در مالزی مقامات ایالات جوهور و سلانگور تصمیم گرفتند که در روزهای منتهی به عاشورا، به مراسم و مناسبتهای خصوصی مسلمانان شیعه حمله کنند.

امروز دهم محرم یا عاشورا است، روزی که مسلمانان شیعه در شهادت حسین، نوه پیامبر اسلام سوگواری می کنند. بدون تردید این روز احساسی ترین و تلخ ترین رویداد برای مسلمانان شیعه در سراسر جهان است. برخی از اهل سنت از اهمیت تاریخی آن آگاه هستند و برخی دیگر اینطور نیستند. البته برخی دیگر نیز ممکن است ضد شیعه باشند.

تبعیض علیه اقلیت ها در یک آیین نباید صرفاً در مناسبتهای جشن یا سوگواری برای اقلیت مذکور مورد توجه و پوشش قرار گیرد.

https://s3media.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2019/09/Jais-Raid-Shiah-070919-2.jpg

صحنه ای از حمله پلیس مذهبی ایالت سلانگور به مراسم عزاداری ایرانیان و دخالت رایزنی فرهنگی برای آزادی آنها

با این وجود، در مالزی این وحشتناک است که مقامات ایالات جوهور و سلانگور تصمیم گرفتند که در روزهای منتهی به عاشورا، به مراسم و مناسبتهای خصوصی مسلمانان شیعه حمله کنند.

یکی از این حمله ها توسط گروه مذهبی اسلامی سلانگور (Jais) در مرکز شیعیان در گمبک در تاریخ ۶ سپتامبر انجام شد.

عزلیندا عزمان، معاون امور اسلامی ایالت سلانگور، جاییز(Jais) در مصاحبه ای گفت که «دستگیر شدگان مجرم در حال بازجویی هستند». به نظرم این درست نیست شخصی را به دلیل عملی که باعث نارضایتی افراد متعصب مذهبی در جامعه مسلمان سنی شده به عنوان یک جنایتکار بالقوه تعبیر و نام برد.

در حمله دیگری، هشت نفر در یک محفل خصوصی در جوهور دستگیر شدند. در هر دو رویداد، مسلمانان شیعه برای گرامیداشت مناسبت عاشورا گردهم ]مده بودند.

به مساجد سلاگانور دستور داده شده است که هنگام نماز جمعه مطالب نفرت انگیز علیه شیعه را در خطبه ها بیان کنند. خطبه ها در مساجد، و همه مکان ها، به عنوان بستری برای گفتار نفرت انگیز از سوی دولت استفاده میشود.

اگر سند یا حکم معتبری وجود داشته باشد که چنین رفتارهایی را محکوم کند، همان بیانیه «امان» است.

نویسندگان پیام «امان» از نظر اخلاقی با نحوه برخورد با شیعیان در مالزی مخالف هستند. بیانیه «امان» سه نکته را بیان می کند:

۱. به رسمیت شناختن اعتبار هر هشت مکتب اهل سنت، شیعه، اباضیه، کلام سنتی اسلامی (اشعریسم)؛ عرفان اسلامی (تصوف)، و اندیشه سلفی، که چه کسی مسلمان است را تعریف کرده است.

۲. بر اساس این تعریف، برچسب زدن سایر مسلمانان به عنوان مرتد منع شده است.

۳. ممنوعیت صدور فتاوای نامشروع به نام اسلام.

این مطلب از مسلمانان با اندک دانش در مورد اسلام صادر نشده است. در مورد آن با بیست و چهار نفر از عالیرتبه ترین دانشمندان علوم دینی در سراسر جهان مشورت شده. آنها نماینده تمام مکاتب فکری در اسلام بودند. بنابراین بیانیه دارای صلاحیت است.

خود بیانیه امان به تنهایی قادر به جلوگیری از تعصب نبود!

در ماه ژوئیه سال جاری، مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی پیشرفته مالزی قرار بود سمیناری با عنوان بیانیه امان و مشکل فرقه گرایی در جهان اسلام را برگزار کند. من میتوانستم به شما بگویم که چه چیزی قرار بود در سمینار مورد بحث قرار گرفت، اما نمی توانم زیرا ... آن سمینار به دلایل وحشت از پیام تهدید آمیزی که در صفحه فیسبوک با عنوان "جنبشی برای از بین بردن شیعه" به اشتراک گذاشته شد و از طرفداران خود خواست به محل سمینار بمب بیاندازند، لغو شد.

متاسفانه این رویداد که توسط گروه های جامعه مدنی برگزار می شد، لغو گردید. صفحه فیسبوک این جنبش نزدیک به ۲۰۰۰۰ دنبال کننده داشت!

یک صفحه دیگر در فیسبوک، با عنوان "جنبش ضد شیعه"، با بیش از ۱۳۳۰۰۰ دنبال کننده پشتیبانی می شود، بنابراین جبهه ضد شیعه فعال و زنده است.

طبق گفته های فیصل موسی، از اساتید دانشگاه های مالزی، جمعیت شیعه در مالزی حدود ۵۰ هزار نفر است. تنها از نظر تعداد، شیعیان در مالزی زندگی بی عیب و نقصی را پشت سر می گذارند.

طرفداران این حملات ضد شیعه در مالزی، خواه شهروند عادی باشند یا مقامات دولتی، تمام نیات و محتوای بیانیه امان را نادیده گرفته و برای جلوگیری از تهدید نامحسوس، امور مذهبی را به دست خودشان گرفته اند.

شاید زمان آن فرا رسیده باشد که سمیناری که در تاریخ ۱۳ ژوئیه لغو شد، مجدداً برگزار شود.

نویسنده: سید عماد العطاس

منبع: سایت خبری و تحلیلی Free Malaysia Today دهم سپتامبر ۲۰۱۹

               

کد خبر 1387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =