علیرغم سپری شدن چند روز از ماه شوال هنوز حرف و حدیث در مورد صحت و سقم خبر رؤیت هلال عید فطر در محافل اجتماعی و سیاسی کویت ادامه دارد .

هرچند وزارت اوقاف و أمور إسلامی کویت چند تن از روحانیون سلفی را به عنوان کمیته استهلال (هیئة الرؤیه الشرعیه) تعیین کرده است ولی دو نفر از رصدگران طی سالهای گذشته معروفیت و مقبولیتی در جامعه به عنوان تشخیص دهنده رؤیت هلال و حتی وضعیت آب وهوا و تغییرات جوی شناخته شده اند .

این دو نفر یعنی صالح العجیری و عادل السعدون بر أساس محاسبات فلکی آغاز و پایان ماه را تشخیص می دهند که درباره رؤیت هلال ماه شوال آقای عجیری روز سه شنبه و آقای سعدون روز چهارشنبه را روز عید فطر اعلام کردند. السعدون  ( اهل تسنن ) در واکنش به اعلام روز سه شنبه 14 خرداد 1397 به عنوان عید فطر ، طی مصاحبه أی تاکید کرد که همه مراکز اخترشناسی بین المللی اعلام کردند رؤیت هلال در شامگاه روز دوشنبه محال است و دولت باید به دانش و علم احترام بگذارد .

وی که از سوی سلفی ها به شیعه شدن متهم شده گفت : مرا به شیعه شدن متهم کردند در حالی که مطالب من بر مبنای مطالعات علمی بیان شده و کاملا غیر مذهبی است هرچند به شیعیان احترام می گذارم .

خالد الشطی نمیانده شیعه پارلمان نیز با طرح سئوال از وزیر اوقاف خواهان پاسخ به موارد زیر شد : با توجه به تأکید همه متخصصان مذهبی مبنی بر محال بودن رؤیت هلال در روز دوشنبه و تشکیک در صحت رؤیت هلال ماه رمضان به گونه ای که موجب وهن دین شده است ، لطفا اعلام فرمایید چه کسانی هلال ماه شوال را در کویت دیده اند و چه افرادی طی 5 سال گذشته هلال رمضان و عید را مشاهده نموده و آیا در این رابطه نظر کارشناسان نیز ملاک است  ؟

طرح سئوال از سوی نماینده شیعه با واکنش اهل تسنن مواجه شد و در شبکه های اجتماعی اعلام کردند که ما پیرو دولت و تابع حکم امیر کویت و حاکم شرع هستیم که برای ما حجت و ملاک است .

دکتر عبدالعزیز القطان از فعالان اجتماعی در انتقاد از عملکرد کمیته استهلال اوقاف نوشت : حتی در مورد عید فطر نیز استقلال و حق اظهار نظر نداریم و باید از کشور دیگری تبعیت کنیم .

خانم فجر السعید نوشت : وزارت اوقاف به جای تعیین کمیته استهلال و پرداخت حقوق ، یک نفر را موظف کند که تلویزیون سعودی را تماشا کند و به اعضای کمیته استهلال اطلاع دهد .

السعدون تأکید کرد :  80 درصد بیانیه های کمیته استهلال کویت طی 30 سال گذشته اشتباه بوده است و عدنان القاضی در کتاب "الاهلة نظرة شمولیة" طی پژوهش در مورد هلال از سال 1380 تا 1440 به این نتیجه رسید که در 32 سال تشخیص رؤیت هلال ماه رمضان و ذیحجه اشتباه بوده است .

دار الافتای مصر نیز اعلام کرد فشارهای رسمی در مورد تبعیت از سعودی را نپذیرفته و روز چهارشنبه را عید فطر اعلام نموده است .

کد خبر 1239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =