درخواست پارلمان لیبی بر اخراج سفیر انگلیس

کاظم مهرنیا(رییس اداره غرب و مرکز آفریقا)

سخنگوی پارلمان لیبی طی مصاحبه ای، اظهارات سفیر انگلیس نقض قوانین بین المللی درباره روابط دیپلماتیک و نیز نقض حاکمیت لیبی بود ؛ زیرا سفیر از ماندن یا رفتن دولت صحبت کرد.
به گزارش از اسکای نیوز، سخنگوی پارلمان لیبی اظهارات اخیر سفیر انگلیس را نقض قوانین بین المللی حاکم بر روابط دیپلماتیک و نیز حاکمیت لیبی دانست و افزود: او از ماندن یا رفتن دولت صحبت کرد؛ درحالی که این موضوع به هیچ یک از دفاتر دیپلماتیک مستقر در لیبی ارتباط ندارد.
پارلمان لیبی سفیر انگلیس را عنصر نامطلوب خواند و از او خواهد خواست که کشور را ترک کند. این اتفاق پس از جنجال‌ها بر سر توئیت سفارت انگلیس در لیبی افتاد. سفارت انگلیس در توئیتی دولت موقت وحدت ملی را به عنوان نهاد پیشبرد امور تا زمان تحویل قدرت به کابینه منتخب به رسمیت شناخت. البته سفارت انگلیس موضع خود را پس گرفت و بر پایبندی به فرآیند سیاسی، برگزاری فوری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری و حمایت از پارلمان تاکید کرد.
عبدالله بلیحق سخنگوی پارلمان لیبی در این زمینه گفت: این اظهارات سفیر انگلیس در لیبی در محافل دولتی و حتی مردمی محکوم شد. این اظهارات جنجال به پا کرد و خشم همه مردم لیبی را برانگیخت.

ملاحظات کارشناسی:

۱- پارلمان بنا به درخواست ۱۰ نماینده بر اساس قوانین داخلی رای گیری و سفیر انگلیس در لیبی را عنصر نامطلوب قلمداد کرد. طبق بند دوم این قانون، وزارت خارجه تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ خواهد کرد.
۲-بلیحق  سخنگوی پارلمان لیبی تاکید کرد: طبق قانون اساسی لیبی این موضوع جزو اختیارات پارلمان است و برهمین اساس این تصمیم بر اساس قانون اساسی گرفته شده است. با این که این اظهارات پس گرفته شد، اما نقض قوانین بین المللی درباره روابط دیپلماتیک و نیز نقض حاکمیت لیبی بود؛ زیرا سفیر از ماندن یا رفتن دولت صحبت کرد. این موضوع به هیچ یک از دفاتر دیپلماتیک مستقر در لیبی ارتباط ندارد بلکه به طور کامل به مردم و مقاماتی ارتباط پیدا می‌کند که با رای مردم روی کار می‌آیند.

۳-با عنایت به موارد فوق، چه در محافل دولتی بطور عام و چه مردمی  به طور خاص در شبکه‌های اجتماعی مشخص شد که این موضوع خشم مردم لیبی را برانگیخته است.

۴-مقرر شد در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۲۲ انتخابات ریاست جمهوری در لیبی برگزار شود.

۵-دولت انگلیس از سیف الاسلام قذافی در لیبی به عنوان کاندیدای احتمالی به صورت آشکار حمایت می کند.

منبع: اسکای نیوز،مورخ ۰۷/دیماه /۱۴۰۰(۲۸دسامبر۲۰۲۱)

کد خبر 10324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
+ =