براساس این گزارش، گروه ۱۳ نفره از شیعیان روز گذشته(۱۹ سپتامبر) با یک کمیسر حقوق بشر مالزی و دیگر اعضای ارشد آن ملاقات کرده و پیرامون مشکلات ایجاد شده برای آنها از جمله محرومیت مسلمانان شیعه از ثبت نام فرزندان خود در مدرسه و یا ممانعت از ثبت ازدواج هایشان صحبت کردند.

در ایام دهه اول ماه محرم سال جاری، دهها تن از پیروان شیعه مسلمان در ایالت های سلانگور و جوهور در یورش پلیس مذهبی به مراسم دینی آنها که در خانه های خصوصی برگزار می شد، دستگیر شدند.

گروهی از مسلمانان شیعه، از جمله کسانی که در جریان یورش مقامات مذهبی ایالت جوهور در ۹ سپتامبر دستگیر شده اند، پرونده خود را به کمیسیون ملی حقوق بشر مالزی( سوهاکام) ارجاع داده و ادعا کردند «افراد قدرتمندی» هستند که به تبعیض دولت علیه شیعیان، دامن می زنند.

براساس این گزارش، گروه ۱۳ نفره از شیعیان روز گذشته(۱۹ سپتامبر) با یک کمیسر حقوق بشر مالزی و دیگر اعضای ارشد آن ملاقات کرده و پیرامون مشکلات ایجاد شده برای آنها از جمله محرومیت مسلمانان شیعه از ثبت نام فرزندان خود در مدرسه و یا ممانعت از ثبت ازدواج هایشان صحبت کردند. آنها همچنین به کمیسیون گفتند که سیاستمداران و همچنین «افراد قدرتمند» در جوهور در «ظلم» به جامعه شیعیان نقش دارند.

سخنگوی جامعه شیعیان به شرط ناشناس بودن به سایت خبری فری مالزیا تودی(FMT) گفت: « مشکل تبعیض علیه شیعیان فقط به مقامات مذهبی یا حتی مفتی های دولتی محدود نمی شود.» وی افزود: « فشار افراد قدرتمند محلی موضوع را پیچیده تر می کند».

جامعه شیعه، با داشتن پیروان قابل توجهی در کشورهای عراق، ایران، کویت، بحرین، لبنان و بخش های مختلف عربستان سعودی، یمن و پاکستان، دومین شاخه بزرگ اسلامی است. اما توسط مقامات اسلامی مالزی آموزه های آن انحرافی اعلام شده و در سالهای گذشته مراسم مذهبی خصوصی پیروان آن توسط پلیس امور مذهبی مالزی مورد حمله قرار گرفته است.

در اکثر ایالت ها فتاوایی صادر شده و مسلمانان شیعه را منحرف از اسلام اعلام کرده اند، و سالهاست که در مساجد ایالت سلانگور در خطبه های جمعه علیه مذهب شیعه تبلیغ و این مکتب فکری را محکوم می کنند.

مقامات اسلامی در ایالتهای سلانگور و جوهور، در اوایل ماه محرم سالجاری به مراسم خصوصی عاشورای مسلمانان شیعه که سالروز درگذشت(شهادت امام) حسین، نواده پیامبر اسلام و یک شخصیت اصلی در اسلام شیعه است حمله کردند و ده ها تن از پیروان مسلمان شیعه، از جمله خارجیها را بازداشت کردند که کمیسیون حقوق بشر مالزی این دستگیری ها را به عنوان نقض حقوق مشروع شیعیان محکوم نمود.

مسلمانان شیعه مورد حمله قرار گرفته در منطقه جوهور، ادعا کردند که مأمورین پلیس که مأمورین اداره مذهبی اسلامی جوهور را همراهی می کردند، هنگام دستگیری با آنها بد رفتاری و با خشونت برخورد کرده اند.

در چندین گزارش پلیس که پس از این حادثه ثبت شده است، گفته می شود که پلیس اسلحه را به روی یکی از شرکت کنندگان در این مراسم مذهبی خصوصی نشانه گرفته است.

شاهدان به FMT گفتند که در این حمله دهها نفر پلیس مذهبی حضور داشتند که پلیس های نقاب دار نیز آنها را همراهی می کردند و بعضی از آنها از روی حصار بالا رفتند تا به خانه ای که در آن حدود ۵۰ مسلمان شیعه از جمله زنان و کودکان در حال برگزاری مراسم عاشورا بودند وارد شوند. پلیس جوهور در حال بررسی ادعاها است.

مسلمانان شیعه که دیروز با کمیسیون حقوق بشر مالزی دیدار کردند، از کمیسیون خواستند تا جلوی ظلم و ستم علیه جامعه شیعیان را بگیرد.

در این گزارش آمده است که کمیسیون حقوق بشر مالزی قول داده کمک کند تا جلسه‌ای بین این گروه، وزارت امور مذهبی ایالتی و مسئولان امور توسعه اسلامی مالزی ترتیب دهد. به سوهاکام گفته شد که سرکوب فعلی علیه شیعیان ادامه سیاست های دولت قبلی است.

« شیعه هراسی در جامعه مسلمانان مالزی عمیق تر شده است، و ادامه سخنرانیهای نفرت انگیز علیه شیعیان تنها این وضعیت را وخیم تر می کند».

منبع: سایت خبری Free Malaysia Today.  ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹

کد خبر 1386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =