۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۳

تاریخ تئاتر در کشور بلاروس از دهه 20 قرن بیستم بر روی سن اولین تئاتر درام دولتی آغاز می شود که در ترکیب آن تک نوازان اپرا، گروه های کر و باله و ارکستر سمفونی وجود داشته است.

 تاریخچه تئاتر در بلاروس

 تاریخ تئاتر در کشور بلاروس از دهه ۲۰ قرن بیستم بر روی سن اولین تئاتر درام دولتی آغاز می شود که در ترکیب آن تک نوازان اپرا، گروه های کر و باله و ارکستر سمفونی وجود داشته است. در این تئاتر نمایشنامه های موسیقایی- دراماتیک، اپرا و باله برگزار می شده است.

در سال ۱۹۱۷ اولین انجمن درام و کمدی ایجاد شد و در سال ۱۹۲۰ تئاتر دولتی بلاروس (تئاتر کنونی "یانکا کوپالا"ی آکادمی ملی) بوجود آمد.

آکادمی دولتی هنر بلاروس در سال ۱۹۴۵ فعالیت خود را از دانشکده بازیگری به ریاست ی. آ. میروویچ آغاز کرد. در سال ۱۹۷۱ این دانشکده به دلیل وارد کردن تخصص های جدید تغییر نام داد و تبدیل به دانشکده تئاتر شد.

تئاتر آزاد بلاروس شهرت جهانی دارد و روزنامه «The New York Times» نمایشنامه «Burning Doors» آن را یکی از بزرگترین وقایع تئاتر سال ۲۰۱۷ نامید.

سیاست های فرهنگی در حوزه تئاتر

آثار تئاتر کشور بلاروس به لحاظ سیاست های فرهنگی در راستای سیستماتیک کردن ارزش های جامعه  بلاروس، انعکاس تجربه معنوی ملت و ویژگی ها و سنت های آن است.

از جمله اقداماتی که در ۵ سال اخیر در این حوزه برای بهبود فعالیت آن انجام شده است می توان به تعمیرات اساسی و تامین تئاتر "یانکا کوپالا"ی آکادمی ملی، تئاتر نوجوانان جمهوری بلاروس، تئاتر دولتی جوانان بلاروس با تجهیزات جدید صحنه، اشاره کرد.

اجرایی کردن سیاست دولتی در زمینه هنر تئاتر موجب بدست آوردن نتایج لازمه شده است:

- ثبات روند فعالیت تئاتر در تولید منظم نمایشنامه های جدید،

-  تکمیل اعضای گروه ها توسط کادرهای هنری آماده،

- جشنواره ها و تبادل گروه ها با کشورهای دیگر.

در برنامه سیاست های فرهنگی دولت بلاروس این امر نهادینه شده است که صحنه های تئاترها نباید فضایی برای مشتعل شدن دشمنی اجتماعی و میان ملیتی و افزایش بدخواهی و مسائل غیراخلاقی باشد.

بودجه سازمان های دولتی مرتبط با تئاتر توسط دولت تامین می شود.

  بودجه دولت برای اجراهای جدید تئاتر در سال ۲۰۱۹ به اندازه ۲۴ درصد افزایش یافت. ایرینا دریگا، رئیس مرکز کل مراسم فرهنگی دولتی خاص و هنر حرفه ای وزارت فرهنگ در این باره به خبرنگاران اطلاع داد.

وزارت فرهنگ سعی دارد تا از کارگردانان و بازیگران جوان حمایت کند و برای آن ها شرایط را برای خلق هنر در بلاروس مهیا کند. در سال ۲۰۱۸ اولین نتایج مثبت این آزمایش، دیده شد: در تئاترهای مهم کشور نمایشنامه هایی از برندگان مسابقات کارگردانی به روی صحنه رفتند و آن ها آثاری از نویسندگان جوان بودند. یکی از وقایع مهم سال گذشته، پنجمین مسابقه هنر تئاتر با عنوان "جایزه تئاتر ملی" بود.

تئاترهای کشور بلاروس

چهار تئاتر در بلاروس دارای عنوان "ملی" هستند، از جمله آن ها تئاتر بزرگ اپرا و باله است.

جمعا در بلاروس ۲۹ تئاتر حرفه ای شامل ۲۰ تئاتر درام و موسیقیایی، ۸ مورد کودک و نوجوان و یک عنوان اپرا و باله وجود دارد.

در حال حاضر ۲۸ تئاتر دولتی در بلاروس وجود دارد. کشور بلاروس به غیر از پایتخت، تئاترهایی در شهرهای بوبرویسک، برست، ویتبسک، گرودنا، ماگیلیوف، موزیر، مالادچنا، پینسک و اسلونیم نیز دارد.

بزرگترین تئاتر شهر مینسک، تئاتر بزرگ اپرا و باله آکادمی ملی جمهوری بلاروس است و علاوه بر آن تئاترهای زیر نیز در این شهر فعالیت دارند:

- تئاتر درام "ماکسیم گورکی" آکادمی ملی،

-  تئاتر "یانکا کوپالا"ی آکادمی ملی،

-  تئاتر موسیقیایی آکادمی دولتی بلاروس،

-  تئاتر دولتی عروسکی جمهوری بلاروس،

- تئاتر نوجوانان جمهوری بلاروس،

- تئاتر- استودیوی "بازیگر سینما"،

-  تئاتر درام جمهوری بلاروس،

- تئاتر هنر معاصر،

- تئاتر دولتی آهنگ جوانان،

- تئاتر درام ارتش بلاروس،

-  تئاتر دولتی جوانان بلاروس،

-  تئاتر درام جدید،

-  تئاتر "زنیچ" تک بازیگری منظوم بلاروس و غیره.

تئاتر بزرگ بلاروس بیشترین تماشاچی را در سال ۲۰۱۸ از آن خود کرده است. این موضوع توسط کمیته آمار ملی مشخص شد. تئاتر اپرا و باله بلاروس در میان تئاترهای پایتخت نیز محبوب ترین است و ۱۳،۹ درصد از تماشاچیان را به خود اختصاص داده است.

از میان ۱۰۷۵ نمایشنامه، ۳۳۹ اثر از نویسندگان بلاروسی است.

تئاتر بزرگ اپرا و باله آکادمی ملی جمهوری بلاروس

در روز ۲۵ ماه می سال ۱۹۳۳ تئاتر اپرا و باله با اپرای "کارمن" به ریاست خواننده بزرگ بلاروسی، لاریسا الکساندروفسکایا افتتاح شد. بلاروس در آن زمان مرکز هنر موسیقایی- درام و هنر اجرایی بدست آورد و با میراث اپرای اروپایی مانوس و وارد روند فرهنگی جهانی شد.

اولین نمایشنامه ها در سال ۱۹۳۳ "یوگنی آنگین" و "بی بی پیک" اثر چایکوفسکی بودند.

در سال های جنگ جهانی دوم این تئاتر به شهرهای گورکی و کاوروف روسیه منتقل شد و فعالیت هنری خود را ادامه داد و در سال ۱۹۴۴ پس از آزادی پایتخت بلاروس به مینسک بازگشت.

در سال ۲۰۰۹ این تئاتر پس از بازسازی دوباره افتتاح شد. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ حدود ۶۰ نمایشنامه در این مرکز اجرا شده است.

در حال حاضرگریدوشکو ولادیمیر پاولوویچ به عنوان مدیر کل تئاتر بزرگ اپرا و باله فعالیت دارد.  ریاست هنری آن بر عهده والنتین یلیزاریف، هنرمند ملی اتحاد جماهیر شوروی و برنده جایزه دولتی جمهوری بلاروس است.

امروزه در این تئاتر ۴۹ دارنده مدال فرانسیسک اسکارینا، ۳ دارنده نشان فرانسیسک اسکارینا، ۳۵ هنرمند شایسته جمهوری بلاروس، ۱۳ هنرمند ملی بلاروس، ۲ شخصیت شایسته فرهنگ و هنر جمهوری بلاروس و ۸ برنده جایزه دولتی فعالیت دارند. این تئاتر با بیش از ۳۰ کشور جهان تبادل گروه های هنری دارد و ۳۰ تفاهمنامه همکاری با بزرگترین تئاترهای کشورهای دیگر به امضاء رسانده است.

جشنواره های تئاتر در بلاروس

فعالیت تئاتری بلاروس سرشار از وقایع جشنواره ای است. از سال ۱۹۹۶ در برست جشنواره بین المللی تئاتر با نام "برج سفید" برگزار شد. ماگیلیوف فضایی برای همایش بین المللی تئاتر جوانان با عنوان «М@art. Контакт» است. در ویتبسک در چهارچوب جشنواره بین المللی هنرهای "بازار اسلاوها" یا "اسلاویانسکی بازار"، برنامه "دیدارهای تئاتری" برپا می شود.

 پایتخت بلاروس نیز جشنواره های زیر را میزبانی می کند:

- جشنواره بین المللی هنر تئاتر تحت عنوان "پانوراما"،

- جشنواره بین المللی تئاترهای دانشجویی "تئاترالنی کوفار"،

-  همایش بین المللی هنر تئاتر "تئارت"،

- و جشنواره بین المللی تئاترهای عروسکی.

منابع:

https://www.belta.by/culture/view/v-chisle-zritelej-bolshogo-teatra-belarusi-۳۰-inostrantsy-۳۴۱۳۶۶-۲۰۱۹/

https://www.sb.by/articles/nazvany-samye-poseshchaemye-teatry-belarusi.html

https://www.belta.by/culture/view/bolshoj-teatr-belarusi-lidiruet-po-chislu-poseschenij-v-۲۰۱۸-godu-۳۴۱۵۳۱-۲۰۱۹/

https://www.belta.by/culture/view/gosfinansirovanie-na-novye-teatralnye-postanovki-uvelichili-na-۲۴-۳۴۱۴۷۸-۲۰۱۹/

https://www.tvr.by/news/kultura/vo_vsemirnyy_den_teatra_obyavili_laureatov_prestizhnoy_premii_khrustalnaya_pavlinka/

https://www.tvr.by/news/kultura/traditsionno_v_den_teatra_v_minske_prokhodit_mezhdunarodnyy_detskiy_forum_kroki/

https://belta.by/culture/view/v-minske-gotovitsja-premjera-belorussko-estonskogo-spektaklja-uvidet-rozovogo-slona-۳۴۱۸۴۱-۲۰۱۹/

https://belarus۲۴.by/news/culture/natsionalnyy-akademicheskiy-teatr-imeni-yanki-kupaly-zapustil-kulturno-obrazovatelnuyu-programmu/

https://minsknews.by/nedelya-teatra-startovala-v-kupalovskom-۲۷-marta

https://news.tut.by/culture/۶۳۰۸۶۳.html

https://www.belta.by/culture/view/junye-artisty-iz-۸-stran-primut-uchastie-v-teatralnom-forume-shagi-v-minske-۳۴۱۳۱۴-۲۰۱۹/

https://www.belta.by/culture/view/ulichnyj-teatralnyj-proekt-bez-stseny-realizujut-v-minske-۳۴۴۲۹۶-۲۰۱۹/

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D۰%۹۱%D۰%BE%D۰%BB%D۱%۸C%D۱%۸۸%D۰%BE%D۰%B۹_%D۱%۸۲%D۰%B۵%D۰%B۰%D۱%۸۲%D۱%۸۰_%D۰%BE%D۰%BF%D۰%B۵%D۱%۸۰%D۱%۸B_%D۰%B۸_%D۰%B۱%D۰%B۰%D۰%BB%D۰%B۵%D۱%۸۲%D۰%B۰_%D۰%A۰%D۰%B۵%D۱%۸۱%D۰%BF%D۱%۸۳%D۰%B۱%D۰%BB%D۰%B۸%D۰%BA%D۰%B۸_%D۰%۹۱%D۰%B۵%D۰%BB%D۰%B۰%D۱%۸۰%D۱%۸۳%D۱%۸۱%D۱%۸C

http://ru.belarus.travel/news/main-belarus-theater

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D۰%A۲%D۰%B۵%D۰%B۰%D۱%۸۲%D۱%۸۰%D۱%۸B_%D۰%۹۱%D۰%B۵%D۰%BB%D۰%BE%D۱%۸۰%D۱%۸۳%D۱%۸۱%D۱%۸۱%D۰%B۸%D۰%B۸

http://belarusfacts.by/ru/belarus/culture/theater/

http://bolshoibelarus.by/rus/

http://giprosvjaz.by/ru/news/god-kultury-۲۰۱۶-۱۲۱۴

کد خبر 1186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =