کلیسای انجیلی لوتری در تانزانیا (ELCT) فدراسیون کلیساهای لوتری در تانزانیا است و یکی از بزرگترین فرقه های لوتری در جهان، با بیش از 6 میلیون عضو، و یا 13٪ از جمعیت تانزانیا و دومین کلیسای بزرگ لوتری در جهان و بزرگترین کلیسای لوتری در شرق آفریقا است.

کلیسای انجیلی لوتری در تانزانیا (ELCT)

لوتریسم

لوتریسم با الهیات مارتین لوتر همراه است و نوشته های رسمی اعترافات آن در کتاب توافق (Book of Concord) یافت می شود . لوتریسم عموماً اعتراف بدون تغییر آگسبورگ (نه variata ) را به عنوان شاهد واقعی انجیل می پذیرد. روحانیون لوتری تمایلی به پذیرش آموزه خطای کتاب مقدس ندارند، اما در روش های مختلف تحلیل علمی برای کمک به درک کتاب مقدس، به آن اعتبار می دهند. این با اکثر ارگان های معتدل پروتستان و بر خلاف روش دستوری کلیسای لوتری - اتحادیه میسوری در ایالات متحده، که قوانین تاریخی را اجرا می کند - در تفسیر کتاب مقدس مطابقت دارد.

مانند سایر ارگان های کلیسای لوتری، ELCT (The Evangelical Lutheran Church in Tanzania) به دو آیین اعتراف می کند : عشای ربانی و تعمید مقدس (از جمله تعمید نوزاد ). اعتراف و تبرئه اغلب به عنوان یک آیین دینی گنجانده شده است. با این حال، از آنجایی که این بازگشت به بخشش داده شده در غسل تعمید است، به طور دقیق، تنها دو آیین مقدس وجود دارد.

با توجه به مراسم عشای ربانی، ELCT به دکترین لوتری اتحاد مقدس پایبند است، یعنی بدن و خون مسیح واقعاً «درون، همراه و زیر» نان و شراب وجود دارد. همه مشمولان به صورت شفاهی نه تنها نان و شراب، بلکه همان بدن و خون مسیح را که بر روی صلیب برای آنها داده شد، دریافت می کنند. اعضای فرقه‌های دیگر گاهی از این به عنوان اعتقاد به اثبات متقابل یاد می‌کنند. با این حال، لوتریان تبیین فلسفی همدلی را رد می کنند، ترجیح می دهد حضور بدن و خون خداوند را مرموز بداند تا اینکه توسط فلسفه بشری قابل توضیح باشد. اعتقاد لوتری به شخصیت اسرارآمیز مقدس نان و شراب تقدیس شده بیشتر شبیه اعتقادات کاتولیک رومی و ارتدوکس شرقی است تا دیدگاه اکثر پروتستان ها. در مقابل، اکثر اعضای کلیسای پروتستان شک دارند یا آشکارا انکار می کنند که بدن و خون واقعی مسیح در شام خداوند خورده شده است.

کلیسای انجیلی لوتری

کلیسای انجیلی لوتری در تانزانیا (ELCT) فدراسیون کلیساهای لوتری در تانزانیا است و یکی از بزرگترین فرقه های لوتری در جهان، با بیش از 6 میلیون عضو، و یا 13٪ از جمعیت تانزانیا و دومین کلیسای بزرگ لوتری در جهان و بزرگترین کلیسای لوتری در شرق آفریقا است.

این کلیسا توسط اسقف بزرگ هدایت می شود و بیست و پنج اسقف وابسته به نمایندگی از 26 دایره اسقفی را شامل می شود. دفتر مرکزی کلیسا در آروشا است، و این کلیسا از سال 1967 میلادی صاحب هتل سافاری جدید در آروشا می باشد.

این کلیسا به کنفرانس کلیساهای سراسر آفریقا (AACC)، شورای مسیحیان تانزانیا، مجمع جهانی لوتریان اعترافی، انجمن میسیونال و فدراسیون جهانی لوتری وابسته است.

کلیسای انجیلی لوتری در تانزانیا، سازمانی است که به مردم تانزانیا کمک می کند و فرصت های عبادت، آموزش مسیحی و خدمات اجتماعی متعددی از جمله کمک در بلایا، مراقبت های بهداشتی، و آموزش و کمک به درمان ایدز را ارائه می دهد.

تاریخ

اولین مبلغان لوتری در سال 1887 زمانی که انجمن مبلغان انجیلی برای شرق آفریقا (EMS) مستقر در برلین، آلمان، یک ایستگاه تبلیغی را در کیگامبونی، دارالسلام تأسیس کرد، به آفریقای شرقی آن زمان آلمان رسیدند . گروه دوم مبلغان نیز از آلمان بودند که از طریق آفریقای جنوبی وارد شده و در منطقه ارتفاعات جنوبی تانزانیا مستقر شدند . مأموریت های مشابه از آلمان در پایان قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به طور مداوم به منطقه می رسید. این فعالیت های تبلیغی با وجود وقفه در جنگ های هه هه (Hehe Wars) در سال 1891، قیام ماجی ماجی(Maji Maji Uprising) در 1905-1907، جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم ادامه پیدا کرد.

در سال 1938، هفت کلیسای لوتری به صورت آزادانه در فدراسیون کلیساهای لوتری در تانگانیکا جمع شدند. سپس کلیساهای عضو ادغام شدند و به کلیسای انجیلی لوتری در تانزانیا تبدیل شدند.

در سال 1964، یوهانس لیلیه ( Johannes Lilje)، که در آن زمان ریاست اسقف کلیسای متحد لوتری انجیلی آلمان را بر عهده داشت، استفانو موشی (Stefano Moshi) را که به عنوان اولین رئیس هیئت تازه تأسیس کلیسا انتخاب شده بود و از طرفداران تأسیس مقام اسقفی بود، به عنوان اولین رئیس اسقف های ELCT تعیین کرد.

سازمان

مقر کلیسا در آروشا است. این بودجه عمدتاً از طریق مجموعه ها و کمک های مالی و همچنین از طریق کمک های مالی پروژه از کلیساهای شمال جهانی تأمین می شود.

مجمع عمومی کلیسا هر چهار سال یکبار تشکیل می شود. یک شورای اجرایی به ترتیب متشکل از :

· اسقف های اعظم

· دبیران کل اسقف

· مدیران مؤسسات کلیسا

و هر سال سه بار تشکیل جلسه می دهند، در حالی که یک کمیته اجرایی جلسات بیشتری تشکیل  می شود.

کلیسای انجیلی لوتری در تانزانیا توسط یک اسقف رئیس یا "Mkuu" که برای دوره های چهار ساله انتخاب می شود، و 24 اسقف که ریاست اسقف های محلی خود را بر عهده دارند، رهبری می شود. رئیس فعلی ELCT فردریک اونائل شو ( Fredrick Onael Shoo) است.

اسقف های اعظم 

دوره     نام

1964-1976    استفانو موشی

1976-1992    سباستین کولووا

1994–2007   سامسون موشمبا

2007–2016   الکس مالاسوزا

2016–اکنون    فردریک اونائل شو

چارت سازمانی

کلیسای انجیلی لوتری در تانزانیا (ELCT)

تأسیس دانشگاه تومینی (Tumaini)

دانشگاه تومینی ماکومیرا (TUMA) توسط کلیسای انجیلی لوتری در تانزانیا (ELCT) در سال 1996 با نام: دانشگاه تومینی تأسیس شد. تأسیس دانشگاه به دنبال تصمیم دولت تانزانیا برای آزادسازی بخش آموزش و متعاقباً تصویب قانون آموزش (اصلاح) شماره 10 در سال 1995 صورت گرفت. دانشگاه توسط شورای اعتباربخشی آموزش عالی به رسمیت شناخته شده است.

پردیس کالج الهیات لوتری ماکومیرا (LTCM) اکنون به پردیس اصلی دانشگاه تومینی ماکومیرا تبدیل شده است.

ماموریت

مأموریت این دانشگاه این است که اعضای هیئت علمی و دانشجویان خود را در مطالعات آموزش عالی متعهد به دستیابی به حقیقت از طریق تحقیقات و پرس و جوهای علمی درگیر کند. هدف اصلی آن ارتقای آموزش عالی به معنای وسیع آن است که در حقیقت یابی تحت هدایت و اطاعت از کلام خدا تحقیق کند.

ساختار دانشگاه

از ژانویه 2013، ساختار و مدیریت جدید دانشگاه به شرح زیر است:

دانشگاه تومینی ماکومیرا، سابقاً کالج الهیات لوتری در ماکومیرا، اکنون پردیس اصلی دانشگاه است.

کالج پزشکی مسیحی کلیمانجارو

کالج دارالسلام شعبه ای از این دانشگاه است.

کالج دانشگاه استفانو موشی به عنوان کالج تشکیل دهنده دانشگاه تومینی ماکومیرا باقی مانده است.

کالج دانشگاه جوزیا کیبیرا در ژانویه 2013 به عنوان کالج تشکیل دهنده دانشگاه تومینی ماکومیرا راه اندازی شد.

کالج دانشگاه جنوبی هایلندز (SHUCO) که قبلاً کالج تربیت معلم لوتری امبیا بود در مارس 2013 به عنوان کالج تشکیل دهنده دانشگاه تومینی Makumira با نام: TUMA Mbeya Centre افتتاح شد.

کالج دانشگاه ایرینگا از 25 اکتبر 2013 به یک دانشگاه کاملاً پیشرفته با نام جدید تبدیل شد: دانشگاه ایرینگا ایرینگا.

کالج پزشکی مسیحی کلیمانجارو در حال تبدیل شدن به یک دانشگاه مستقل است.

کالج دانشگاهی سباستین کولووا تحت نام جدید خود مختار شد: دانشگاه یادبود سباستین کولووا (SEKOMU) از اکتبر 2012.

روحانیت و بدنه کلیسا

کلیسای انجیلی لوتری در تانزانیا، استخدام 1360 کشیش (28 تن از آنها در خارج از کشور)، 3000 غیر روحانی مبلغان انجیلی، و 300 مسئول جامعه برای کمک به کار کلیسا (2014 کلیسا). زنان در تمام اسقف‌های ELCT منصوب نمی‌شوند. با این حال، از سال 1990، کلیسای ملی زنان را منصوب می کند. انتصاب زنان موضوعی حساس در ELCT است. در حال حاضر، اسقف‌های محلی تصمیم خود را در مورد انتصاب یا عدم انتصاب زنان می‌گیرند.

کلیسای انجیلی لوتری در تانزانیا، یکی از سریع ترین کلیساهای در حال رشد در جهان است که رشد سالانه اعضای غسل تعمید یافته حدود 8٪ است.

خدمات اجتماعی

برنامه خدمات اجتماعی برای مأموریت ELCT مرکزی است. خدمات اجتماعی ارائه شده توسط کلیسای لوتری انجیلی در تانزانیا شامل بخش های زیر است:

تحصیلات (متوسطه و دانشگاه)

مالی و اداری

مراقبت های بهداشتی و پزشکی (21 بیمارستان و تعداد زیادی داروخانه محلی)

رسالت و بشارت

برنامه ریزی و توسعه

خدمات اجتماعی و کار زنان

برنامه HIV/AIDS

واکنش به بلایا

حوزه ها

کلیسای انجیلی لوتری تانزانیا از حوزه های منطقه ای زیر تشکیل شده است:

حوزه مرکزی

اسقف دودوما

حوزه شرق دریاچه ویکتوریا

حوزه شرقی و ساحلی

اسقف ایرینگا

اسقف کاراگوه

اسقف کنده

اسقف دریاچه تانگانیکا

اسقف منطقه مارا

اسقف مبولو

اسقف مرو

اسقف موروگورو

حوزه موانگا

حوزه شمالی

اسقف شمال مرکزی

حوزه شمال شرقی

حوزه شمال غربی

اسقف پاره

اسقف راووما

حوزه جنوب

اسقف جنوبی مرکزی

حوزه جنوب شرقی دریاچه ویکتوریا

حوزه جنوب شرقی

حوزه جنوب غربی

اولانگا کیلومبرو

حوزه مرکزی غرب

روابط با کلیساهای دیگر

کلیسای انجیلی لوتری در تانزانیا تصمیم گرفت تا با کلیسای لوتری آمریکای شمالی رابطه برقرار کند و هر دو کلیسا در جلسه ای که در اوت 2013 برگزار شد، "یادداشت تفاهم" را تصویب کردند و راه را برای ارتباط کامل بین دو کلیسا هموار کرد.

منابع:

http://elct.org

www.lutheranworld.org

www.makumira.ac.tz

کد خبر 9883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =