ذاکر نایک مبلغ سلفی هندی الاصل که به اتهام پولشویی، تبلیغ نفرت انگیزی مذهبی و حمایت از تروریسم از سوی دولت هند تحت تعقیب قرار دارد، الان حدود دو سال است که از سوی دولت نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی حق شهروندی مالزی دریافت کرده و در این کشور زندگی میکند.

ذاکر نایک مبلغ سلفی هندی الاصل که به اتهام پولشویی، تبلیغ نفرت انگیزی مذهبی و حمایت از تروریسم از سوی دولت هند تحت تعقیب قرار دارد، الان حدود دو سال است که از سوی دولت نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی حق شهروندی مالزی دریافت کرده و در این کشور زندگی میکند. این در حالی است که وی از سوی دادگاه دولت هند تحت تعقیب بوده و ورودش به بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا، سنگاپور، بنگلادش و ... ممنوع است.

Zakir Naik

اگرچه ذاکر نایک در گذشته نیز برای سخنرانی و تبلیغ اسلام به مالزی سفر کرده و مورد استقبال دهها هزار از طرفداران خود قرار گرفته است، ولی آخرین سفرش نه صرفا برای سخنرانی بلکه بخاطر تحت تعقیب بودن از سوی دولت هند، برای اخذ شهروندی مالزی بود که دولت پیشین این کشور این فرصت را برای دکتر ذاکر نایک بوجود آورد و برای کشور چند نژادی و چند فرهنگی و چند مذهبی مالزی درد سری حادی بر جای گذاشت.

دولت جدید ائتلاف امید به رهبری ماهاتیر محمد که از ماه می سال 2018 زمام امور این کشور را بر عهده گرفته، در واقع اگر چه نقشی در اعطای حق شهروندی به ذاکر نایک نداشته است، ولی وارث این تصمیم دولت قبل شده و از آنجا که دولت ائتلاف امید یک ائتلاف چند نژادی و چند مذهبی است و افزون بر مسلمانان مالایی اقلیتهای نژادی چینی و هندی نیز در آن حضور دارند، طبعا هر تصمیمی که در حمایت و یا عدم حمایت از ذاکر نایک را می گرفت، میبایست تبعات مثبت و منفی آن را هم بپذیرد.

به رغم تنوع مذهبی و نژادی حاکم بر دولت کنونی و مخالفت احزاب و گروههای قومی و نژادی غیرمالایی دولت با تفکر و اندیشه های اختلاف انگیز ذاکر نایک، در ابتدای روی کار آمدن دولت کنونی، ماهاتیر محمد نخست وزیر این کشور و مجاهد یوسف راوا برای جلب افکار عمومی مسلمانان مالایی، در یک اقدام پیش بینی نشده بصورت جداگانه با ذاکر نایک ملاقات و از او حمایت نموده و بر ادامه حق شهروندی مالزیایی او تأکید نمودند. اگر چه در آن زمان این ملاقاتها و حمایتها از ذاکر نایک در افکار عمومی بویژه هندی تبارها و چینی تبارها و اقشار فرهیخته و مخالف افراط گرایی مسلمان مالایی انعکاس خوبی نداشت، ولی از آنجا که این میهمان ناخوانده سکوت کرده بود و سخنرانی و تبلیغات نمیکرد، به زودی جو آرام شد و دیگر در رسانه ها و افکار عمومی مطرح نبود. اگر چه هر از گاهی نیز بمناسبتهای مختلف در مطبوعات ذکری از وی به میان می آمد و حضور نایک در کشور چند نژادی و چند مذهبی مالزی را مناسب این کشور نمیدانستند.

تقریبا از یکسال پیش دولت هند رسما از دولت مالزی خواستار استرداد ذاکر نایک جهت محاکمه در هند به جرم پولشویی و نفرت پراکنی مذهبی شد ولی دولت مالزی ابتدا گفت هنوز رسما از دولت هند چنین درخواستی را دریافت نکرده و سپس ماهاتیر محمد اعلام کرد که اگرچه حضور ذاکر نایک در مالزی چند فرهنگی خیلی خوشایند نیست، ولی چون احتمال میرود در هند دادگاه عادلانه برای محاکمه وی برگزار نشود و سایر کشورها هم حضور وی را نمیپذیرند، بناچار در مالزی اقامت خواهد داشت.

این سخنان ماهاتیر مجددا موضوع حضور ذاکر نایک در مالزی را بر سر زبانها انداخت و مقالات متعددی بر له و علیه حق شهروندی او در مطبوعات نگاشته شد و برخی از مخالفان حضور وی را مخل امنیت مالزی چند نژادی و چند فرهنگی دانسته و گفتند وقتی هند او را تحت تعقیب قرار داده و هیچ کشور دیگری حتی کشورهای اسلامی حاضر به پذیرش وی نیستند، چرا ما باید به او حق شهروندی اعطا کنیم؟ و از دولت خواستند هرچه سریعتر او را از مالزی اخراج کند.

آغاز فعالیتهای تبلیغی آشکار ذاکر نایک و درد سرهای جدید برای مالزی

سرانجام ذاکر نایک پس از دو سال اقامت بدون سر و صدا و با کمترین فعالیت تبلیغی در مالزی، کم کم از لاک خود بیرون آمده و بنا به دعوت دولت محلی ایالت کلانتان که توسط حزب اسلامی پاس اداره میشود، روز 9 اوت سالجاری با تبلیغات و مراسم استقبال گسترده و در خودرو روباز وارد شهر بهارو در این ایالت شده و با حضور در استادیوم ورزشی شهر که بین هفتاد تا یکضد هزار جمعیت حضور داشت، مورد استقبال سروزیر ایالت و سایر مقامات ایالت قرار گرفته و ساعت 11 شب برای مردمی که از ساعت 5 بعد از طهر در استادیوم حضور یافته بودند سخنرانی نمود.

https://www.sinarharian.com.my/uploads/images/2019/08/10/423901.jpg

آنچه در این سخنرانی ذاکر نایک موجب شد دوباره موضوع اقامت وی در مالزی مطرح شود این بود که وی در سخنان خود گفت: « هندی تباران مالزی بیشتر پیرو نخست وزیر هند هستند تا ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی. و هندیهای مالزی 100 برابر بیشتر از مسلمانان در هند در این کشور از آزادی بهره مند هستند.».

این سخنان ذاکر نایک بصورت وسیع مورد انتقاد اقشار مختلف مالزی اعم از مسلمان و غیر مسلمان قرار گرفت و این را آغاز اختلاف افکنی وی در بین پیروان ادیان مختلف در مالزی اعلام کرده و خواستار پایان دادن دولت به حق شهروندی وی شدند. از سوی دیگر نیز خود ذاکر و طرفدارانش به دفاع از او پرداخته و گفتند که از سخنان وی سوء برداشت شده است.

متعاقب داغ شدن موضوع اقامت ذاکر نایک در مالزی بخاطر سخنانش در کلانتان، وی در یک مصاحبه اعلام کرد که برخی خواستار اخراج من از مالزی شده اند، در حالی که اغلب چینی تبارهای مالزی زودتر از من وارد این کشور شده اند و بیشترشان متولد مالزی نیستند، اگر بنا باشد میهمان آخری که من باشم از این کشور بروم، باید اول میهمانان قبلی(چینی تبارها) مالزی را ترک کنند.

این گفته ذاکر مانند ریختن بنزین روی آتش بود و این بار برخی از وزرای کابینه، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، نیز خواستار اخراج وی شدند. موضوع توسط دو وزیر هندی تبار در کابینه مطرح شده و تصمیم گیری در این زمینه را به خود ماهاتیر محمد نخست وزیر واگذار نموده اند.

https://s3media.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2019/08/malaysia-reverts-camp-poster-emel-pic-150819-1.jpg

 بنابر اخبار منتشره در مطبوعات، قرار است ذاکر نایک از فردا ( 16 تا 18 ماه اوت) به دعوت مقامات ایالت پرلیس همراه با همسر و 3 فرزندش سفر سه روزه ای به این ایالت داشته باشد که قطعا به اختلافات میان مخالفان و طرفداران وی در مالزی دامن خواهد زد و دردسرهای جدیدی برای مردم، دولت و کشور مالزی ایجاد خواهد کرد. قابل ذکر این که مفتی این ایالت آقای عصری زین العابدین که خود دارای تفکرات افراطی اسلامی مانند ذاکر است، در این سفر با ذاکر نایک همراهی و در نشست عمومی سخنرانی خواهد نمود.

کد خبر 1343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =