیاری از نیروگاه های برق آسیب ببینند و مردم با خاموشی های فراوان روبرو شوند و این کشور برای حل این بحران زیان های زیادی متحمل شود.اما اکنون و پس از بارش های فراوان اخیر، سودان باید مقادیر فراوانی از آب های موجود در پشت سد های خود را تخلیه کند تا هم به سدها ضرر بیشتری نرسد و هم سیلاب هایی مانند سال گذشته در این کشور جاری نشود.

وی معتقد است که همانطوریکه در ده سال گذشته مذاکرات بین اطراف مرتبط به این بحران به نتیجه نرسید، این مذاکرات هم نتایج مطلوبی نخواهد داشت.

https://www.sudanakhbar.com/۱۰۲۵۶۳۹- - به نقل از روزنامه الانتباهه سودان – ۳/۸/۲۰۲۱م (۱۲/۵/۱۴۰۰)

https://www.sudanakhbar.com/۱۰۲۵۴۶۹

 تهیه کننده : محمد هادی تسخیری

کد خبر 7781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =