رئیس مجلس شورای ملی ترکمنستان در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ در نشست سالانه گفتگوی زنان کشورهای آسیای میانه به صورت ویدئو کنفرانس شرکت نمود.

در این رویداد نمایندگانی از پارلمان‌ها و دولت‌های کشورهای آسیای میانه، برنامه توسعه سازمان ملل متحد، مرکز منطقه‌ای دیپلماسی پیشگیرانه سازمان ملل متحد برای آسیای میانه، ساختار «سازمان ملل متحد-زنان»، نهادهای جامعه مدنی کشورهای آسیای میانه، سازمان «Ra edat» پارلمان برابری زنان کشورهای عرب و رؤسا و نمایندگان اتحادیه زنان آفریقا حضور داشتند.

گفتگوی زنان آسیای مرکزی با حمایت برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) و مرکز منطقه ای سازمان ملل متحد برای دیپلماسی پیشگیرانه برای آسیای مرکزی در دسامبر ۲۰۲۰ و با هدف حمایت از زنان در منطقه، توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و توسعه پایدار آنها به عنوان یک چارچوب غیررسمی منطقه ای به منظور گسترش ظرفیت خود برای تأثیرگذاری بیشتر بر تصمیم گیری در مورد موضوعات مرتبط انجام شده است.

در این نشست به جمع بندی کارهای انجام شده در سال اول این گفتگو پرداخته شد و فرصت‌های آینده برای توسعه سازمان و برنامه‌های کاری آن در سال ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار گرفت.

وقتی از دستاوردهای ترکمنستان در زمینه برابری جنسیتی صحبت به میان آمد، خاطرنشان شد که این کشور ابزارهای قانونی و تضمینی جهت مشارکت زنان و مردان با حقوق برابر در اداره دولت و بهبود شرایط کاری آن‌ها را فراهم می‌آورد.

دومین برنامه اقدام جهت برابری جنسیتی برای سال‌های ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۵ با موفقیت در کشور در حال اجرا است. در ماه آوریل سال جاری ترکمنستان به عنوان یکی از اعضای شورای اجرایی دفتر مسائل مرتبط با برابری جنسیتی و گسترش زمینه حقوق و ظرفیت‌های زنان سازمان ملل متحد برای دوره ۲۰۲۲ الی ۲۰۲۴ انتخاب شد.

در این نشست، ریاست این سازمان در سال ۲۰۲۲ به ترکمنستان اعطاء گردید.

کد خبر 10531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =