سودان سفیر خود را در اتیوپی به دنبال تنش‌های فزاینده میان دو کشور فرا خواند.

کاظم مهرنیا

سودان سفیر خود را در اتیوپی به دنبال تنش‌های فزاینده میان دو کشور فرا خواند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد،که سودان روز یکشنبه ۳۱ /مرداد/۱۴۰۰ (۲۲/اوت/۲۰۲۱) بعد از این که اتیوپی ابتکار سودان را برای میانجیگری به منظور مذاکره درباره یک آتش بس در منطقه تیگرای که با بحرانی مرگبار مواجه است، رد کرد، سفیر خود را از اتیوپی فراخوانده است.

وزارت امور خارجه سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان می‌خواست همه طرف‌های اتیوپی را به دستیابی به توافق آتش بس و وارد شدن به گفتگوهای سیاسی تشویق کند.

اتیوپی هفته گذشته ضمن متهم کردن سودان به ”هجوم“ به خاک اتپوپی و دخالت در امور داخلی این کشور، اعلام کرده بود رشته اعتماد با برخی مقامات سودانی ”شکننده شده“ است.

دولت فدرال اتیوپی و جبهه آزادی بخش مردم تیگرای در این ایالت واقع در شمال اتیوپی، بعد از این که ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی در ماه نوامبر ارتش را به مقابله با مقامات مخالف منطقه‌ای اعزام کرد، باهم در حال نبرد هستند.

منبع: خبرگزاری فرانسه

ملاحظات کارشناسی:

۱- بنا به گفته مقامات سازمان ملل متحد، ده‌ها هزار نفر از مردم اتیوپی با فرار از بحرانی که به کشته شدن هزاران نفر و گرسنگی ۴۰۰ هزار نفر منجر شده است، راه سودان را در پیش گرفته اند.

۲- تنش‌های میان دو کشور در ماه‌های اخیر بر سر اختلافات مرزی در ارتباط با یک منطقه حاصل خیز که در آنجا کشاورزان اتیوپیایی مستقر بودند و ارتش سودان در ماه نوامبر آن‌ها را بیرون رانده، تشدید شده است. درباره این منطقه اختلافات ارضی همچنان برقرار است.

۳-بیلن سیوما، سخنگوی نخست وزیر اتیوپی، هفته گذشته اعلام کرد پیش از این که سودان ”بتواند“ به عنوان میانجیگر ”معتبر در نظر گرفته شود“ باید اوضاعی که به وجود آمده است, ”به طور عمیق درمان شود“.

۴-وزارت امور خارجه سودان در بیانیه خود اعلام کرد دولت سودان به دنبال امتناع اتیوپی از پذیرش ”کمک سودان“، اظهارات رسمی اتیوپی را رد و آن‌ها را ”اتهاماتی بی اساس“ ارزیابی کرده و سفیر خود را برای برخی ”رایزنی ها“ فرا خوانده است.

۵-روابط میان دو کشور همچنین از بن بست در مذاکرات درباره سد بزرگ رنسانس که اتیوپی روی رودخانه نیل احداث کرده است، نیز رنج می‌برد.

کد خبر 8082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =