روز جمعه در دارالسلام سمپوزیوم حقوق بشر و حاکمیت قانون با هدف بحث و بررسی وضعیت حقوق بشر در کشور و انعکاس و رهنمودهایی در مورد نقش رهبران دینی در دفاع و حمایت از حقوق بشر در کشور برگزار شد.

برگزاری سمپوزیوم رهبران مذهبی ملی در مورد حقوق بشر و حاکمیت قانون در تانزانیا

برگزاری سمپوزیوم رهبران مذهبی ملی در مورد حقوق بشر و حاکمیت قانون در تانزانیا


روز جمعه هشتم مهر ماه در دارالسلام سمپوزیوم حقوق بشر و حاکمیت قانون با هدف بحث و بررسی وضعیت حقوق بشر در کشور و انعکاس و رهنمودهایی در مورد نقش رهبران دینی در دفاع و حمایت از حقوق بشر در کشور برگزار شد.
در جریان این سمپوزیوم رهبران مذهبی ملی در مورد حقوق بشر و حاکمیت قانون که در راستای راه اندازی کتابچه راهنمای آموزشی حقوق بشر، سازماندهی شده توسط کلیسای نروژی (NCA) و با همکاری بین ادیان (ISCEJIC ) انجام شد. 
ISCEJIC یک پلتفرم ملی بین ادیان است که به طور مشترک متعلق به شورای ملی مسلمانان تانزانیا (BAKWATA)، کنفرانس اسقف تانزانیا (TEC) و شورای مسیحیان تانزانیا (CCT) است.
از سال ۲۰۲۱، رهبران مذهبی پروژه "ایمان نا وجیبو" را اجرا می کنند، جایی که رهبران مذهبی در توسعه کتابچه راهنمای آموزشی مربوط به آموزش حقوق بشر برای سواد مدنی در تانزانیا مشغول بودند. هدف از این راهنما، توانمندسازی روحانیون برای تأمل در موضوعات حقوق بشر مطابق با اعلامیه حقوق بشر است.
دکتر چارلز کیتیما، دبیر کل کنفرانس اسقف‌های تانزانیا (TEC) طی سخنانی در طول این سمپوزیوم گفت که آموزش حقوق بشر باید برای همه گروه‌های جامعه ارائه شود تا تفاهم و فرهنگ حمایت از حقوق بشر ایجاد شود.
دکتر کیتیما هشدار داد که در حال حاضر نفاق سیاسی زیادی در جامعه وجود دارد ANF این به این دلیل است که بسیاری از مردم حقوق خود را نمی دانند، آنها فکر می کنند چاپلوسی و دروغ گفتن کار درستی است بدون اینکه بدانند حقوق خود را انکار می کنند.
وی گفت: رهبران دینی مسئولیت بزرگی در تضمین اجرای و حمایت از حقوق بشر در مناطق خود دارند و گفتند که عدم حمایت از حقوق بشر باعث آسیب به مردم بی گناه خواهد شد.
او گفت: «هدف ما این است که اطمینان حاصل کنیم که آموزش حقوق بشر به هر گوشه ای برسد تا دانش در مورد آن و نحوه مبارزه برای حقوق آنها در صورت نقض آنها افزایش یابد.»
دکتر کیتیما در مورد پروژه ایمانی و واجیبو گفت که از طریق حمایت NCA، هدف این پروژه ارائه آموزش حقوق بشر به ۱۶۰۰۰ رهبر مذهبی از سرزمین اصلی و زنگبار است.
کنشگران مذهبی همچنین از همه ذینفعان و دولت خواسته اند که به منظور حفظ صلح و ثبات برای جامعه و کشور، حقوق بشر را محترم بشمارند، به رسمیت بشناسند و از آنها حمایت کنند.
اسقف کلیسای منونیت تانزانیا، نلسون کیزاره، گفت که عدالت چیزی است که صلح، ثبات و امنیت را در کشور به ارمغان می آورد، بنابراین اگر تانزانیا می خواهد در صلح و ثبات باقی بماند، همه باید در موقعیت خود عدالت را رعایت کنند.
اسقف کیساره توضیح داد که عدالت از جانب خداوند آمده است و او می خواهد انسان با عدالت زندگی کند، اما متأسفانه شاهد هستیم که رفتارهایی ناقض حقوق بشر در جامعه ما در سطوح مختلف رخ می دهد، وظیفه ماست که چنین رفتارهایی را محکوم کنیم زیرا این رفتارها خلاف خواست خدا است.
اسقف کیساره که همچنین رئیس کمیته دائمی اقتصادی بین ادیان است، گفت: «عدالت تنها عاملی است که باعث می‌شود ببینیم همه چیز در کشور خوب است، بنابراین مسئولیت هرکسی که در موقعیت خود است باید عادلانه عمل کند».
شیخ خمیس ماتاکا، رئیس شورای ملی مسلمانان تانزانیا (باکواتا) به مقامات توصیه کرد که آموزش حقوق بشر را در برنامه درسی مدارس بگنجانند تا کودکان بتوانند بر اساس اجرا و حمایت از حقوق بشر ساخته و رشد کنند.
شیخ ماتتاکا همچنین انگشت اتهام را به سوی برخی از والدینی که فرزندان خود را بر اساس حقوق بشر تربیت نکرده اند نشانه رفته و گفته است که این امر بعداً با چالش های بزرگی در اجرای حقوق بشر در یک جامعه مواجه خواهد شد.
خانم شمیم خان، رئیس ملی زنان مسلمان گفت که نقض حقوق بشر هنوز در جامعه ادامه دارد و قربانیان اصلی زنان و کودکان هستند.
وی گفت که آموزش بیشتر در مورد حقوق بشر برای نجات جامعه از طریق ایجاد درک و آگاهی در مورد حقوق اولیه انسانی بسیار مورد نیاز است.
اونسو الولنگوروموا  (Onesmo Olengurumwa)، هماهنگ کننده ملی ائتلاف مدافعان حقوق بشر تانزانیا (THRDC) در ارائه خود در مورد مروری بر وضعیت حقوق بشر در تانزانیا گفت که نقض حقوق بشر هنوز یک چالش بزرگ در این کشور است.
اولنگوروموا گفت که قانون اساسی کشور تلاش هایی را در مورد حقوق بشر انجام داده است، اما همچنان چالش بزرگی در حمایت از این حقوق دارد.
رئیس مرکز حقوقی و حقوق بشر (LHRC) حمایت و اصلاحات Fulgence Massage اجرای حقوق بشر در کشور همچنان یک چالش بزرگ به‌ویژه در حوزه عدالت کیفری است و از همه ذینفعان خواست تا دست به دست هم دهند تا خواستار بهبود در ارائه عدالت شوند.

تاریخ: 11 مهر ماه 1401

منبع:

https://www.ippmedia.com/en/news/clerics%20underscore%20need%C2%A0-strengthen-human-rights

توضیح:
در کشور تانزانیا با توجه به آزادی ادیان، ادیان مختلف به ویژه مسلمانان و مسیحیان در صلح و امنیت در کنار یکدیگر زندگی می کنند. برنامه های مشترک زیادی بین رهبران ادیان تانزانیا برگزار می شود و در همه این برنامه ها به لزوم تلاش برای استمرار صلح و امنیت در بین ادیان و جلوگیری از بروز اختلافات دینی تأکید می شود. این سمپوزیوم در همین راستا برگزار شده است.
در تانزانیا تبلیغ دین آزاد است و همه ادیان بدون مشکل به تبلیغ می پردازند.

کد خبر 13466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =