۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸

هندوئیسم در تانزانیا یک دین فرعی در نظر گرفته می شود و از سال ۱۹۹۶ میلادی حدود ۳۰۰۰۰ پیرو در زنگبار و سرزمین اصلی دارد. اکثریت پیروان از قومیت هند تانزانیایی (گجراتی) هستند. طبق گزارش مرکز تحقیقات پیو، تانزانیا در سال ۲۰۱۰ تقریباً ۵۰۰۰۰ هندو داشت.

هندوئیسم در تانزانیا

اولین نشانه های هندوئیسم در تانزانیا به هزاره اول پس از میلاد برمی گردد، زمانی که ساکنان آفریقای شرقی و شبه قاره هند به تجارت مشغول بودند. اکثر بازرگانان از امپراتوری چولا، دکن (مهاراشترا فعلی) و گجرات بودند. شواهد باستان‌شناسی از سکونت‌گاه‌های کوچک هندوها در بخش‌هایی از زنگبار و سواحل سواحیلی، ماداگاسکار و زیمبابوه کشف شده است.

مرکز تحقیقات پیو[۱] تخمین زده است که تا سال ۲۰۱۰میلادی ۵۰۰۰۰ هندو در تانزانیا وجود داشته است.

در دارالسلام، به گفته آقای P. C. Patel، رئیس هندو مندال، حدود ۱۲۰۰۰ هندو وجود دارد. جمعیت کل هندوها در تانزانیا ۲۰۰۰۰ نفر تخمین زده می شود. چهار معبد در این شهر وجود دارد، دو معبد از معبد سانتان درما مندال[۲]  و دو معبد سوامینارایان[۳]. اکثر جوامع معابد کوچکی را برای استفاده انحصاری خود ساخته اند. اما این چهار معبد توسط جامعه عمومی از نذورات روزانه و درآمد حاصل از املاک آنها نگهداری می شود.

تاریخ هندوئیسم در تانزانیا

تجارت اولیه بین آفریقا و هندوها از هند در دوره Nabonidus (آخرین پادشاه بابلیان) صورت گرفت، زمانی که بابل یکی از قطب های تجارت جهانی بود. در دوره های باستان، هندوها پس از تجارت بدون دخالت در نظام سیاسی به هند باز می گشتند. سکونتگاه‌های کوچک هندوها در قرن اول بعد از میلاد، عمدتاً در جزایر آفریقای شرقی، در امتداد ساحل، و در برخی موارد در داخل کشور آغاز شد. متون اولیه هندی به «وانیاموزی» که به «مردان ماه» ترجمه شده است اشاره می‌کنند - کلمه‌ای که هنوز برای اشاره به مردم نیاموزی در تانزانیا استفاده می‌شود. همه کاوشگران اصلی که از شرق آفریقا بازدید کردند، به وجود تجار و بازرگانان هندو در کیلوا، زنگبار، موزامبیک، مالیندی و موزامبیک اشاره کردند. واسکو داگاما یک هندوی گجراتی را متقاعد کرد که در آفریقا ساکن شده بود تا اولین سفر خود را از آفریقا به هندوستان هدایت کند. این تجارت منظم و وابسته با وزش بادهای تجاری مداوم از شرق آفریقا به شبه جزیره هند در برخی از دوره‌های سال، در حالی که جهت باد از شبه قاره هند به آفریقای شرقی برای دوره‌ای دیگر از سال تغییر می‌کرد، کمک می‌کرد.

هندوها بدون خشونت و گیاهخوار بودند و هرگز سعی نکردند فرهنگ یا مذهب خود را به آفریقایی ها تحمیل کنند. رونق آنها در نتیجه این بود که هندوها تجارت منصفانه، کالاهای باکیفیت و وام هایی را به جوامع آفریقایی و زنگبار ارائه کردند، اما فرهنگ، مذهب و زندگی اجتماعی خود را خصوصی نگه داشتند. اولین تغییر اصلی در تانزانیا با ورود اسلام شیعه (اسماعیلیه)، زمانی که اعراب و مسلمانان عمان شروع به رقابت با هندوهای هندی کردند و زمانی که کارزار تغییر دین توسط مسلمانان آغاز شد، رخ داد. دومین تغییر در قرن شانزدهم با ورود مسیحیت و امپراتوری های استعماری رخ داد.

در دوران استعمار، هندوها دومین گروه قومی از نظر اقتصادی مرفه پس از مقامات اروپایی بودند. با این حال، به دلیل اقلیت بودن، از نظر قانونی و سیاسی ناامن ماندند و پس از پایان دوران استعمار مورد هدف و آزار قرار گرفتند و بسیاری از آنها را وادار به مهاجرت به هند و اروپا کرد.

هندوئیسم در تانزانیا

۱- جشن دیوالی و آناکوت در، دارالسلام، تانزانیا سال ۲۰۱۹

هندوئیسم در تانزانیا مدرن

هندوئیسم در تانزانیا یک دین فرعی در نظر گرفته می شود و از سال ۱۹۹۶ میلادی حدود ۳۰۰۰۰ پیرو در زنگبار و سرزمین اصلی دارد. اکثریت پیروان از قومیت هند تانزانیایی (گجراتی) هستند. طبق گزارش مرکز تحقیقات پیو، تانزانیا در سال ۲۰۱۰ تقریباً ۵۰۰۰۰ هندو داشت.

در میان چندین سنت هندو، سوامینارایان گجراتی یک مکتب هندوئیسم باکتی در تانزانیا و کنیا است. در سال ۱۹۵۰ به دلیل ابتکار فرهنگی، ساختمان معبد و اجتماعی در شرق آفریقا تأسیس شد. معابدی در دارالسلام ساخته شده اند که اکثر آنها در مرکز شهر واقع شده اند و خیابانی که در آن هستند به خیابان پراموک تغییر نام داده است. معابد سوامینارایان در شهرهای دیگری مانند آروشا، زنگبار و موشی نیز ساخته شده است. دیگر مکاتب هندو که در تانزانیا یافت می شوند ودانتا و یوگا هستند.

پیروان ساتیا سای بابا، برهما کوماری و هاره کریشنا نیز در تانزانیا یافت می شوند. سایر جشنواره‌های هندو از جمله دیوالی[۴] توسط پیروان آیین هندو در تانزانیا برگزار می‌شود.

هندوئیسم در تانزانیا

۲- معبد Shree Swaminarayan واقع در دارالسلام، جاده موروگورو

معابد هندو در تانزانیا

معابد هندو در چندین شهر کشور یافت می شود و شورای هندو وظیفه سازماندهی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را بر عهده دارد.

مرکز ایسکان[۵] آروشا در آروشا

باپس[۶] شری سوامینارایان ماندیر[۷] در آروشا

معبد هندو در بوکوبا[۸] (جاده بارونگو[۹])

باپس شری سوامینارایان ماندیر[۱۰] در دارالسلام (خیابان پراموک سوامی[۱۱])

شری سوامینارایان ماندیر در دارالسلام (جاده موروگورو)

شری ساناتان دراما سابها[۱۲] در دارالسلام (خیابان پراموک سوامی)

مرکز دارالسلام ایستکان[۱۳] در خیابان مسجد

معبد شری شانکاراشم[۱۴] در دارالسلام (خیابان پراموک سوامی)

معبد هندو در موشی (خیابان کلیما)

شری ساناتان دارما ماندیر در موانزا

معبد هندو ماندال[۱۵] در موروگورو (خیابان ایستگاه)

معبد شاکتی[۱۶] در زنگبار

باپس شری سوامینارایان ماندیر[۱۷] در موانزا.

هندوئیسم در تانزانیا

باپس (BAPS)

باپس یک سازمان معنوی و داوطلبانه است که به بهبود جامعه از طریق رشد فردی از طریق پرورش ایده‌آل‌های هندو در مورد ایمان، وحدت و خدمت فداکارانه اختصاص دارد.

بیست کمیته فرعی هندو ماندال فعالیت های مختلفی را سازماندهی می کنند. همه جشنواره ها به روش سنتی جشن گرفته می شوند. مؤسسه هانومان کلاس های منظمی در مورد تمرینات بدنی برای جوانان دارد. این موسسه همچنین برای جوانان علاقه مند کلاس های فرهنگی موسیقی، رقص، زبان و غیره برگزار می کند. ماندال یک کوره مرده سوز را مدیریت می کند و خدمات مرده سوزی را به صورت رایگان ارائه می دهد. تمام فعالیت های آن به صورت خودکفا و خودپایدار است. وجوه جمع آوری شده در معابد، اجاره از املاک و سود نهایی حاصل از بیمارستان برای پشتیبانی از عملکردهای مختلف استفاده می شود.

شعار آنان:

"در شادی دیگران شادی ما نهفته است." – پراموک سوامی ماهاراج

"معنویت واقعی به زبان عشق صحبت می کند." – پراموک سوامی ماهاراج

"با بهتر کردن خودت، دنیای اطرافت رو بهتر کن." – پراموک سوامی ماهاراج

 

[۱] - Pew Research Center

[۲] - Sanatan Dharma Mandal

[۳] - Swaminarayan

[۴] - دیوالی یک جشنواره پنج‌روزه هندوها است که در سراسر هند اجرا می‌شود و تاریخ اجرای آن به زمان‌های پیش از تاریخ بازمی‌گردد. این جشنواره پنج‌روزه بر اساس گاهشماری هندی، در روز پانزدهم کارتیکا آغاز می‌شود. از آنجایی که محاسبه ماه‌های هندی، قمری است؛ تاریخ دیوالی در تقویم‌های دیگر متغیر است.

[۵] - Iskon

[۶] - Bochasanwasi Akshar Purushottam Swaminarayan

[۷] - BAPS Shri Swaminarayan Mandir

[۸] - Bukoba

[۹] - Barongo

[۱۰] - BAPS Shri Swaminarayan Mandir

[۱۱] - Pramukh Swami

[۱۲] - Shree Sanatan Dharma Sabha

[۱۳] - Iskcon

[۱۴] - Shri Shankarashm

[۱۵] - Hindu Mandal

[۱۶] - Shakti

[۱۷] - BAPS Shri Swaminarayan Mandir

کد خبر 9539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =