شاید کسی نداند که چرا تانزانیا قویاً از بازگرداندن کرسی جمهوری خلق چین در سازمان ملل حمایت کرد. بسیاری از مردم معتقد بودند که این اتفاق نمی تواند رخ دهد. این مقاله به نسل‌های جوان‌تر اجازه می‌دهد تا تاریخ دوستی چین و آفریقا را بدانند. در واقع شصت سال از آغاز همکاری تانزانیا و چین می گذرد. با استقلال تانگانیکا، چین در ۹ دسامبر ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک با تحت الحمایه سابق بریتانیا برقرار کرد.

ارزیابی روابط منحصر به فرد چین و تانزانیا در ۶۰ سال گذشته

شاید کسی نداند که چرا تانزانیا قویاً از بازگرداندن کرسی جمهوری خلق چین در سازمان ملل حمایت کرد. بسیاری از مردم معتقد بودند که این اتفاق نمی تواند رخ دهد. این مقاله به نسل‌های جوان‌تر اجازه می‌دهد تا تاریخ دوستی چین و آفریقا را بدانند. در واقع شصت سال از آغاز همکاری تانزانیا و چین می گذرد. با استقلال تانگانیکا، چین در ۹ دسامبر ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک با تحت الحمایه سابق بریتانیا برقرار کرد.

بعدها زنگبار در ۱۱ دسامبر ۱۹۶۳ وارد روابط دوجانبه با چین شد. برخی از ناظران به درستی مشاهده کردند که چین و تانزانیا همیشه در ارتباط بوده اند.

از نظر تاریخی، روابط تانزانیا و چین بر حمایت از پروژه های توسعه اقتصادی مستمر و تقویت همکاری بین آنها متمرکز بوده است. برای مثال، در اوایل دهه ۱۹۷۰، چین به ساخت راه‌آهن تانزانیا - زامبیا (TAZARA) کمک کرد، که زامبیا محصور در خشکی را به شهر بندری دارالسلام متصل می‌کرد.

بین سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۷۵، جمهوری خلق چین از امکانات مالی، نیروی کار و فنی استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود که ۱۸۶۰ کیلومتر راه آهن تکمیل شده است. وقتی صحبت از نیروی کار شد، چین ۵۶۰۰۰ نفر را برای این پروژه با همکاری کارگران تانزانیا و زامبیا اختصاص داد. از طریق این پروژه، چین ۴۷ کارشناس و تکنسین راه آهن را از دست داد. سال‌های اخیر شاهد تکمیل استادیوم ملی جدید تانزانیا (که اکنون به استادیوم بنجامین مکپا تغییر نام داده) و کتابخانه پیشرفته دانشگاه دارالسلام با کمک چین تکمیل شده است. در سال ۲۰۱۹، پروژه ۱۰ میلیارد دلاری بندر باگامویو تحت ابتکار کمربند و جاده متوقف شد، اما از ژوئن سال جاری مورد مذاکره مجدد برای تعدیل شرایط آن قرار گرفت.

 چین و تانزانیا در یک رویکرد نسبتاً منحصربه‌فرد، موافقت‌نامه‌هایی را برای تسهیل اجرای چندین پیمان همکاری توافق شده امضا کرده‌اند. به عنوان مثال، در اواسط سال ۲۰۲۱، سفارت چین در تانزانیا و وزارت دارایی و برنامه ریزی تانزانیا توافقنامه همکاری را برای ارائه کمک رایگان چین به تانزانیا برای حمایت از پروژه های ساختمانی که توسط چین و تانزانیا مورد مذاکره و تایید قرار گرفته اند، امضا کردند.

این سبک از تامین مالی توسعه به این معنی است که پروژه های همکاری شاهد اجرای روان و سریعتر نسبت به زمانی است که هیچ افزایشی از سوی تامین مالی عمومی وجود نداشت.

جالب اینجاست که داده های بانک جهانی تایید می کند که چین میلیون ها نفر از ساکنان روستایی خود را از فقر نجات داده است و این تعداد بیش از ۷۰ درصد از کل جهان را تشکیل می دهد.

قابل درک است که جهان باید در کنار رئیس جمهور چین بایستد که از "جهان برای ایجاد جامعه ای با آینده مشترک برای بشریت" دعوت می کند همانطور که در سال ۲۰۱۷ در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو حضور داشت. چین در چشم انداز خود تانزانیا شاهد این واقعیت است که چین با این دیدگاه زندگی می کند!

بازگشت چین به سازمان ملل در همه جا معنا داشته است و اهمیت آن از احیای سرزندگی سازمان ملل متحد است، زیرا این کشور یکی از مهمترین اعضای مؤسس سازمان ملل است و نقش اساسی در این سازمان جهانی ایفا می کند. به طور کلی، چین طی سال‌ها از چندجانبه‌گرایی حمایت کرده است و تقریباً در همه سازمان‌های بین‌دولتی نقشی مسئولانه ایفا می‌کند.

گزارش ها نشان می دهد که چین بیش از ۶۰۰ کنوانسیون بین المللی را امضا کرده است. این نه تنها موقعیت و نفوذ آن را در سازمان ملل متحد، بلکه در چشم انداز بین المللی به طور کلی تحکیم می کند.

در پرداختن به چالش‌های جهانی، چین در حمایت از توافق‌نامه پاریس که راه‌حل‌هایی برای تغییرات آب و هوای جهانی و توسعه پایدار ارائه می‌دهد، کمک زیادی کرد.

چین همچنین متعهد است که با به تعویق انداختن بازپرداخت وام ها به اقتصادهای در حال مشکل کمک کند تا شکاف شمال-جنوب را کاهش دهد. به همین ترتیب، نیروهای مسلح چین در ۳۰ سال گذشته نقش مهمی در حفظ صلح چندجانبه ایفا کرده است که نشان دهنده عزم چین برای حمایت و مشارکت در عملیات حفظ صلح سازمان ملل است.
در پرداختن به نگرانی های جهانی بهداشت عمومی، جمهوری خلق چین نیز سهمی داشته است. از زمان شیوع ویروس کرونا، چین ۱.۵ میلیارد دوز واکسن و مواد خام را به بیش از ۱۰۰ کشور و سازمان بین المللی ارائه کرده است.

علاوه بر این، این کشور یک عملیات بشردوستانه اضطراری را راه اندازی کرده و به بیش از ۱۵۰ کشور و ۱۴ سازمان بین المللی تجهیزات پزشکی ارائه کرده است. قابل ذکر است، چین قول داده است که واکسن های کووید-۱۹ خود را به یک کالای عمومی جهانی تبدیل کند تا از مقرون به صرفه بودن و دسترسی به واکسن ها در کشورهای در حال توسعه اطمینان حاصل کند. به طور خلاصه، چین همچنین قول داده است که با جامعه جهانی به منظور حل اختلافات و اختلافات دیپلماتیک همکاری کند. برای پیشبرد دموکراسی؛ حمایت از چشم انداز جدید امنیت مشترک، فراگیر، تعاونی و پایدار؛ برای مبارزه با تهدیدات امنیتی غیر سنتی؛ ارتقای نوسازی ظرفیت و سیستم حکمرانی جهانی و ایجاد مشترک جهانی از امنیت جهانی.

فراتر از این، جمهوری خلق چین آماده همکاری با همه کشورها برای تقویت همبستگی جهانی به شیوه ای برد-برد، و تلاش برای نظم اقتصادی پایدار جهانی پس از کووید و ساختن مشترک جهانی از رفاه مشترک است. مانند نخست وزیر سابق و نماینده دائم وقت تانزانیا در سازمان ملل متحد. سلیم احمد سلیم خاطرنشان کرد، حمایت تانزانیا از احیای کرسی قانونی جمهوری خلق چین در سازمان ملل تصادفی نبود، بلکه تانزانیا، به دلیل اعتقاد راسخ به اینکه عضویت چین کلیدی برای پویایی سازمان ملل است، از بازسازی این کشور حمایت کرد. طی سال‌ها، چین سهم مهمی در توسعه اقتصادی آفریقا داشته است و برای پیشبرد رهایی اقتصادی آفریقا زنده باد دوستی بین آفریقا و چین بسیار مهم بوده است!

(این مقاله توسط مرکز روابط خارجی در دارالسلام ارائه شده است).


 

کد خبر 9549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =