احیای کمیته دولتی ورزش در ترکمنستان

پس از ۱۰ سال، در ترکمنستان، یک نهاد مجزای ورزشی تحت عنوان «کمیته دولتی تربیت بدنی و ورزش»، دوباره به توسعه ورزش همگانی می پردازد.

بنابر گزارش برنامه خبری«وطن» از تلویزیون ترکمنستان، فرمان مربوط به ایجاد کمیته مذکور با توجه به انحلال وزارت ورزش و سیاست جوانان امروز (۲۹ مهر) در جلسه کابینه وزرا توسط سردار بردی محمداف امضا شد.

در این فرمان آمده است که کمیته دولتی تربیت بدنی و ورزش ترکمنستان به عنوان «جانشین قانونی وزارت ورزش و سیاست جوانان که فعالیت خود را متوقف کرده»، تعیین شده است.

در این سند همچنین تأکید شده است که این تصمیم «به منظور بهبود ورزش داخلی در دوره احیای عصر جدید دولت مقتدر، افزایش اعتبار جهانی ورزش ترکمنستان و همچنین مشارکت گسترده جمعیت کشور در امر ورزش، اشاعه بیشتر اصول سبک زندگی سالم از طریق تربیت بدنی و ورزش و نهضت المپیک اتخاذ شده است.

رئیس دولت به منظور ساماندهی مناسب فعالیت‌های کمیته دولتی تربیت بدنی و ورزش ترکمنستان، مقررات مربوط به آن و همچنین ساختار دفتر مرکزی آن را تصویب کرد.

گفتنی است؛ ۱۰ سال پیش، به جای کمیته ملی منحل شده گردشگری و ورزش، کمیته دولتی ورزش ترکمنستان تأسیس شد که دلیل ایجاد آن، عملکرد ناموفق ورزشکاران ترکمن در بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن بود.

در سال ۲۰۱۸، کمیته دولتی ورزش ترکمنستان نیز منحل شده و به جای آن و به منظور تغییر اساسی بخش ورزشی، هماهنگ کردن فعالیت ها در زمینه ورزش و سیاست جوانان، همچنین آموزش جوانانی میهن پرست، با وسعت فکر، سختکوش و بافرهنگ، وزارت ورزش و سیاست جوانان تأسیس شد.

روز ۲۹ مهر در جلسه کابینه وزرا اعلام شد که از این پس، وزارت آموزش به مسائل مربوط به سیاست جوانان در ترکمنستان رسیدگی خواهد کرد و بر اساس فرمان رئیس جمهوری سردار بردی محمداف،  وزارت ورزش و سیاست جوانان که در سال ۲۰۱۸ ایجاد شده بود، منحل شد.

نورمحمد امانپسوف، معاون رئیس کابینه وزرا در این حوزه، این تصمیم هیئت دولت را مطابق با وظایف تعیین شده در کنگره هفتم سازمان جوانان مختومقلی که در تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد، دانست. بر اساس ماده ۱۰ ویراست جدید قانون «سیاست دولتی جوانان» ترکمنستان، وزارت آموزش نهاد مجازی است که مقررات و نظارت دولتی را در این زمینه اعمال می کند.

منبع: تارنمای ترکمن پرتال، 29 مهر 1401

کد خبر 13601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =