مجلس مالزی در روز سوم اوریل 2023 قانونی را به تصویب رساند که طبق ان مجازات اعدام و حبس ابد اصلاح یا لغو می شوند.در قانون جدید تعداد جرایمی که مستحق مجازات اعدام هستند کاهش یافته و مجازات اجباری اعدام ( بدون جایگزین) نیز لغو شده است.

مجلس مالزی در روز سوم اوریل 2023 قانونی را به تصویب رساند که طبق ان مجازات اعدام و حبس ابد اصلاح یا لغو می شوند.

در مالزی قبلا برای 34 جرم؛ مجازات اعدام در نظر گرفته شده بود . از ان میان ؛  اعمال مجازات اعدام برای 11 جرم اجباری و غیر قابل جایگزین  بود( قتل؛ ادم ربایی؛ خیانت؛ اقدام ترویستی ؛ حمل مواد مخدر از ان جمله بودند).

در قانون جدید تعداد جرایمی که مستحق مجازات اعدام هستند کاهش یافته و مجازات اجباری اعدام ( بدون جایگزین) نیز لغو شده است.

مجازات حبس ابد نیز در مصوبه جدید لغو و به 30 تا 40 سال زندان تغییر یافته است.

جرایمی مانند خرید و فروش و انتقال سلاح؛ حمل مواد مخدر ....که منجر به قتل نشده اند و  قبلا مجازات اعدام بر انها مترتب بود از این شمول خارج شده اند.

در مالزی از سال 2018 که جناح پیروز انتخابات ؛ طبق وعده انتخاباتی ؛ قول داده بود مجازات اعدام را لغو می کند ؛ تا کنون مجازات اعدام اجرا نداشته است.

در ان سال پیشنهاد لغو کلی مجازات اعدام در مالزی مطرح شد اما با مخالف هایی مواجه گردید.لذا در سال 2019 اعلام گردید که مجازات اعدام بکلی لغو نمی شود اما به دادگاه ها اجازه داده می شود به تشخیص خود مجازات های جایگزین در نظر بگیرند.اکنون پس از چهار سال و با بررسی های فراوان ؛ ضمن کاهش تعداد جرایمی که مجازات اعدام دارند ؛ برای همه انها امکان در نظر گرفتن مجازات جایگزین پیش بینی شده و دیگر  مجازات اجباری اعدام وجود ندارد. شلاق و حبس  بین 30 تا 40 سال جایگزینی های است که در قانون جدید ذکر شده است.

لغو مجازات اعدام در مالزی در حالی استکه کشورهای همسایه و منطقه مانند سنگاپور و میانمار  و ویتنام و چین این مجازات را اعمال می کنند.سال گذشته 11 نفر در سنگاپور به جرم حمل مواد مخدر اعدام شدند.دولت نظامی میانمار نیز سال گذشته چهار مخالف حکومت نظامیان را به اعدام محکوم کرد در حالیکه بیش از دو دهه در ان کشور مجازات اعدام اجرا نشده بود.

در حال حاضر بیش از 1300 نفردر مالزی محکوم به اعدام و یا حبس ابد هستند که داد خواست های تجدید نظر آنها از مسیرهای دیگر بی نتیجه مانده و احکام تایید شده است.این افراد نشر می توانند از مصوبه جدید بهرمند شوند.

آقای دابی چو رئیس شبکه اسیایی مبارزه برای لغو مجازات اعدام گفته است این قانون گام امید بخشی برای لغو کامل مجازات اعدام خواهد بود.اصلاحی استکه مدت ها انتشارش را کشیده بودیم.

گروه های حقوق بشری و مخالف اعدام تا حدی از این اصلاحات در مالزی خرسند هستند و دولت مالزی نیز ان را نشانه ای از ظرفیت کشور برای بازسازی و  اصلاح سیستم قانونگذاری برای توسعه عدالت ذکر کرده است.

منبع: سایت The Diplomat مقاله :

Malaysian Parliament Votes to End Mandatory Death Sentence

کد خبر 16051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =