قبل از جشن چهلمین سالگرد همکاری عالی توسعه سوئیس و تانزانیا، روزنامه سیتیزن این فرصت را داشت تا مصاحبه ای فشرده اما اختصاصی با دیدیه شاسوت (Didier Chassot) سفیر سوئیس در تانزانیا انجام دهد.

عکس سفیر

عکس سفیر

   

قبل از جشن چهلمین سالگرد همکاری عالی توسعه سوئیس و تانزانیا، روزنامه سیتیزن این فرصت را داشت تا مصاحبه ای فشرده اما اختصاصی با دیدیه شاسوت (Didier Chassot) سفیر سوئیس در تانزانیا انجام دهد. مصاحبه به شرح زیر بود:

تانزانیا و سوئیس روابط مستحکمی دارند که به دهه ۱۹۶۰ باز می گردد. چه چیزی روابط نزدیک را تا به امروز شکل داده است؟ برای اطمینان از ماندگاری آنها برای آیندگان چه کاری انجام می شود؟

سوئیس و تانزانیا سابقه طولانی همکاری دوجانبه پربار دارند. مبادلات بین مردم ما نزدیک به ۱۰۰ سال پیش است. طی دهه‌ها، سوئیس و تانزانیا از طریق مبادلات سیاسی و همکاری‌های اقتصادی و توسعه، مشارکت‌های قوی ایجاد کرده‌اند.

دو کشور ما شاهد پیشرفت مداوم در روابط دوجانبه مبتنی بر احترام و درک متقابل و تعهد به توسعه انسانی بوده‌اند.

ما مشتاقانه منتظریم تا شراکت سوئیس و تانزانیا را به اوج برسانیم، شتاب خوب مبادلات را حفظ کنیم و همکاری خود را در اجرای دستور کار ۲۰۳۰ تقویت کنیم.

در سال ۱۹۸۱، تانزانیا به یک کشور اولویت دار برای کمک های توسعه سوئیس تبدیل شد. چه چیزی باعث این تصمیم شد؟

استراتژی همکاری بین المللی سوئیس، کشورهای دارای اولویت را برای همکاری بین المللی سوئیس تعریف می کند. سوئیس کشورهای دارای اولویت را بر اساس معیارهای مختلفی مانند نیازهای شناسایی شده و ارزش افزوده کمک سوئیس انتخاب می کند.

همکاری سوئیس در کشورها و مناطقی کار می‌کند که از آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر بحران‌های مختلف اجتماعی، زیست‌محیطی و سیاسی هستند، اما همچنین در کشورهایی که شرایط مطلوبی را ارائه می‌دهند و تلاش می‌کنند با اصول حکمرانی خوب مطابقت داشته باشند، کار می‌کند. تانزانیا در آن زمان با این معیارها مطابقت داشت و اکنون نیز دارد.

سال ۲۰۲۱ چهلمین سالگرد افتتاح دفتر همکاری سوئیس در دارالسلام است. برخی از نقاط عطف مهمی را که طی سال‌ها به دست آمده‌اند، به ما بگویید

در اوایل دهه ۸۰، سوئیس تصمیم گرفت که با توجه به نیاز تانزانیا به تعدیل‌های ساختاری بلندمدت، حمایت بین بخشی بسیار مهم بود و به طور فزاینده‌ای بخشی از حمایت کلی سوئیس شد.

سوئیس اولین برنامه چند ساله کشوری خود را در سال ۱۹۸۶ تصویب کرد و از آن زمان تاکنون شش برنامه موفق کشوری داشته ایم که هفتمین و آخرین آن در سال جاری آغاز شده است.

سوئیس بیش از ۱ میلیارد دلار در بهبود زندگی میلیون ها نفر از مردم تانزانیا کمک کرده است. برخی از حوزه های اولویت دار و نتایج به دست آمده کدامند؟

مشارکت توسعه سوئیس و تانزانیا چندین دستاورد داشته است. سوئیس سهم قابل توجهی در بخش بهداشت، به ویژه در تامین مالی سلامت، ساختن موسسات و آموزش پرسنل بهداشتی ماهر داشته است.

یکی از دستاوردهای قابل توجه در مبارزه با مالاریا بوده است، جایی که سوئیس به تبدیل تانزانیا به یکی از پیشتازان مبارزه با این بیماری کمک کرده است.

به عنوان مثال، با حمایت سوئیس از مؤسسه بهداشتی مشهور Ifakara و با همکاری سایر گروه‌های تحقیقاتی بین‌المللی سوئیسی و غیر سوئیسی، این مؤسسه شواهد قابل توجهی برای سیاست‌های بهداشت عمومی ایجاد کرده است.

سوئیس در گفت و گوهای سیاست مبتنی بر شواهد شرکت کرده است و پیشرو در انجام اصلاحات عمده در بخش بهداشت بوده است.

حکمرانی خوب یکی دیگر از حوزه‌های کلیدی است که سوئیس تلاش می‌کند تا حد ممکن در تانزانیا به آن کمک کند. سوئیس از سال ۲۰۱۶ کارشناسان جاسازی شده بلندمدتی را به اداره پیشگیری و مبارزه با فساد (PCCB) ارائه کرده است.

این امر نقش مهمی در تلاش های دولت برای مبارزه با فساد داشته است. طی سال‌ها، سوئیس همچنین از سازمان‌های مهم جامعه مدنی در تقویت مسئولیت‌پذیری و نهادهای رسانه‌ای برای توانمندسازی رسانه‌های مستقل و بهبود کیفیت گزارش‌ها حمایت کرده است.

در بخش کشاورزی، حمایت و مشارکت سوئیس در تدوین یک استراتژی ملی پس از برداشت و برنامه اقدام برای کاهش تلفات پس از برداشت، و توسعه بازار مبتنی بر بخش خصوصی برای فناوری‌های پس از برداشت را تحریک کرد.

تقویت نهادهای دولتی و بهبود معیشت جوانان به عنوان مناطق متمرکز تحت برنامه همکاری سوئیس برای تانزانیا در نظر گرفته شده است. سفارت چگونه استراتژی های این تلاش ها را اجرا کرده است؟

برنامه جدید همکاری سوئیس برای تانزانیا به تازگی آغاز شده است. هدف اصلی این برنامه، توانمندسازی جوانان، به ویژه زنان جوان، برای پیشرفت اجتماعی و اقتصادی است.

سوئیس به کمک به تقویت حکومت دموکراتیک ادامه خواهد داد. و حمایت از اصلاحات نهادهای دولتی برای افزایش درآمدهای عمومی، تمرکززدایی منابع و ارائه خدمات عمومی با کیفیت، عادلانه و پاسخگو برای همه شهروندان. حمایت ما همچنین بر مقابله با فساد، که عامل اصلی بازدارنده توسعه هر کشور است ، تأکید دارد .

 برای افزایش پاسخگویی و کارآیی مخارج عمومی، ما از اداره تفتیش ملی و همچنین عملکرد حسابرسی داخلی وزارت مالیه و نهادهای مختلف دولتی در بررسی دقیق استفاده از بودجه عمومی حمایت می کنیم. سوئیس همچنین از شهروندان، رسانه ها و جامعه مدنی در پاسخگویی به دولت های ملی و محلی و اطمینان از شنیده شدن صدای شهروندان در تصمیم گیری های عمومی حمایت می کند.

جمعیت رو به رشد جوانان در تانزانیا فرصت بزرگی برای تسریع رشد فراهم می کند و توانمندسازی این گروه برای پیشرفت آینده کشور بسیار مهم است.

سوئیس متعهد به کاهش موانع اجتماعی-اقتصادی، حمایت از راه‌حل‌های نوآورانه و تقویت چشم‌انداز اقتصادی برای جوانان، به‌ویژه زنان جوان، از طریق دسترسی به آموزش و پرورش حرفه‌ای و بازارها است.

بر اساس تجربه و تمرین خود در سوئیس، ما متقاعد شده‌ایم که توسعه مهارت‌های حرفه‌ای (VSD) می‌تواند نقشی محوری برای دسترسی‌پذیرتر، مولدتر و با درآمد مناسب‌تر مشاغل ایفا کند، به شرطی که با تقاضای اقتصاد مطابقت داشته باشد.

دسترسی به مهارت ها چالشی برای جوانان تانزانیا است. در راستای استراتژی توسعه مهارت های ملی (NSDS) که به تازگی تایید شده است، سوئیس تصمیم گرفت از برنامه مهارت های استخدامی تانزانیا (SET) حمایت کند. هدف این برنامه بهبود دسترسی، ارتباط و کیفیت VSD به منظور بهبود چشم انداز اشتغال جوانان سودمند (خود) است.

بهبود خدمات بهداشتی و درمانی در تانزانیا قبل و بعد از تأسیس SDC همیشه در اولویت سوئیس بوده است. چه پیشرفت هایی در بخش سلامت حاصل شده است و چه اقداماتی در حال انجام است؟

دستیابی به سلامت بهتر یک ویژگی برجسته در برنامه همکاری است. هدف سوئیس تقویت بیشتر ظرفیت‌های بخش سلامت، فعال‌سازی فعالیت‌های مدنی در زمینه حاکمیت سلامت، و تسهیل دسترسی به خدمات بهداشتی، از جمله در زمینه‌های سلامت جنسی و باروری و خشونت مبتنی بر جنسیت است.

ما برنامه محافظت از جوانان (SYP) را در تانزانیا به همراه UNFPA آغاز کرده ایم. SYP مداخله ای مکمل برای برنامه های موجود ما است که جوانان را هدف قرار می دهد. هدف آن برابری جنسیتی و دسترسی بیشتر به سلامت جنسی و باروری و حقوق همه جوانان تانزانیایی است.

هدف از این برنامه، توانمندسازی نوجوانان و جوانان ۱۰ تا ۲۴ ساله با تمرکز ویژه بر دختران نوجوان برای محافظت از خود در برابر عفونت های مقاربتی از جمله HIV، بارداری ناخواسته، سقط جنین ناایمن، ازدواج های زودهنگام، خشونت های جنسیتی و مضر است. اقدامات فرهنگی هدف SYP نیز ترویج هنجارهای برابر جنسیتی و رفتارهای محافظتی در کشورهای مختلف است.

قبلاً به مؤسسه سلامت ایفاکارا اشاره کردم، اما اجازه دهید اضافه کنم که سوئیس علاوه بر مشارکت در برنامه استراتژیک پنج ساله خود، سرمایه اولیه را به مرکز نوآوری ایفاکارا ارائه می کند، که توجه خود را بر ایجاد راه حل هایی برای چالش های معیشتی که جوانان با آن مواجه هستند متمرکز می کند.

سوئیس در ترویج تامین مالی پیشرفته مراقبت های بهداشتی در تانزانیا از طریق SDC تاثیرگذار بود. به ما بگویید که چگونه ایده های نوآورانه اجرا شده در بهبود معیشت و رفاه میلیون ها نفر از مردم تانزانیا مفید بوده است.

سوئیس یک رویکرد دو طرفه برای تامین مالی مراقبت های بهداشتی در تانزانیا اتخاذ کرده است. از یک طرف، همراه با شرکای دیگر، سوئیس صندوق سبد سلامتی (HBF) حمایت کرده است

از زمان آغاز آن در سال ۱۹۹۹. HBF یک مکانیسم بودجه مخلوط اجازه می دهد بودجه داخلی و خارجی برای شرکت تامین مالی برنامه ریزی استراتژیک بخش بهداشت و درمان کشور و پس از آن است برنامه های سالانه سلامت در سطح مرکزی، منطقه ای، منطقه ای و مرکز بهداشتی. از سال ۲۰۱۸، HBF از یک مکانیسم نوآورانه پیروی می کند - تامین مالی مستقیم تسهیلات بهداشتی - که در آن ۹۰٪ پول صندوق به طور مستقیم به بیش از ۶۰۰۰ مرکز بهداشت عمومی در سراسر کشور هدایت می شود. دسترسی به بودجه در سطح تسهیلات صحی مدیریت مالی عمومی را بهبود بخشیده و ولسوالی ها را قادر می سازد تا مراقبت های صحی بهتری ارائه دهند.

از سوی دیگر، سوئیس در سال ۲۰۱۰ برنامه ارتقاء سلامت و تقویت سیستم (HPSS) خود را راه اندازی کرد. هدف HPSS ارائه مراقبت های اولیه پزشکی به جمعیت روستایی از طریق صندوق بیمه سلامت جامعه است. سیستم بیمه مبتنی بر گوشی های هوشمند به جمعیت روستایی اجازه می دهد تا به خدمات بهداشتی در هر نقطه از کشور دسترسی داشته باشند.

سفارت همچنین با دفتر رئیس جمهور - اداره منطقه ای و دولت محلی برای راه اندازی سیستم منطقه ای "جازیا" Prime Vendor به عنوان یک راه حل پشتیبان برای جلوگیری

از ذخیره داروها و تجهیزات پزشکی در کلینیک ها همکاری کرد. ما همچنین گفتگوهایی را در

این زمینه با بازیگران مربوطه در زنگبار آغاز کرده ایم و مشتاقانه منتظر حمایت از تلاش ها در همین راستا هستیم.

به طور مشابه، سوئیس چگونه به تانزانیا در مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ کمک کرده است؟

سفارت در اوایل همه‌گیری برای حمایت از تلاش‌های دولت در مبارزه با COVID-۱۹ اقدام سریعی انجام داد. سوئیس نقش فعالی در هماهنگی اهداکنندگان داشت و با همتایان دولتی خود در مورد تعدادی از موضوعات کلیدی مذاکره کرد. طرح اولیه آمادگی و پاسخ به بیماری همه گیر ظرفیت آزمایش محدود را در آزمایشگاه ملی مشخص کرد.

بنا به درخواست دولت و به طور مشترک با Fondation Botnar، در آوریل ۲۰۲۰ سفارت مؤسسه بهداشتی Ifakara را موظف به تهیه ۱۰ دستگاه PCR و معرف برای پشتیبانی از آزمایش غیرمتمرکز در ۱۰ مرکز در سراسر کشور، از جمله سه مرکز در زنگبار، کرد.

همان طرح پاسخگویی خواستار گسترش خط تلفن ملی کووید-۱۹ بود که در ابتدا تنها با شش اپراتور کار می‌کرد. ما از افزایش ظرفیت خط تلفن پشتیبانی کردیم تا به طور مداوم ۳۰ اپراتور در ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته در دسترس باشند. علاوه بر این، سفارت بودجه ویژه ای به صندوق جمعیت ملل متحد برای راه اندازی میز خشونت مبتنی بر جنسیت در مرکز تماس. سوئیس همچنین از یونیسف برای حفظ خدمات منظم مراقبت های بهداشتی اولیه در سراسر کشور و سازمان جهانی بهداشت و دفتر هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد برای تقویت هماهنگی پاسخ به همه گیری توسط دولت و شرکای خارجی حمایت کرد.

ایجاد اصلاحات برای توانمند ساختن دولت تانزانیا برای ارائه خدمات اولیه بهتر به شهروندان یکی از دستورالعمل های سنتی سوئیس است. برخی از اصلاحات عمده به دست آمده چیست؟

سوئیس از تعدادی اصلاحات کلیدی در بخش بهداشت حمایت کرد. یکی از آنها حمایت از تمرکززدایی مالی ۹۰ درصد از حمایت های بخش خارجی به بیش از ۶۰۰۰ کلینیک عمومی در سراسر کشور بود.

سوئیس همچنین از گسترش تامین مالی سلامت از طریق بیمه اجتماعی با ایجاد "صندوق سلامت جامعه بهبودیافته" (iCHF) برای افزایش دسترسی به مراقبت های بهداشتی با کیفیت برای افراد در بخش غیررسمی حمایت کرد.

موارد دیگر عبارتند از مفهوم سازی یک بیمه ملی سلامت همگانی اجباری، رسیدگی به کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، و دیجیتالی کردن سیستم سلامت.

سوئیس همیشه مشارکت خصوصی و دولتی را تشویق کرده است. در ۴۰ سال SDC، سفارت سوئیس چگونه با بخش خصوصی و دولت برای دستیابی به اهداف توسعه مشترک همکاری کرده است؟

ما معتقدیم که بخش خصوصی نقش مهمی در توسعه هر کشور ایفا می کند. امروز، از طریق مشارکت بخش خصوصی، ما توسعه نوآوری‌هایی را پیرامون

اصلاحات سیستم، فناوری‌ها و تغییرات اجتماعی دنبال می‌کنیم که بر معیشت جوانان، به‌ویژه زنان جوان تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

این اتفاق می افتد، برای مثال، از طریق پزشکی از راه دور، زنجیره بلوک برای اتوماسیون و امور مالی عمومی  مدیریت، دیجیتالی شدن مدیریت سلامت و پشتیبانی استارتاپ ها. از طریق «برنامه نوآوری برای تغییر اجتماعی» جدید ما، سوئیس با کنسرسیومی از شرکای بخش خصوصی برای راه‌اندازی یک صندوق نوآوری کاتالیتیک همکاری خواهد کرد که منابع مالی مرتبط با تأثیر و ظرفیت‌سازی فنی را برای شرکت‌های تأثیر اجتماعی در تلاش‌های رشدشان فراهم می‌کند. لیست ادامه دارد. مطمئناً هدف ما افزایش بیشتر دامنه تعامل بخش خصوصی خود در تانزانیا است.

پروژه فرصت‌های اشتغال جوانان (OYE) تحت مشارکت سوئیس و تانزانیا به کارآفرینان جوان تانزانیایی کمک کرده تا کسب‌وکار خود را ایجاد کنند. چه تعداد از جوانان به طور مستقیم از این پروژه بهره برده اند و هدف بزرگتر چیست؟

هدف پروژه OYE افزایش پایدار اشتغال و درآمد جوانان از طریق توسعه مهارت‌ها و شایستگی‌ها از طریق آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارت‌های زندگی، کارآموزی و پشتیبانی پس از آموزش است.

در نتیجه، جوانان برای فرصت‌های بازار محلی برای اشتغال و توسعه شرکت در بخش‌هایی با پتانسیل واقعی برای ایجاد اشتغال آماده می‌شوند. از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، این پروژه بیش از ۱۶۰۰۰ زن و مرد جوان را از طریق آموزش های فنی، زندگی و مهارت های تجاری بهره مند کرد. فاز دوم پروژه OYE در سال جاری راه اندازی شد و انتظار می رود تاثیر بیشتری داشته باشد.

مذاکرات آب و هوا اولویت دولت سوئیس است. به غیر از معاهدات و مجامع بین المللی، آیا تلاش های گسترده دیگری برای تعامل با تانزانیا در موضوع تغییرات آب و هوا و اجرای توافقنامه پاریس در ۴۰ سال گذشته وجود دارد؟

در تانزانیا جنگل های طبیعی در حال از بین رفتن هستند. جنگل زدایی به طیف گسترده ای از مشکلات زیست محیطی از جمله تغییرات آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی، سیل، کاهش

جریان رودخانه در فصل خشک و رانش زمین کمک می کند. جنگل زدایی بیشتر در زمین های روستا اتفاق می افتد و کشاورزی و تولید زغال چوب محرک های اصلی آن هستند.

در حال حاضر تقریباً ۸۵ درصد انرژی مورد نیاز تانزانیا از طریق استفاده از زغال چوب و هیزم تأمین می شود که کم هزینه و به صورت محلی در دسترس است. در حالی که استفاده از منابع جایگزین انرژی در حال پیشرفت است، انتظار می رود که این منبع اصلی انرژی حداقل تا ۲۰ سال باقی بماند. از سال ۲۰۱۲، سوئیس از مدل مدیریت جنگل مبتنی بر جامعه (CBFM) با شرکت‌های مبتنی بر جنگل‌های طبیعی پایدار، مانند تولید زغال چوب و برداشت چوب حمایت می‌کند.

این مدل برای تشویق جوامع برای حفظ جنگل‌ها در زمین روستایی از طریق بهبود درآمد برای تولیدکنندگان، رسمی‌سازی تولید و ایجاد درآمد برای پروژه‌های توسعه جامعه مؤثر بوده است. در طول پنج سال اول برنامه، کاهش قابل توجهی در نرخ جنگل زدایی ثبت شد. با این حال، به نظر می رسد که این روند اکنون معکوس شده است، که مایه نگرانی است. سوئیس از دولت در تلاش برای توسعه استراتژی اجرای سیاست ملی جنگل (۲۰۲۱ - ۲۰۳۱) حمایت کرد که هدف آن افزایش سطح CBFM از ۲.۷ میلیون امروز به ۱۶ میلیون هکتار در سال ۲۰۳۱ است.

شما به عنوان سفیر به چه چیزی بیش از همه افتخار می کنید، و وقتی خدمت شما به پایان رسید، دوست دارید چه میراثی را به عنوان بازتابی از روابط گسترده تر سوئیس و تانزانیا از خود به جای بگذارید؟

خیلی جای غرور نیست، اما امیدوارم وقتی زمانش برسد، بتوانم به گذشته نگاه کنم و بگویم که همراه با تیم در سفارت هر کاری که از دستمان برمی آمد انجام دادیم، و سپس برخی برای حمایت از امور سیاسی و بیشتر توسعه اجتماعی-اقتصادی تانزانیا و تنوع بیشتر روابط و تقویت دوستی بین دو کشورمان، با همان روحیه احترام متقابل، منافع و کامیابی که تاکنون الهام بخش ما بوده است.

اما،  قرار است چند سال دیگر در این کشور زیبا بمانم پس لطفاً برای دیدن رفتن من اینقدر عجله نکنید!

کد خبر 9718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =