در طول تاریخ جنبش برای زنان موضوعات و چالش‌های سنتی با کلاسیک نظیر سهم زنان در بازار و مسائل حقوق زنان و نیز مهاجرت اهمیت داشته‌اند. اکنون با فضای رسانه‌ای جدید این موضوعات سنتی به حاشیه رفته‌اند و موضوعاتی مانند حجاب اهمیت یافته است.

شتاندارد: بر اساس پژوهشی در مورد حضور زنان و مردان در رسانه، در موضوعاتی که به پول و قدرت مربوط میشود، مردان نقش پررنگتری دارند و در مواردی که به زیبایی و گرایش جنسی، مربوط است بیشتر از زنان استفاده میشود.

در موضوعات رسانهای وقتی صحبت از پورنوگرافی باشد، استفاده از زنان همه جانبه و صد در صد است و در همه جا از تصاویر آنها استفاده میشود. در مسائلی که مربوط به قدرت، اقتصاد و سیاست باشد، بیشتر از تصاویر مردان استفاده میشود. 

خانم ماریا پرنگر، تحلیلگر رسانه، در تحقیقی که همراه گروه پژوهشی خود انجام داده است، به مسئله زنان و حضور زنان در رسانههای اتریش پرداخته است. بر اساس این پژوهش که بر اساس مطبوعات اتریشی در سال ۲۰۱۸ به انجام رسیده است، حضور مردان در اخبار و مسائل اقتصادی حدود ۸۵ درصد است که اختلاف زیادی با زنان دارد. در مسائل مربوط به دین ۹۷ درصد، پژوهش ۹۳ درصد و ورزش با ۹۲ درصد ، نقش مردان پررنگتر است . در مقابل زنان در مسائل مربوط به زیبایی و گرایش و مطالب جنسی حضور پررنگی دارند. اما به طور کلی حضور مردان در رسانه ۷۰ و زنان ۳۰ درصد است.

جامعه آماری این پژوهش روزنامه های مهم اتریش در سال ۲۰۱۸ دربر میگیرد.

این روزنامه عبارتند از:

Der Standard

Krone Zeitung

Österreich

Die Presse

Heute

همچنین این پژوهش در مورد نقش زنان و مردان و استفاده از تصاویر آنها در احزاب مختلف اتریش بررسی شده است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۸ حزب مردم(ÖVP) که بخش عمده ای از دولت و پارلمان بود، نقش مردان در فعالیت ها و سیاستهای حزب در رسانهها و عکسها و متن و غیره، ۸۳ درصد بود. اما حزب سوسیال دموکرات(SPÖ) که در دولت نقشی نداشت، ولی در پارلمان حزب سوم به شمار میآمد، علی رغم اینکه تعداد زنان و مردان در این حزب برابر است، نقش مردان در رسانه ۶۶ درصد بوده است.

پژوهش خانم پرنگر، نشان میدهد که در مورد گزارشات و تبلیغات رسانهای، سهم زنان در متون و تصاویر تبلیغاتی در زمینه اقتصاد فقط ۱۲ درصد بوده است. این در حالی است که مدام تلاش میشود تا از زنان در تبلیغات استفاده بیشتری شود.بنابراین سهم زنان در امور و متون و تبلیغات رسانهای حوزه اقتصاد بیش از حضور واقعی آنها در عرصه واقعی اقتصاد اتریش است. اما در حوزه صنعت وضعیت بدتر است. سهم زنان در صنعت ۶.۴ درصد و حضور رسانه ای آنها ۱.۷ درصد است.

این پژوهش همچنین نشان دهد که موضوعات و مسائل زنان تا چه اندازه انعکاس رسانهای یافتهاند و چه موضوعاتی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

نکته قابل توجه این است که مسائلی مانند آزار و اذیت جنسی و سکسیسم موضوعاتی هستند که بیش از همه مسائل متون و تصاویر و بهطور کلی حجم رسانهای را به خود اختصاص دادهاند.

اما مسأله حجاب با ۱۴۰۰۰۰ کلمه از تمامی این مسائل پیشی گرفته و بهعنوان مهمترین مسأله رسانهای زنان محسوب شده است.

این در حالیست که در سال ۲۰۱۸ جنبش MeToo#  در کشورهای اروپایی و آمریکا شکل گرفت که در آن زنان قربانی از تجربیات آزار و اذیت جنسی خود را منتشر میکنند و توجهها را به این موضوع جلب میکنند.

این جنبش باعث شد تا این موضوع بیش از قبل مورد توجه قرار بگیرد، اما با این وجود مسأله حجاب از آن پیشی گرفت.

به نظر کارشناس توجه به مسائل آزار و اذیت و سکسیسم و حجاب میتواند در نقش کلی جنبش زنان آسیبهای فراوانی بههمراه داشته باشد.

در طول تاریخ جنبش برای زنان موضوعات و چالشهای سنتی با کلاسیک نظیر سهم زنان در بازار و مسائل حقوق زنان و نیز مهاجرت اهمیت داشتهاند. اکنون با فضای رسانهای جدید این موضوعات سنتی به حاشیه رفتهاند و موضوعاتی مانند حجاب اهمیت یافته است. طبق گزارشات این پژوهش مسائلی مانند نقش زنان در بازار کار و یا مهاجرت زنان در اولویت کمتری قرار گرفته است. مسائلی مانند سازگاری شغلی و خانواده، مادر بودن و وظایف آن و بازنشستگی زنان در میانه لیست قرار گرفتهاند.

https://apps.derstandard.at/privacywall/story/۲۰۰۰۱۰۵۸۶۳۳۲۳/das-kopftuch-ist-das-beliebteste-frauenpolitische-thema

کد خبر 1330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =