در پی دستگیری ۵۰ نفر از شیعیان پاکستانی در مالزی به جرم عزاداری برای امام حسین علیه السلام، شاخه علمایی حزب اسلامی پاس اعلام کرد: کسانی که براساس اعتقادات شیعه عمل میکنند مسلمان هستند.

خبر:

در پی دستگیری ۵۰ نفر از شیعیان پاکستانی در مالزی به جرم عزاداری برای امام حسین علیه السلام، شاخه علمایی حزب اسلامی پاس اعلام کرد: کسانی که براساس اعتقادات شیعه عمل میکنند مسلمان هستند.

این بیانیه حزب اسلامی پاس را در مقابل شورای ملی فتوا قرار داده که پیشتر شیعه را خارج از اسلام اعلام نموده و مالزیایی ها را از گرایش به تشیع منع نموده بودند.

آقای محفوظ محمد رییس بخش علمایی حزب پاس روز گذشته به نقل از عبدالهادی آونگ رییس حزب پاس گفت: تمام کردار شیعیان غیر اسلامی نیست. « تشیع یک فرقه مشروع اسلامی است»، « ما نمی توانیم شیعیان را صرفا بخاطر تفاوتی که در اعمالشان دارند خارج از اسلام بدانیم.»

هادی آونگ پیشتر نیز گفته بود، از لجبازی پیروان سنی و شیعه متأسف است و از هر دو طرف خواسته بود علیه ظالمان با هم متحد شوند. مسلمانان مالزی عمدتا سنی مذهب و پیرو فقه شافعی هستند.

اظهارات هادی آونگ و محفوظ محمد، پس از آن صورت گرفت که ۵۰ نفر از شیعیان پاکستانی در روز تاسوعا توسط مقامات پلیس مذهبی منطقه سلانگور دستگیر شدند. این ۵۰ نفر در حال برگزاری مراسم عاشورا بودند که در سطح جهان توسط سنی و شیعی هر دو گرامی داشته میشود. این روز برای شیعیان از اهمیت ویژه برخوردار است چون سالروز شهادت امام سوم شیعیان نوه پیامبر اسلام است که در این روز به شهادت رسیده است.

ماه گذشته نیز مفتی پِننگ، وان سلیم محمد نور اعلام نمود که شیعیان، به رغم اختلافاتی که با اهل سنت دارند، مسلمان هستند. وی اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم نمود که فرموده تا چندی که شخصی به سمت قبله نماز میگذارد مسلمان است.

تفرقه بین شیعیان و اهل سنت در نتیجه اختلاف آنها در خصوص انتخاب جانشین پیامبر بروز کرد که سنی ها چهار خلیفه اول را به عنوان جانشینان راستین پیامبر به رسمیت می شناسند، در خالی که شیعیان معتقدند خلیفه باید از میان خاندان پیامبر برگزیده شود.

منبع: Free Malaysia today

۱۴ اکتبر ۲۰۱۶

تحلیل:

در سه چهار سال گذشته، و پس از آغاز نا آرامیهای سوریه و کشورهای خاورمیانه و حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی از معارضین سوریه و گروههای تکفیری در منطقه، برخی از کشورهای اسلامی از جمله مالزی، در یارگیری سیاسی عربستان مقابل جبهه مقاومت، دولت مالزی بنا به دلایل سیاسی و اقتصادی، بیش از گذشته به سمت عربستان گرایش پیدا کرد که دریافت حدود ۷۵۰ میلیون دلار توسط نخست وزیر این کشور از سعودیها یکی از دلایل این گرایش سیاسی بود. دولت مالزی در قبال این پرداختها، بدون توجه به عواقب این رفتار سیاسی، دست سعودیها و مبلغان وهابی و گروههای افراطی و تکفیری را در مالزی برای انجام تبلیغات گسترده باز گذاشت. طبعا، این آزادی عمل زمینه را برای جذب تعداد زیادی از جوانان و تحصیل کردگان و حتی برخی از نیروهای دولتی اعم از سیاسی و نظامی مالزی به گروههای افراطی را فراهم ساخت. مبلغان افراط گرا، به منظور تحریک احساسات مخاطبان خود به جو شیعه هراسی و ایران هراسی دامن زده و برخی از علما و مفتیان مناطق مختلف این کشور نیز تحت تأثیر این فضاسازی ها، به صدور فتوا علیه شیعه مبادرت ورزیده و دولت نیز از این جو متشنج ضد شیعی و براساس خواسته سعودیها بهره برداری و فشار علیه شیعیان را تشدید و به شیعه هراسی و ایران هراسی دامن زد. به نحوی که در اغلب ایالتها، براساس فتوای مفتیها شیعیان کافر اعلام و جلو هرگونه فعالیت و دفاع از اعتقادات و تهمتها برای شیعیان بسته شد و کار به جایی رسید که شیعیان برای ازدواج و یا هر اقدام قانونی برای احقاق حقوق خود، می بایست ابتدا شهادتین را بگویند تا بتوانند در محاکم اقامه دعوا کنند. این روند تا چند ماه پیش ادامه داشت تا این که پس از شکست های پیاپی گروههای تکفیری در سوریه و عراق از یکسو، و کشف حقایق پشت پرده و فاش شدن حمایت های مالی و تسلیحاتی عربستان از گروه های تروریستی و کاهش توان مالی این کشور در حمایت از کشورهای عضو ائتلاف عربی- عبری و غربی از سوی دیگر، و همچنین تبدیل شدن گروههای تروریستی به چالش امنیتی برای دولتمردان مالزی، موجب شد تا زنگ خطر برای مقامات امنیتی و سیاسی این کشور به صدا درآمده و نتیجه باز گذاشتن دست عربستان و وهابیون در داخل مالزی را به عینه مشاهده کنند. این عوامل در کنار مشکلات اقتصادی و برملا شدن فساد اداری مقامات ارشد دولتی از جمله نجیب رزاق نخست وزیر و نزدیک شدن انتخابات پارلمانی، موجب شده که در سیاستهای پیشین تجدید نظر شده و کم کم روند تند شیعه هراسی و ایران هراسی حاکم تا حدودی فروکش کند. اگر چه هنوز هم عوامل وهابی و ضد شیعه که در این مدت در بدنه ارگانهای دولتی نفوذ کرده اند، به فعالیت ضد ایران و شیعه خود ادامه می دهند، ولی منافذ جدیدی برای مخالفت با روند شیعه هراسی ایجاد شده که اظهارات رییس بخش علمایی حزب پاس و مفتی پِنَنگ را دز این راستا میتوان ارزیابی کرد.

لازم به ذکر است که حتی در دوران تشدید فشارهای تبلیغاتی علیه ایران و شیعه نیز بودند افراد زیادی که از این روند ناراحت بوده و آن را به زیان کشور و امت اسلامی می دانستند اما به دلیل حمایت بی چون و چرای دولت از جریان ضد شیعی جرأت بیان حقایق را نداشته و یا صدایشان به گوش کسی نمی رسید.

سفر جناب آقای دکتر روحانی رییس محترم جمهور و هیئت اقتصادی همراه و ملاقات با مقامات دولت مالزی و بیان برخی از حقایق پشت پرده جریانات تروریستی خاورمیانه و نقش عربستان سعودی در دامن زدن به فضای مخرب تکفیری و نقش و دخالت آنها در گسترش ناامنی و بحرانهای منطقه ای نیز در تغییر روند پیشین مؤثر بود. به نظر می رسد ادامه این حرکت در آینده وضع سیاسی منطقه جنوب شرق آسیا را نسبت به چند سال گذشته تغییر دهد.

علی محمد سابقی

رایزن فرهنگی – مالزی

۲۳/۷/۱۳۹۵

کد خبر 10589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =